skip to Main Content

Jak využít long-tail v praxi při prodeji podprsenek?

Long tail, neboli dlouhý ocas, je velkou příležitostí pro většinu oborů a stránek na internetu, které chtějí získávat nové návštěvníky díky SEO. Jsou to často právě long-tail klíčová slova (tedy slova s nižší hledaností a konkurencí), které v dlouhodobém hledisku přináší stránkám pravidelný přísun návštěvnosti, obratu a zákazníků. Pojďme se podívat na příklad pro začínající internetový obchod s podprsenkami, ve kterém vám ukážu, jak lze long-tail použít v praxi a jak to můžete udělat i vy ve vašem oboru.

Konkurence pro slovo “podprsenky”

Velká konkurence ve výsledcích vyhledávání panuje na českém internetu ve většině odvětví, v kterém vzniká velký obrat nebo ve kterém působí mnoho firem. Takovým oborem je například i prodej spodního prádla přes internet. Jedním z nejhledanějších slov v této oblasti jsou pak podprsenky. Klíčové slovo “podprsenky” se ve výsledcích vyhledávání v současnosti hledá asi 5500x za měsíc na Seznam.cz a 2900x za měsíc na Google.cz v přesné shodě. Získat návštěvnost právě z tohoto slova je lákavým a většinou i prvním cílem většiny internetových obchodů, které podprsenky nabízejí.

Málokdo si už ale uvědomí, že ve výsledcích vyhledávání může uspět pouze 10 stránek, jelikož na první stranu výsledků se jich víc nevejde. Kdo se zobrazuje na 11 a nižší pozici, získává již pouze malý zlomek návštěvníků z tohoto slova a optimalizace na takovou frázi se mu často nevyplatí. V důsledku takové investice při SEO prodělává.

V současné době se pro slovo “podprsenky” na prvních pozicích umisťují největší prodejci spodního prádla nebo nejautoritativnější specializované stránky na prodej podprsenek, na které vedou většinou tisíce zpětných odkazů. Navíc většina z webů má mnohaletou historii, které nemůžeme s naším novým obchodem konkurovat.

Výsledky analýzy konkurence pro podprsenky

Obrázek 1 – Analýza prvních 4 výsledků vyhledávání pomocí nástroje Market Samurai na Google.cz pro slovo “podprsenky”. Zajímavé jsou především kolonky DA = stáří konkrétní stránky, BLP = počet zpětných odkazů vedoucích na konkrétní stránku, BLD = počet zpětných odkazů vedoucích na doménu, RDP = počet odkazujících domén na konkrétní stránku, RDD = počet odkazujících domén na stránky

Údaje naznačují, že bude obtížné se jako nový internetový obchod se spodním prádlem mezi ostatními prosadit. Pokud se o to budete snažit, pravděpodobně utratíte spoustu peněz a času, ale v horizontu jednoho roku či několika let se vám to stejně nepodaří. Místo toho byste se měli zaměřit na oblasti a klíčová slova, kde máte reálnou šanci uspět. A to je právě long-tail.

Zaměření se na kojící podprsenky

Long-tail klíčová slova s nízkou konkurencí, ale dostatečně zajímavou hledaností, můžete najít například pomocí myšlenkových map nebo můžete použít postup zmíněný v našem článku o analýze klíčových slov. Pokud o dlouhém ocase slyšíte poprvé, doporučuji začít u tohoto článku.

Jestliže prodáváte kojící podprsenky, můžete se zaměřit na slova “kojící podprsenka” a “kojící podprsenky”, která se dohromady vyhledávají asi 2000x za měsíc na Seznamu. To je necelá polovina lidí v porovnání s “podprsenky”. Pokud byste našli byť pouze jedno nebo dvě další fráze s podobnou hledaností, s mnohem menším úsilím a za rozumnou dobu byste byli schopni dostat se vysoko ve výsledcích vyhledávání a získat stejně návštěvníků jako ze slova “podprsenky”. Návštěvníci by navíc pravděpodobně byli mnohem kvalitnější, protože jsou připraveni nakoupit (jde o konkrétnější frázi, tedy očekáváme vyšší konverzní poměr).

Obrázek 2 – Analýza prvních 7 výsledků vyhledávání pomocí nástroje Market Samurai na Google.cz pro slovo “kojící podprsenky”. Zajímavé jsou především kolonky DA = stáří konkrétní stránky, BLP = počet zpětných odkazů vedoucích na konkrétní stránku, BLD = počet zpětných odkazů vedoucích na doménu, RDP = počet odkazujících domén na konkrétní stránku, RDD = počet odkazujících domén na stránky

Z druhé tabulky je na první pohled vidět, že weby se na místa ve výsledcích vyhledávání, kde se zobrazují, dostaly téměř přirozenou cestou. Na konkrétní stránky vede většinou méně než 10 odkazů, někdy i 0 nebo 1. Ve výsledcích na 3. místě se zobrazuje úplně nová stránka (DA = 0), která se mezi ostatní dostala mimo jiné díky pouze jednou zpětnému odkazu (BLP =1).

Opravdový long-tail s nulovou konkurencí

Pravý long-tail ale přichází se slovy ještě méně hledanými. Příkladem je třeba spojení “vyztužená kojící podprsenka”, která se na Seznamu vyhledává 150x za měsíc. I když 150 vyhledání není příliš, lidé zadávající takto přesnou frázi dobře ví, co hledají, a pokud přejdou na vaše stránky, půjde o velice kvalitní návštěvnost. Pro dorovnání počtu návštěv (ne kvality návštěvníků, to by vám stačilo i méně návštěvníků) ze slova “podprsenky” budete potřebovat asi 37 podobných slov. To není velké číslo, a pokud obsadíte 37 takto konkrétních klíčových slov, můžete v klidu nechat konkurenci bojovat na slovo “podprsenky”, zatímco vy budete po několik let získávat mnoho zakázek z long-tailu.

Výsledky analýzy konkurence pro vyztužená kojící podprsenka

Obrázek 3 – Analýza prvních 10 výsledků vyhledávání pomocí nástroje Market Samurai na Google.cz pro slovo “vyztužená kojící podprsenka”. Zajímavé jsou především kolonky DA = stáří konkrétní stránky, BLP = počet zpětných odkazů vedoucích na konkrétní stránku, BLD = počet zpětných odkazů vedoucích na doménu, RDP = počet odkazujících domén na konkrétní stránku, RDD = počet odkazujících domén na stránky

Z výsledků vidíme, že na většinu podstránek ve výsledcích vyhledávání nevede žádný zpětný odkaz. Jde víceméně o přirozené výsledky vyhledávání. Žádný z konkurentů se nesnaží na toto spojení umístit vysoko ve výsledcích vyhledávání jinak než optimalizací on-page faktorů. Vám bude stačit vytvořit pěkný detail produktu ve vašem novém internetovém obchodě, napsat pro produkt nebo kategorii dobré popisky a vytvořit několik málo relevantních zpětných odkazů. A vaše šance je na světě.

Co si z toho odnést?

Pokud lidé vyhledávají témata, produkty, služby či řešení problémů ve vašem oboru, existuje pravděpodobně i mnoho long-tail klíčových slov, které můžete obsadit už za několik měsíců. Protože je vaše konkurence přehlíží, vybudováním pozice na takové slovo si zajistíte přísun vysoce kvalitní návštěvnosti po dlouhou dobu.

Situaci jsem ukázal na příkladu podprsenek, ale sami si můžete situaci převést na váš obor.

A co vy? Snažíte se obsadit nejhledanější fráze ve vašem oboru podobně jako desítky či stovky vašich neznalých konkurentů? Nebo si obtížné fráze necháte na dobu, až na zobrazení se ve výsledcích vyhledávání bude mít váš web právo, a radši se zatím soustředíte na méně hledaná a konkurenčnější spojení, které vám přivedou kvalitnější návštěvnost?

Na závěr jenom dodám, že existují i případy, kdy dává smysl umístit se vysoko ve výsledcích vyhledávání na slovo podprsenky. Jde většinou o zvýšení prestiže stránek, někdy i o reklamu, která bude mít efekt, i když na naše stránky návštěvník neklikne. Už jenom tím, že uživatel náš obchod uvidí ve výsledcích vyhledávání, budeme mu naši značku připomínat. O to ale ve skutečnosti většině malých a středních podnikatelů na internetu nejde. Ti chtějí nové objednávky, nové zákazníky a vyšší obrat. A to jim short-tail fráze většinou nezajistí. Proto by se měli zaměřit na long-tail.

Longtaily cheat sheet

Stáhněte si tipy jak na longtail a poznejte jeho výhody.

Sdílejte:

Zakladatel projektu Včeliště. Pracuje na mnoha českých i zahraničních projektech, pro které zajišťuje optimalizaci pro vyhledávače.

4 komentářů k zobrazení

  1. Je pravda, že longtail přivádí nejvíce peněz a navíc se snadněji optimalizuje.

    P.S. příště volte radši jinou ilustrační fotku, myslím, že hodně návštěvníků se přes ní nedostalo 😀

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top