V květnu za námi na kafe přišel Radoslav Conev, zakladatel a majitel e-shopu Bioruza.sk, který díky online tržištím prodává své produkty po celé střední a jižní Evropě. Podělil se o cenné zkušenosti z oblasti marketplaces, prozradil, co funguje, ale nebál se ani říci, co se nepovedlo a v čem by se mohli zlepšit. S Radem jsme nahlédli pod pokličku fungování jak jeho e-shopu, tak i marketplaces.

Jaká je časová náročnost správy stránky na Facebooku
Chcete svůj obsah propagovat na Facebooku a vytvořit si tak na své stránce vlastní komunitu fanoušků, kteří vás budou sledovat, využívat vaše služby či kupovat vaše produkty, podporovat vás a doporučovat vás dál? Pak se možná zamýšlíte nad tím, kolik času takové činnosti budete muset investovat denně, týdně nebo měsíčně. Zamysleli jsme se nad tím také a své teoretické i praktické poznatky vám přinášíme v tomto článku.
Práce na Facebooku něco stojí. Vždy!
Velké společnosti mají pro správu stránky na Facebooku i jiných profilů na sociálních sítích zaměstnaného člověka, který se stará pouze o propagaci obsahu touto formou, časová náročnost tedy může být hodně velká. Pokud obsah, který propagujete, zároveň sami tvoříte, je třeba počítat i s časem, který strávíte jeho tvorbou. A poněkud vyčerpávající může být i příprava a správa reklam na Facebooku. U malých kampaní se může jednat třeba o 2 hodiny měsíčně, u velkých i o 8 hodin měsíčně. Facebooková stránka si zkrátka vyžádá svůj čas v každém případě. Když ho ale budete využívat efektivně, vyplatí se vám to. Na druhou stranu – když budete mít pocit, že časem při vymýšlení obsahu stránky nebo při plánování kampaně plýtváte, protože nejste schopni vymyslet něco uceleného, co by vám mohlo přinést užitek, bude pro vás výhodnější obrátit se na profesionály.
Kolik času byste měli stránce na Facebooku věnovat
Nejprve je třeba pochopit fakt, že stránce se musíte věnovat pravidelně. A pravidelně neznamená 1× 14 dní nebo ještě řidčeji. Základem úspěchu je rozdělit si pravidelné činnosti, které je třeba provádět, na denní, týdenní a měsíční.
Denní činnosti
Každý den byste se měli na svou stránku několikrát podívat a zjistit, co se na ní děje. Zda někdo přispěl na Timeline, přidal komentář k příspěvku, dal „To se mi líbí“ příspěvku nebo samotné stránce. To vše děláte proto, abyste byli stále v obraze a mohli vyřešit případné nepříjemnosti s minimální možnou časovou prodlevou. Může jít třeba o negativní komentáře, které mají tendenci se v čase množit, pokud nezasáhnete – na jeden negativní komentář se často lepí komentáře typu „nemáte na to ani odpověď, co?“.
Také byste měli alespoň 1× denně zkontrolovat příchozí zprávy, zda vás někdo nekontaktoval přímo, a pokud ano, ihned mu odpovědět, třeba i to, že sami odpověď neznáte, ale jakmile ji zjistíte, neprodleně dotyčnému napíšete.
Rozdíl v časové náročnosti samozřejmě tkví v objemu fanoušků, který stránka má. Je totiž markantní rozdíl mezi správou stránky s 200 a s 20 000 fanoušky.
Časová náročnost: malá skupina (do 1 000 fanoušků) cca 10 minut, střední (do 20 000 fanoušků) cca 20 minut, velká skupina (nad 20 000 fanoušků) 30–120 minut
Týdenní činnosti
Už na začátku svého působení na Facebooku byste si měli stanovit jeden den v týdnu, v němž budete vykonávat týdenní činnosti. Například pátek. V tento den si na stránce naplánujte příspěvky na další týden. Nebudete na ně potom muset myslet každý den zvlášť. Plánovat na týden dopředu je ideální, protože den je velmi krátká doba, ale na druhou stranu měsíc je, z hlediska událostí a běhu nebo lépe řečeno sprintu na sociálních sítích, doba velmi dlouhá. Může se totiž stát, že se do plánu připlete aktuální událost, na kterou budete chtít zareagovat příspěvkem, a budete muset předělávat plán, což vám zbytečně vezme drahocenný čas. Když si příspěvky naplánujete na týden dopředu, celý týden už potom můžete dělat jen denní činnosti, které jsme si popsali výše, nebo maximálně změnit na tento týden plán.
V rámci týdenních činností je vhodné vytipovat si a dát „To se mi líbí“ několika oborovým stránkám. Jejich příspěvky pak každý týden sledujte, okomentujte, dejte jim like. Dozví se tak o vás fanoušci jiných stránek, kteří se pravděpodobně budou zajímat i o vás – hned jak se dozvědí, že existujete.
Časová náročnost: malá skupina cca. 45 minut, střední skupina 60–90 minut, velká skupina 2–4 hodiny
Měsíční činnosti
Na konci každého měsíce byste si měli vyhradit čas na analýzu činnosti vaší i vašich fanoušků na stránce. Analýzu můžete snadno získat z Přehledů na Facebooku (o tom jsme psali zde), případně i z Google Analytics. Zjistíte například to, kolik lidí přiměla vaše činnost na Facebooku k tomu, aby navštívili vaše stránky, koupili vaše produkty nebo si objednali vaše služby, zda vám stačí organický dosah nebo zda budete muset více financí vložit do placené propagace a mnoho dalších dat.
Druhou záležitostí, kterou je vhodné dělat v rámci měsíčních činností, je vytvoření obsahového plánu na další měsíc. Plán může být obecný i konkrétní. Zaznamenat si můžete jen obecně typy příspěvků, které chcete publikovat, nebo si je můžete rozepsat detailně v plném znění. To však dělejte v případě, že vás opravdu něco napadá, případně si takto konkrétně promyslete příspěvky na první týden a další týdny promýšlejte operativně. Je zbytečné ztrácet čas nad plánem na celý měsíc, když vás zrovna nic nenapadá. Koneckonců jsme si řekli, že takový plán je méně flexibilní a hůře se do něj zasahuje v případě, že ho chceme změnit, aby reagoval na aktuální události.
Časová náročnost měsíčních činností závisí na tom, jak dobře se orientujete v Google Analytics a v Přehledech na Facebooku, případně na tom, jak rychle vám půjde práce od ruky při vymýšlení obecného plánu na další měsíc. Nemá to však znít jako pobídka k co nejrychlejší práci, naopak. Na promýšlení obsahového plánu je třeba si dát hodně záležet, aby byl zajímavý, lákavý a poutavý nejen pro stávající fanoušky, ale i pro ty, které jste si ještě nezískali, ale rádi byste je měli.
Časová náročnost: malá skupina cca. 60 minut, střední skupina 90–120 minut, velká skupina 2–8 hodin
Věnujte Facebooku čas, odmění se vám
Investovat čas do Facebooku se v drtivé většině případů vyplatí. Nevyplatí se vám to pouze v situaci, kdy provozujete firmu, pro kterou Facebook není vhodným prostředím (například pohřební služba nebo soukromá urologická ambulance).
Při pravidelné péči o stránku na Facebooku můžete získat fanoušky a ti se snadnou stanou vašimi zákazníky – pokud se tak již nestalo. Chce to ale vytrvalost a pečlivost, stránku několikrát denně zkontrolovat (minimálně 1×), nepodceňovat týdenní a měsíční činnosti. Buďte pozorní při měsíčním vyhodnocování a snažte se ze získaných dat vytěžit maximum, například pracovat s časem, kdy je nejvíce vašich fanoušků online, a podobně.
Čas, který věnujete své stránce, se vám vrátí v podobě přízně fanoušků a nových zákazníků. Vyzkoušejte to sami!
Hezky sepsaný checklist správy Facebook stránky. S dovolením sdílím dále v seznamu českých článků ke vzdělávání o sociálních sítích 🙂
http://www.affilo.cz/clanek/zobrazit/24/
Davide, jsem ráda, že se líbí! A děkuji za sdílení. 🙂