
Loňská konference Ženy v byznysu sklidila mezi návštěvníky úspěch, a tak není divu, že se na říjen připravuje druhý ročník. Na co by se měly začínající podnikatelky zaměřit, jak se dělá takový marketing pro konference a jak skloubit pracovní a osobní život? Na to všechno přišla řeč s organizátorkami konference Kateřinou Tygl a Alenou Barnovou.
V úvodu rozhovoru by se mělo začínat zlehka, já toto pravidlo ale poruším: Jakou podle vás hraje v byznysu roli gender? Zaznamenaly jste od dob, kdy jste začínaly, nějaký posun?
Kateřina: Já myslím, že je teď daleko více ženských vzorů v byznysu a to je fajn. Moje příběhy z doby, kdy jsem rozjížděla vlastní firmu, jsou někdy bohužel až neuvěřitelné. A není to moc dávno. Záleží samozřejmě na odvětví a určitě to není generační – s neadekvátními reakcemi jsem se setkala i u mladších lidí, než jsem já.
Alena: Vnímám to podobně jako Katka. Všímám si, že se pomalu mění rozdílnost genderu, i když je před námi ještě kus práce. Vzniká mnoho různých organizací a příběhů, které se tohle téma snaží prolomit. Já se pohybuji i v odvětví startupů a zde mi to přijde více rovnocenné – nebojí se vystoupit ze stereotypů, jako tomu bývá ve velkých korporacích. Týmy jsou už z podstaty věci většinou těmto tématům přirozeně otevřené, více podporují obě strany, rozdílnosti v týmu naopak zmírňují a čerpají z toho spíše pozitiva.
Co byste poradily do začátku ženě, která se rozhoduje, jestli začít podnikat?
Kateřina: Ať si vše dobře spočítá a nezačíná jen se snem. A taky ať se nebojí a věří si. Už existuje spoustu žen, které ji rády podpoří. Např. v mé skupině Ženy v byznysu.
Alena: Já bych poradila, aby také více naslouchaly svojí intuici a nebály se jít někdy „po hlavě“ do toho, co chtějí. I kdyby k tomu měly směřovat malými kroky. Já sama jsem tehdy stála před rozhodnutím, zda jít „na volnou nohu“, nebo zůstat v zaměstnání. A pomohl mi tehdy vlastně potenciální budoucí zaměstnavatel, u kterého jsem seděla na pohovoru. Když jsme se velmi odlehčeně bavili o tom, co plánuji dál, vyplynulo z toho to, že mě podpořil v tom, co chci, a já druhý den zakládala živnost. 🙂 On sice přišel o skvělého zaměstnance, ale já jsem mu doteď vděčná.
Hodně také vnímám, že by se ženy neměly bát říct si o pomoc, radu. Častokrát to bereme jako slabinu, ale myslím, že slabost je spíše to, že máme pocit, že vše musíme zvládnout sami. A tohle neplatí jen u žen.
Narazily jste za svou kariéru na situaci, kdy byl problém skloubit podnikání a rodinný život?
Kateřina: Právě v ní jsem. Mám momentálně 10měsíční dceru a je to fičák. Hledám nový balanc, ale zase mi zůstali klienti, kteří mají pochopení a skvěle se s nimi pracuje. Vše se dá vyřešit, nějak vymyslet. Jen to chce někdy čas a dobře nastavit procesy. Třeba i ty v domácnosti.
Alena: Katka to popsala dobře – nastavit si „procesy“ i doma. Ať už jste sám, nebo s rodinou. U mě to je zatím jen závazek v podobě mého psa. Ale i tak to beru jakou velkou průpravu k tomu, co bude v budoucnosti. Až ta rodina přijde. I tak člověk musí plánovat, vědět, že se netočí vše jen kolem práce a e-mailů. Vlastně je to určitá škola, najít ten balanc.
Před časem to pro mě byla i velká zkouška vztahová. Skloubit práci, podnikání, ambicióznost a osobní život. To vnímám také jako hodně důležité – vzájemná podpora, rovnováha a porozumění na obou stranách. Umět o všem mluvit, nastavit si to. A platí to i ve vztahu šéf, kolega, spolumajitel. Vše má řešení, jen se musí chtít. No a vnímat to tak, že vás vše někam posouvá… Vzít si ze všeho to dobré a poučit se.
Jak vypadá takový váš rutinní, běžný den žen v byznysu?
Kateřina: Já to mám zkreslené – jak už jsem říkala, mám malé dítě. Vstanu a vše se točí kolem dcery. Často je to procházka, což je pro přemýšlení nad byznysem a poslouchání podcastů a audioknih super. Jak ji dám spát, tak pracuji a večer k počítači také usedám. Ale musím balancovat i čas s manželem. Momentálně budu hledat hlídání.
Alena: Vstávám hodně brzy, protože jsem zjistila, že se dokážu více soustředit. Udělala jsem si takový rituál, kdy ráno vyřizuji e-maily a připravuji úkoly a priority na daný den. K tomu mi pomáhá právě Asana, kde mám vše napříč projekty a klienty. Nicméně pořád se také učím nastavit správný timing a balanc – schůzky, práce, osobní život. Ale mám výhodu, že mě moje práce baví, proto to jde všechno tak nějak samo.
Jsou doby, kdy pracuji i po večerech, ale zjistila jsem například, že mám v určitou dobu menší „útlum“, a tak než abych se trápila u práce a nebylo to efektivní, sbalím se a jdu třeba na chvíli vypnout ven.
Kateřino, vy máte svůj projekt Marketingová výzva, kde mimo jiné radíte, jak na marketingovou strategii. Jak vypadá taková marketingová strategie při pořádání konference?
Kateřina: Ano, tento projekt je skvělý, protože mohu pomoci dalším lidem v jejich projektech a přináší to nečekané úspěchy. To mě moc těší. Ale ke konferenci… Strategie je taková, že se snažíme sehnat řečníky, kteří opravdu předají hodnotu – ne ty, kteří sdělují jen obecné informace nebo se prodávají během svého vystoupení. Vybrané řečníky potom propagujeme na sociálních sítích a jiných kanálech. Snažíme se budovat také PR, což se skvěle daří kolegyni Aleně. A hlavně máme skvělé reference už z prvního ročníku a pomáhá nám vlastně hodně to, že si ženy už konferenci samy doporučují.
Na konferenci lze najít i celkem široký repertoár mužských přednášejících. Přemýšlely jste na začátku o tom, že byste zvaly pouze ženy?
Kateřina: Ne, jde o kvalitu obsahu, gender nehraje roli. My vlastně i na konferenci samotnou zveme muže. Ale prostě je konference navázaná na mou skupinu Ženy v byznysu, takže tam pak je gender už v názvu. A z čistě marketingového pohledu je to taky super, protože máme jasnou cílovku.
Alena: Je to velmi častá otázka, když konferenci představuji. Proč tam nejsou muži. My je tam ale chceme, i na stranu diváků. Vnímám to tak, že by to byla přidaná hodnota pro obě strany. Ženy se naučí něco od mužů i při networkingu, a naopak muži se naučí něco od žen. Navnímají jejich potenciál a věřím, že může vzniknout spoustu zajímavých byznys propojení.
Jaké byly ohlasy na první konferenci, jak na ni účastníci reagovali?
Kateřina: Neuvěřitelně! Dostaly jsme s Alenou tolik milých a pozitivních ohlasů, že jsem si říkala: „Jo! Stálo to za tu dřinu.“
Alena: Musím říct, že jsem z toho byla opravdu velice mile překvapená. Lidé a zákazníci většinou napíšou referenci někde anonymně, ale na prvním ročníku za námi chodily účastnice a děkovaly osobně za příjemnou atmosféru, dokonce jsme dostaly ještě ten den spoustu pozitivních ohlasů a feedbacků. Stejně tak mi třeba po čtrnácti dnech přišlo i pár e-mailů s poděkováním. Tohle je přesně ta motivace jít dál. Že se všichni bavili a mělo to přidanou hodnotu pro všechny strany.
Je něco, z čeho jste se poučily z minulé konference? Něco, co se vám nepovedlo, nebo naopak na co jste pyšné a co určitě zopakujete?
Kateřina: Nově jsme nechaly jednoho moderátora, a to skvělého Michaela Rozsypala, který je fakt profík. Já jsem pyšná na perfektní atmosféru a to, že ženy vydržely hltat program až do konce. Bylo to totiž od rána až do večera a to už je na pozornost náročné.
Alena: Před časem bych řekla nechat si více časové rezervy na organizaci a dojednání detailů napříč dodavateli, partnery. Jenže teď v této době, kdy ani nevíme, co bude za dva dny, za týden, je to složitější. Ale zase velké potvrzení: mít několik „co kdyby“ scénářů v kapse a ty pak jen vytáhnout, až na ně přijde čas.
Celkově jsem ráda za to, jak se vzájemně s Katkou doplňujeme a podporujeme. Dle mého je to to hlavní, co nás žene dál. A i když máme období, kdy se třeba dostanu do stresu, že něco nestíháme, tak o tom mluvíme. Vše pak podchytíme tak nějak přirozeně a díky našim zkušenostem.
Stejně tak jsem opravdu vděčná za to, kolik skvělých lidí kolem komunity Ženy v byznysu nás podporuje a pomáhá nám. To vše dělá celkovou atmosféru celé konference. Není to „strojené“ a na to jsem pyšná.
Jaké jsou vaše plány do budoucna s projektem Ženy v byznysu, máte nějaké mety, kterých byste chtěly dosáhnout?
Kateřina: Plánů mám spoustu, ale mám teď jeden životní projekt, tak hodně selektuju. Asi ještě neprozradím vše, ale chci nadále propojovat a podporovat ženy v tom, aby si věřily a zvládly jít do vlastního podnikání.
Alena: Z pohledu konference plánujeme také jeden zajímavý koncept, který bychom chtěly vyzkoušet už příští ročník. Vznikl vlastně i z toho, jakou dostáváme zpětnou vazbu od účastnic a žen v byznysu.
Kdybyste si měly vybrat jednu přednášku, která by to byla?
Kateřina: Hodně těžká otázka pro pořadatelky. Asi by bylo nekorektní odpovědět. Navíc všechny jsme vybraly, protože víme, že jsou skvělé. Každý si vybere.
Alena: Přesně tak. 🙂 Víme, že si vybere každý dle svého uvážení a dle toho, kde se zrovna nachází ve svém profesním či osobním životě. Někdo potřebuje vyšperkovat copywriting a někdo zase založit e-shop. Každý se chce posunout o level výš, získat nové znalosti, a tak si „to svoje“ najde dle mého na každé přednášce.
Když sama navštěvuji nějaké jiné konference, je pro mě splněno s přidanou hodnotou – když si odnesu minimálně jednu zajímavou myšlenku, která mě posune na další směr. Na ní pak zakládám dále. Ale věřím, že na naší konferenci nebude jen jedna. 🙂 Hodně oblíbená a zajímavá byla na prvním ročníku panelová diskuse.
Na závěr bych vás rád požádal o pozvání čtenářů na konferenci, ale pozor – musíte si vystačit pouze s jednou větou.
Kateřina: Naše konference vás posune i potěší, protože vás čeká přátelská atmosféra, mnoho know-how, inspirace a skvělí lidé.
Alena: Jedna věta… těžký úkol zrovna pro mě. 🙂 Představte si nadupané energické odpoledne s výbornými řečníky přímo z byznysu a jejich know-how, které se pomalu přehoupne do večerního networkingu – to je konference Ženy v byznysu, kde posunete svůj byznys o level dál.

Pro detailní informace o akci Ženy v byznysu neváhejte navštívit stránky konference.
Obě organizátorky můžete sledovat na LinkedInu: Katku najdete tady a Alenu tady.
Máte otázky či podněty? Pište na alena@zenyvbyznysu.cz.




Žádný komentář k zobrazení