Marketingová persona je detailní popis fiktivní osoby, která by mohla být vaším typickým zákazníkem. Persony…
Kolik času zabere správa sociálních sítí?
Každá práce něco stojí. Peníze, úsilí a především čas. A ani sociální sítě nejsou výjimkou. Marketingový kanál, kterému se ještě před pár lety nárazově věnoval povětšinou nejmladší člen pracovního týmu, je dnes plnohodnotnou součástí firemních strategií a specializovaným oborem. Na úspěšných profilech často spolupracuje hned několik odborníků, kteří o ně pečují na plný úvazek. Samozřejmě ale existují případy, kdy celou správu zvládají bravurně i jednotlivci.
Pokud se sociálními sítěmi teprve začínáte, určitě přemýšlíte, jestli to zvládnete sami, nebo si máte sehnat nového kolegu či snad rovnou kolegy. Abychom vám usnadnili hledání odpovědi na tuto a další otázky, prozradíme vám, kolik času taková efektivní správa profilů zabere.
Kolik času byste měli věnovat sociálním sítím?
Říká se, že čemu věnujete pozornost, to roste. A platí to i pro sociální sítě. Ať už budeme mluvit o Facebooku, Instagramu, TikToku, nebo LinkedInu, cílem každé z těchto platforem je udržet vás na nich co možná nejdéle. Čím více času pak budete na sítích tvorbou obsahu a interakcí s ostatními trávit, tím větší šanci na úspěch vám algoritmy dají. Chcete-li využít potenciál sociálních sítí opravdu naplno a podpořit tak své podnikání, bude potřeba jim obětovat více než dvě hodiny měsíčně.
Abyste si celý proces dokázali lépe představit, ukážeme si, co vše správa firemních profilů zahrnuje:
- přípravu strategie pro sociální sítě,
- vymýšlení témat obsahu,
- tvorbu obsahu – textace, vizuály (grafiky, fotografie, videa),
- publikaci obsahu,
- přípravu, tvorbu a správu reklamních kampaní,
- community management neboli péči o vaši komunitu fanoušků,
- analýzu výsledků.
Některé z těchto činností je zapotřebí vykonávat na denní bázi, jiné stačí provést jednou za týden, nebo dokonce i za měsíc. Tak či tak se bavíme o pravidelných aktivitách, se kterými v marketingu na sociálních sítích musíte počítat.
Denní činnosti: 20 minut až 1 hodina
Své firemní profily byste měli kontrolovat každý den minimálně jednou, abyste zjistili, co se na nich děje. Jestli někdo přidal komentář k vašemu příspěvku nebo ho třeba sdílel či vás někde označil. Každodenní check slouží k tomu, abyste zůstali v obraze a mohli vyřešit případné nepříjemnosti s minimální možnou časovou prodlevou. Negativní komentáře mají totiž tendenci se množit, pokud včas nezasáhnete.
Podobně byste měli pravidelně sledovat i příchozí zprávy. Jakmile vás někdo kontaktuje napřímo, odpovězte mu co možná nejrychleji. Nevíte odpověď, protože ji musíte nejprve zjistit u kolegů? Buďte upřímní a odepište s tím, že se pokusíte informaci co nejdříve zjistit. Přečtěte si více o tom, jak komunikovat s fanoušky na sociálních sítích.
Rozdíl v denní časové náročnosti se odvíjí nejen od počtu fanoušků, které vaše stránka má, ale také od jejich aktivity. Různé obory mají různé cílové skupiny, jejichž zástupci na obsah reagují jinak. Záleží také na tom, jestli své příspěvky propagujete pouze organicky, nebo je podpoříte reklamou. Placené příspěvky se dostanou k širšímu počtu uživatelů a tím pádem mohou vyvolat větší diskuzi.
Na čase se však podepíše i to, jestli publikujete příspěvky v daný den, nebo si je předem naplánujete. Zatímco na Facebooku nebo Instagramu, kde je příspěvky tak jako tak vhodné podpořit reklamou, nehraje plánování příliš roli. Naopak na LinkedInu se ale říká, že předem naplánované příspěvky mívají nižší dosahy.
Orientačně strávíte denní kontrolou bez publikace příspěvků okolo 20 minut, s publikací příspěvků pak kolem 1 hodiny.
Týdenní činnosti: 1 až 4 hodiny
Stanovte si předem jeden den v týdnu, který zasvětíte týdenním aktivitám. V tento den si zkontrolujte, že vám nic z denních činností neuteklo, a také si připravte příspěvky na další týden. Rozepsat si je můžete jako koncepty do tabulky s již finálními texty a grafikou, aby vám publikace v určený den zabrala jen pár minut.
Případně si je můžete rovnou naostro naplánovat ke zveřejnění pomocí různých nástrojů. Na Facebooku a Instagramu využijte třeba plánovač v Meta Business Suite. Na LinkedInu pak můžete plánovat příspěvky pomocí ikonky hodinek vedle tlačítka Zveřejnit.
Díky plánování nebudete muset na publikaci příspěvků myslet každý den, ale nezapomeňte na možné riziko nižšího dosahu, které jsme zmínili v předchozí části.
Proč příspěvky plánovat jen na týden? Uživatelé na sociálních sítích upřednostňují aktuální obsah, a proto plánování na celý měsíc není vhodnou strategií. Může se totiž stát, že se vám do plánu připlete nějaká důležitější událost nebo novinka, na kterou budete chtít zareagovat. Zbytečně byste pak zabíjeli drahocenný čas předěláváním celého plánu.
Ve vybraný den vám doporučujeme taktéž odeslat pozvánky ke sledování vaší stránky lidem, kteří v poslední době reagovali na váš obsah. Tuto funkci najdete v Meta Business Suite na Hlavní stránce.
Stejně tak se podívejte na další relevantní profily z vašeho oboru, profily vašich zaměstnanců a stránky vašich partnerů. Jejich obsah olajkujte, okomentujte a případně i sdílejte. Nejen že jim tím ukážete zájem, ale také se o vás dozví jejich fanoušci, čímž o sobě dáte vědět širšímu publiku.
Do týdenních činností zařaďte i kontrolu reklamních kampaní. Podívejte se na dosavadní výsledky a podle toho reklamy optimalizujte. Časová dotace týdenních činností se pohybuje v rozmezí od 1 do 4 hodin.
Měsíční činnosti: 2 až 4 hodiny
Na konci nebo na začátku měsíce byste si měli vyhradit čas na podrobnou analýzu vašich činností na sociálních sítích, ale také aktivity vašich sledujících. Data pro report získáte snadno ze sekce přehledů, které všechny platformy nabízí.
Nezůstaňte ale jen u nich a nahlédněte také do výsledků na webu. K tomu vám poslouží analytické nástroje, jako například Google Analytics 4. V těch zjistíte třeba to,
- kolik lidí přišlo na váš web ze které sociální sítě,
- jaký obsah nejlépe fungoval z hlediska počtu návštěv, prokliků a konverzí,
- jakou úspěšnost měly vaše reklamní kampaně.
Finální report si můžete zpracovat jako dokument či tabulku nebo pro jejich vizualizaci využít speciální nástroje jako Looker studio.
Na základě vyhodnocení výsledků si pak určete, čemu se budete v dalším měsíci věnovat a od čeho upustíte. Tím se rovnou dostáváme k druhé měsíční záležitosti a tou je vytvoření obsahového plánu na další měsíc.
Plán může být obecný nebo konkrétní – podle vašich preferencí a možností. Obsahovat by ale minimálně měl:
- počet příspěvků, které budete na jednotlivé sítě publikovat,
- typ příspěvků (fotografie, článek, Reels, anketa…),
- téma příspěvku (reportáž z naší poslední akce, edukace…),
- cíl příspěvku (dovést lidi na tento konkrétní produkt na webu, informovat o novince v nabídce…).
Rozepsat si jej můžete ale i v plném znění a připravit rovnou textaci a finální vizuály. To však dělejte pouze v případě, že vás opravdu něco napadá, případně si takto konkrétně promyslete alespoň příspěvky na první týden. Další týdny promýšlejte operativně. Je zbytečné ztrácet čas nad plánem na celý měsíc, když vás zrovna nic nenapadá. Koneckonců jsme si řekli, že takový plán je méně flexibilní a hůře se do něj zasahuje v případě, že ho chceme změnit.
Časová náročnost měsíčních činností závisí na tom, jak dobře se orientujete v analytických nástrojích a jak rychle vám půjde práce od ruky při vymýšlení obecného plánu na další měsíc. Nemá to však znít jako pobídka k co nejrychlejší práci, právě naopak. Na promýšlení obsahového plánu je třeba si dát záležet, aby byl zajímavý, lákavý a poutavý nejen pro stávající fanoušky, ale i pro ty, které jste si ještě nezískali.
Časová dotace je proto hodně individuální. Na report výsledků však doporučujeme vyhradit si alespoň 1 hodinu stejně jako na přípravu publikačního plánu.
Vyplatí se mi to vůbec?
Čas, který své firemní stránce věnujete, se vám vrátí v podobě budování bližšího vztahu s vašimi sledujícími. Kvalitní a zábavný obsah dokáže přilákat i nové potenciální zákazníky, avšak pouze za předpokladu, že ho budete tvořit vytrvale, opakovaně a dlouhodobě.
V drtivé většině případů se tak investice do sociálních sítí vyplatí. Zklamaní můžete být pouze v situaci, kdy provozujete firmu, pro níž nejsou sociální sítě vhodné. Nebo v případě, že si vyberete špatnou platformu, na které se nepohybují ti, které potřebujete oslovit.
Mějte na paměti, že je vždy lepší věnovat se jedné sociální síti na 100 % než být všude tak nějak napůl. Při výběru vhodné sítě proto nehleďte jen na cílovou skupinu, ale také na její specifika a vaše možnosti. Zatímco Facebook a LinkedIn snese i menší aktivitu z hlediska frekvence publikování obsahu, na Instagramu nebo na TikToku se očekává, že budete přispívat několikrát do týdne. Přečtěte si proto také náš další článek, jak si vybrat tu správnou sociální síť podle účelu.
Tento článek byl naposledy aktualizován 5. 10. 2023 Oldřiškou Hradcovou. Původní článek vznikl 16. 4. 2015.
Hezky sepsaný checklist správy Facebook stránky. S dovolením sdílím dále v seznamu českých článků ke vzdělávání o sociálních sítích 🙂
http://www.affilo.cz/clanek/zobrazit/24/
Davide, jsem ráda, že se líbí! A děkuji za sdílení. 🙂