Marketingová persona je detailní popis fiktivní osoby, která by mohla být vaším typickým zákazníkem. Persony…
Vzájemná podpora nás žene dál, říkají Ženy v byznysu
Loňská konference Ženy v byznysu sklidila mezi návštěvníky úspěch, a tak není divu, že se na říjen připravuje druhý ročník. Na co by se měly začínající podnikatelky zaměřit, jak se dělá takový marketing pro konference a jak skloubit pracovní a osobní život? Na to všechno přišla řeč s organizátorkami konference Kateřinou Tygl a Alenou Barnovou.
V úvodu rozhovoru by se mělo začínat zlehka, já toto pravidlo ale poruším: Jakou podle vás hraje v byznysu roli gender? Zaznamenaly jste od dob, kdy jste začínaly, nějaký posun?
Kateřina: Já myslím, že je teď daleko více ženských vzorů v byznysu a to je fajn. Moje příběhy z doby, kdy jsem rozjížděla vlastní firmu, jsou někdy bohužel až neuvěřitelné. A není to moc dávno. Záleží samozřejmě na odvětví a určitě to není generační – s neadekvátními reakcemi jsem se setkala i u mladších lidí, než jsem já.
Alena: Vnímám to podobně jako Katka. Všímám si, že se pomalu mění rozdílnost genderu, i když je před námi ještě kus práce. Vzniká mnoho různých organizací a příběhů, které se tohle téma snaží prolomit. Já se pohybuji i v odvětví startupů a zde mi to přijde více rovnocenné – nebojí se vystoupit ze stereotypů, jako tomu bývá ve velkých korporacích. Týmy jsou už z podstaty věci většinou těmto tématům přirozeně otevřené, více podporují obě strany, rozdílnosti v týmu naopak zmírňují a čerpají z toho spíše pozitiva.
Co byste poradily do začátku ženě, která se rozhoduje, jestli začít podnikat?
Kateřina: Ať si vše dobře spočítá a nezačíná jen se snem. A taky ať se nebojí a věří si. Už existuje spoustu žen, které ji rády podpoří. Např. v mé skupině Ženy v byznysu.
Alena: Já bych poradila, aby také více naslouchaly svojí intuici a nebály se jít někdy „po hlavě“ do toho, co chtějí. I kdyby k tomu měly směřovat malými kroky. Já sama jsem tehdy stála před rozhodnutím, zda jít „na volnou nohu“, nebo zůstat v zaměstnání. A pomohl mi tehdy vlastně potenciální budoucí zaměstnavatel, u kterého jsem seděla na pohovoru. Když jsme se velmi odlehčeně bavili o tom, co plánuji dál, vyplynulo z toho to, že mě podpořil v tom, co chci, a já druhý den zakládala živnost. 🙂 On sice přišel o skvělého zaměstnance, ale já jsem mu doteď vděčná.
Hodně také vnímám, že by se ženy neměly bát říct si o pomoc, radu. Častokrát to bereme jako slabinu, ale myslím, že slabost je spíše to, že máme pocit, že vše musíme zvládnout sami. A tohle neplatí jen u žen.
Narazily jste za svou kariéru na situaci, kdy byl problém skloubit podnikání a rodinný život?
Kateřina: Právě v ní jsem. Mám momentálně 10měsíční dceru a je to fičák. Hledám nový balanc, ale zase mi zůstali klienti, kteří mají pochopení a skvěle se s nimi pracuje. Vše se dá vyřešit, nějak vymyslet. Jen to chce někdy čas a dobře nastavit procesy. Třeba i ty v domácnosti.
Alena: Katka to popsala dobře – nastavit si „procesy“ i doma. Ať už jste sám, nebo s rodinou. U mě to je zatím jen závazek v podobě mého psa. Ale i tak to beru jakou velkou průpravu k tomu, co bude v budoucnosti. Až ta rodina přijde. I tak člověk musí plánovat, vědět, že se netočí vše jen kolem práce a e-mailů. Vlastně je to určitá škola, najít ten balanc.
Před časem to pro mě byla i velká zkouška vztahová. Skloubit práci, podnikání, ambicióznost a osobní život. To vnímám také jako hodně důležité – vzájemná podpora, rovnováha a porozumění na obou stranách. Umět o všem mluvit, nastavit si to. A platí to i ve vztahu šéf, kolega, spolumajitel. Vše má řešení, jen se musí chtít. No a vnímat to tak, že vás vše někam posouvá… Vzít si ze všeho to dobré a poučit se.
Jak vypadá takový váš rutinní, běžný den žen v byznysu?
Kateřina: Já to mám zkreslené – jak už jsem říkala, mám malé dítě. Vstanu a vše se točí kolem dcery. Často je to procházka, což je pro přemýšlení nad byznysem a poslouchání podcastů a audioknih super. Jak ji dám spát, tak pracuji a večer k počítači také usedám. Ale musím balancovat i čas s manželem. Momentálně budu hledat hlídání.
Alena: Vstávám hodně brzy, protože jsem zjistila, že se dokážu více soustředit. Udělala jsem si takový rituál, kdy ráno vyřizuji e-maily a připravuji úkoly a priority na daný den. K tomu mi pomáhá právě Asana, kde mám vše napříč projekty a klienty. Nicméně pořád se také učím nastavit správný timing a balanc – schůzky, práce, osobní život. Ale mám výhodu, že mě moje práce baví, proto to jde všechno tak nějak samo.
Jsou doby, kdy pracuji i po večerech, ale zjistila jsem například, že mám v určitou dobu menší „útlum“, a tak než abych se trápila u práce a nebylo to efektivní, sbalím se a jdu třeba na chvíli vypnout ven.
Potkejte se se ženami v byznysu online už 8. 10.
Zakroužkujte si v diáři termín 8. října a připravte si počítače nebo mobilní zařízení. Konference proběhne vzhledem k okolnostem online, ze studia vás v přímém přenosu přivítá moderátorka Michala Hergetová.
Muže chceme jak mezi řečníky, tak na straně diváků
Kateřino, vy máte svůj projekt Marketingová výzva, kde mimo jiné radíte, jak na marketingovou strategii. Jak vypadá taková marketingová strategie při pořádání konference?
Kateřina: Ano, tento projekt je skvělý, protože mohu pomoci dalším lidem v jejich projektech a přináší to nečekané úspěchy. To mě moc těší. Ale ke konferenci… Strategie je taková, že se snažíme sehnat řečníky, kteří opravdu předají hodnotu – ne ty, kteří sdělují jen obecné informace nebo se prodávají během svého vystoupení. Vybrané řečníky potom propagujeme na sociálních sítích a jiných kanálech. Snažíme se budovat také PR, což se skvěle daří kolegyni Aleně. A hlavně máme skvělé reference už z prvního ročníku a pomáhá nám vlastně hodně to, že si ženy už konferenci samy doporučují.
Na konferenci lze najít i celkem široký repertoár mužských přednášejících. Přemýšlely jste na začátku o tom, že byste zvaly pouze ženy?
Kateřina: Ne, jde o kvalitu obsahu, gender nehraje roli. My vlastně i na konferenci samotnou zveme muže. Ale prostě je konference navázaná na mou skupinu Ženy v byznysu, takže tam pak je gender už v názvu. A z čistě marketingového pohledu je to taky super, protože máme jasnou cílovku.
Alena: Je to velmi častá otázka, když konferenci představuji. Proč tam nejsou muži. My je tam ale chceme, i na stranu diváků. Vnímám to tak, že by to byla přidaná hodnota pro obě strany. Ženy se naučí něco od mužů i při networkingu, a naopak muži se naučí něco od žen. Navnímají jejich potenciál a věřím, že může vzniknout spoustu zajímavých byznys propojení.
Jaké byly ohlasy na první konferenci, jak na ni účastníci reagovali?
Kateřina: Neuvěřitelně! Dostaly jsme s Alenou tolik milých a pozitivních ohlasů, že jsem si říkala: „Jo! Stálo to za tu dřinu.“
Alena: Musím říct, že jsem z toho byla opravdu velice mile překvapená. Lidé a zákazníci většinou napíšou referenci někde anonymně, ale na prvním ročníku za námi chodily účastnice a děkovaly osobně za příjemnou atmosféru, dokonce jsme dostaly ještě ten den spoustu pozitivních ohlasů a feedbacků. Stejně tak mi třeba po čtrnácti dnech přišlo i pár e-mailů s poděkováním. Tohle je přesně ta motivace jít dál. Že se všichni bavili a mělo to přidanou hodnotu pro všechny strany.
Je něco, z čeho jste se poučily z minulé konference? Něco, co se vám nepovedlo, nebo naopak na co jste pyšné a co určitě zopakujete?
Kateřina: Nově jsme nechaly jednoho moderátora, a to skvělého Michaela Rozsypala, který je fakt profík. Já jsem pyšná na perfektní atmosféru a to, že ženy vydržely hltat program až do konce. Bylo to totiž od rána až do večera a to už je na pozornost náročné.
Alena: Před časem bych řekla nechat si více časové rezervy na organizaci a dojednání detailů napříč dodavateli, partnery. Jenže teď v této době, kdy ani nevíme, co bude za dva dny, za týden, je to složitější. Ale zase velké potvrzení: mít několik „co kdyby“ scénářů v kapse a ty pak jen vytáhnout, až na ně přijde čas.
Celkově jsem ráda za to, jak se vzájemně s Katkou doplňujeme a podporujeme. Dle mého je to to hlavní, co nás žene dál. A i když máme období, kdy se třeba dostanu do stresu, že něco nestíháme, tak o tom mluvíme. Vše pak podchytíme tak nějak přirozeně a díky našim zkušenostem.
Stejně tak jsem opravdu vděčná za to, kolik skvělých lidí kolem komunity Ženy v byznysu nás podporuje a pomáhá nám. To vše dělá celkovou atmosféru celé konference. Není to „strojené“ a na to jsem pyšná.
Nadále budeme podporovat ženy v tom, aby si věřily
Jaké jsou vaše plány do budoucna s projektem Ženy v byznysu, máte nějaké mety, kterých byste chtěly dosáhnout?
Kateřina: Plánů mám spoustu, ale mám teď jeden životní projekt, tak hodně selektuju. Asi ještě neprozradím vše, ale chci nadále propojovat a podporovat ženy v tom, aby si věřily a zvládly jít do vlastního podnikání.
Alena: Z pohledu konference plánujeme také jeden zajímavý koncept, který bychom chtěly vyzkoušet už příští ročník. Vznikl vlastně i z toho, jakou dostáváme zpětnou vazbu od účastnic a žen v byznysu.
Kdybyste si měly vybrat jednu přednášku, která by to byla?
Kateřina: Hodně těžká otázka pro pořadatelky. Asi by bylo nekorektní odpovědět. Navíc všechny jsme vybraly, protože víme, že jsou skvělé. Každý si vybere.
Alena: Přesně tak. 🙂 Víme, že si vybere každý dle svého uvážení a dle toho, kde se zrovna nachází ve svém profesním či osobním životě. Někdo potřebuje vyšperkovat copywriting a někdo zase založit e-shop. Každý se chce posunout o level výš, získat nové znalosti, a tak si „to svoje“ najde dle mého na každé přednášce.
Když sama navštěvuji nějaké jiné konference, je pro mě splněno s přidanou hodnotou – když si odnesu minimálně jednu zajímavou myšlenku, která mě posune na další směr. Na ní pak zakládám dále. Ale věřím, že na naší konferenci nebude jen jedna. 🙂 Hodně oblíbená a zajímavá byla na prvním ročníku panelová diskuse.
Na závěr bych vás rád požádal o pozvání čtenářů na konferenci, ale pozor – musíte si vystačit pouze s jednou větou.
Kateřina: Naše konference vás posune i potěší, protože vás čeká přátelská atmosféra, mnoho know-how, inspirace a skvělí lidé.
Alena: Jedna věta… těžký úkol zrovna pro mě. 🙂 Představte si nadupané energické odpoledne s výbornými řečníky přímo z byznysu a jejich know-how, které se pomalu přehoupne do večerního networkingu – to je konference Ženy v byznysu, kde posunete svůj byznys o level dál.
Potkejte se se ženami v byznysu osobně už 8. 10.
Zakroužkujte si v diáři termín 8. října a připravte si počítače nebo mobilní zařízení. Konference proběhne vzhledem k okolnostem online, ze studia vás v přímém přenosu přivítá moderátorka Michala Hergetová.
Obě organizátorky můžete sledovat na LinkedInu: Katku najdete tady a Alenu tady.
Máte otázky či podněty? Pište na alena@zenyvbyznysu.cz.
0 komentářů k zobrazení