Marketingová persona je detailní popis fiktivní osoby, která by mohla být vaším typickým zákazníkem. Persony…
Kvalita vítězí nad kvantitou: pište dobré texty s ohledem na SEO
Asi nemusíme nijak dlouze vysvětlovat, proč je důležité psát kvalitní a čtivé texty. Dobrý obsah vám přitáhne a udrží zákazníky, tedy zvýší vám návštěvnost. A nejen to – Google už umí kvalitní články rozpoznat, což se odrazí na hodnocení vašeho webu. Dobré texty jsou tedy základem dobrého obsahu, jak ale psát texty s ohledem na SEO principy? Právě tato otázka bude tématem dnešního článku.
Dobře napsané články jsou signálem, že svému oboru rozumíte
Asi to sami dobře znáte z vlastní zkušenosti. Hledáte nějaký konkrétní produkt, potřebujete si například koupit autorádio, domácí pekárnu nebo třeba kytarový efekt a na většině e-shopů se setkáte pouze s nepřehledným soupisem klíčových slov a odkazů. Pak ale najdete jeden, který vám dokáže poradit s výběrem a vysvětlit vám, proč byste si měli koupit tu nebo onu pekárnu s ohledem na vaše potřeby a plány. Asi není třeba dodávat, že si s velkou pravděpodobností objednáte zboží právě zde a možná se sem i rádi budete vrace pro další rady.
Článkem můžete nenásilnou formou představit vaše produkty nebo služby a odkázat na ně. Je jasné, že většina e-shopů asi nebude mít kapacitu napsat článek o každém svém produktu a ani to není potřeba. Vyberte třeba pár nejzajímavějších, napište na ně recenze nebo návody, které můžete ideálně propojit s videem. Pokud bude váš obsah zajímavý, budou ho lidé sami sdílet a přirozeně na něj odkazovat ze sociálních sítí, což je vždy plus.
Klíčová slova v článku nepoužívejte „otrocky“, ale přirozeně v různých obměnách. Pokud například máte klíčové spojení „optimalizace pro vyhledávače“, mohou se vám v textu objevit tvary „SEO“, „optimalizacích pro vyhledávače“, „optimalizace pro Google“, „optimalizace pro Seznam“ atd.
Jak by měl kvalitní článek vypadat?
Dobrým základem slušného článku je napsat ho v prvé řadě tak, aby byl zajímavý nejen pro cílovou skupinu, ale aby zaujal širší publikum. Lze si samozřejmě představit příklady, kdy to není možné, například u hodně specializovaných a odborných článků, ale i zde můžete nováčky alespoň odkázat na nějaký úvod do problematiky.
Text by měl být v každém případě dobře čitelný a strukturovaný, čemuž napomohou odrážky, různé formátování, nadpisy a podnadpisy, prolinkování… nejdůležitější pasáže můžete také zvýraznit tučně. První odstavec by měl obsahovat hlavní klíčové spojení, na které článkem cílíte. Na závěr určitě nezapomeňte na výzvu k akci.
SEO znamená ideální spojení technických pravidel s tvorbou obsahu pro skutečné lidi
1. Nadpis je pro každý článek skutečně klíčový. Měl by vzbudit ve čtenářích chuť si článek přečíst, kliknout na něj, pokud se kolem něj mihne na sociálních sítích. Měl by vystihovat obsah článku a ideálně také obsahovat hlavní klíčové slovo. Oblíbené je také využívání různých triků a seznamů (10 tipů, jak udělat XY…), které působí na mnoho lidí atraktivně. Hlavní nadpis je součástí meta tagu Title, který se zobrazuje i ve výsledcích vyhledávání. Délka by tedy neměla přesáhnout 55 znaků.
Příklad: Klíčové slovo „laserový skener“, možný titulek: Proč si pořídit laserový skener místo totální stanice
2. Nezapomeňte na faktor URL článku. V ideálním případě by URL měla obsahovat název článku v logické posloupnosti a ideálně také alespoň částečně klíčové spojení. Ideální je mít v URL adrese název webu + kategorii blogu/magazínu + název článku. Jako příklad, jak má správně vypadat URL, můžeme uvést například adresu, kterou vidíte u našeho článku.
3. Příliš mnoho klíčových slov může spíše uškodit. Přesto je samozřejmě důležité předem si stanovit, na jakou klíčovou frázi nebo spojení se budeme v textu soustředit a slova v článku použít v několika obměnách. Klíčová slova používejte přirozeně, rozhodně se je nesnažte do článku násilím „nacpat“ v prvním pádě jednotného čísla, nemá to žádný význam. Dobrým nápadem je také zahrnout klíčovou frázi do nadpisů H2.
4. Nezapomeňte na zajímavý a lákavý meta description. Zobrazuje se ve výsledcích vyhledávačů a proto je dobrou šancí, jak nalákat publikum k přečtení článku. V rámci meta description je dobré použít klíčové slovo. Ideální délka meta description je 155 znaků, zbytek vyhledávač usekne.
Příklad: můžeme uvést meta description pro podstránku “pneumatiky” na zbožovém vyhledávači Heureka: Heureka.cz vám poradí jak vybírat Pneumatiky. Vybírejte si Pneumatiky podle parametrů a srovnávejte ceny z internetových obchodů na Heurece. Vidíme, že se meta description akorát vejde do 155 znaků, obsahuje klíčové slovo i nalákání na možnost srovnávat hledané zboží.
Jsou nějaké off page faktory, které byste měli při psaní článku vzít v úvahu?
Mít poutavý a optimalizovaný text není vše. V současnosti je čím dál tím důležitější, aby na ně mířilo dostatek relevantních zdrojů. Těmi mohou být například sociální sítě, diskuzní fóra, vlastní stránky, blogy či ostatní weby. Při linkbuildingu se zkuste držet zásady, že méně kvalitních odkazů je lepší než velké množství špatných a nerelevantních.
Aktivita na sociálních sítích by měla automaticky doprovázet každou vaši publikaci nového článku nebo jiného zajímavého obsahu. Zde je ještě důležitější přijít s lákavým titulkem nebo popiskem příspěvku, který člověka naláká ke kliknutí a přečtení.
Psát dobré texty s ohledem na SEO není lehké a spíše představuje běh na dlouhou trať. Zlatou zásadou je vždy upřednostňovat kvalitu nad kvantitou – technické parametry je třeba vzít v úvahu až na druhém místě za kvalitou textu. Stejně tak je důležité „neznásilňovat“ text například ve snaze dostat do něj do nejvíce klíčových slov. Text vyladěný, čtivý a přínosný bude SEO parametrům odpovídat nejlépe. Závěrem nám nezbývá, než vám popřát hodně štěstí a pevné nervy s tvorbou kvalitních textů, které na síti zabodují a získají spoustu čtenářů.
Nechte si připravit kvalitní obsah od nás
Pokud nemáte dostatek času a schopností na pravidelné psaní článků a textů, rádi vám pomůžeme. Podívejte se na naší nabídku copywritingu.
Tento článek byl aktualizován 3. 4. 2022 Josefem Řezníčkem. Původní text připravila Veronika Smolová 8. 6. 2017.
Je tedy důležité pro zdroje a linkbuilding vkládat i cizí odkazy? Když budu například psát článek pro naše wellness, tak je lepší vložit odkaz na naší stránku, nebo že jsem informace čerpala z wikipedie? 😀
S Wiki mě neberte za slovo, uvádím jen jako příklad ?
Dobrý den, Lucie, ano, pro budování linkbuildingu jsou zpětné odkazy důležité, především ty, které vedou z jiných webů na vaše stránky.