skip to Main Content
SEO novinky

Novinky ze světa SEO: leden 2023

SEO novinky za leden 2023 přinesly mnoho zajímavého. Google například dokončil Helpful Content Update, pracuje na budoucím vylepšení Google Search Console (zatím ve fázi sbírání odpovědí v dotazníku) a stejně jako Bing plánuje zapojení AI do chatboxu. A Yandexu uniklo 1 922 hodnoticích faktorů. Ale to není zdaleka vše. Podívejte se, co se během prvního letošního měsíce v oblasti optimalizace pro vyhledávače stalo.

V článku najdete:

Novinky u Googlu

Číslo stránky v titulku nehraje roli při posuzování SEO skóre

Alan Kent z Google v posledním pořadu Google SEO office hour dostal dotaz, jestli by u kategorií produktů s více podstránkami nebylo vhodné uvádět v titulku konkrétní číslo stránky. Podle Kenta to není nutné, protože SEO skóre dané stránky by to mohlo ovlivnit jen minimálně, nicméně pokud to čtenáři pomůže lépe pochopit kontext, tak s chutí do toho. 

Zdroj: Seroundtable

Google dokončil aktualizace Helpful Content Update a Link Spam Update

Google úspěšně dokončil dvě nové aktualizace pro proces vyhledávání – Helpful Content Update a Link Spam Update. 

První se týká obsahu a pomáhá vyhledávači odhalit obsah, který je primárně psaný pro roboty, ne pro lidi, ale také dokáže lépe posoudit kvalitu obsahu a jeho (ne)přínosnost pro čtenáře. Není oficiálně známo, jestli stránky, které disponují obsahem hlavně pro vyhledávače, budou penalizovány nad rámec snížení hodnocení, ale odborníci se shodují, že Google k tomu rozhodně má nástroje.

Druhý update se týká zpětných odkazů a zaměřuje se na stránky, které nakupují odkazy nebo je „předávají“ ostatním. Tyto odkazy budou nově ještě přesněji detekovány a poté nemilosrdně „neutralizovány“, což může vést k poklesu SEO hodnocení.

Oba updaty Googlu trvaly mnohem déle, než se původně plánovalo. Opoždění způsobily nejen vánoční svátky, během kterých byla většina zaměstnanců alespoň pár dnů na dovolené, ale také pomalejší „viditelnost“ změn (občas trvá, než se projeví), a především fakt, že u podobných aktualizací zkrátka předem nikdy přesně nevíte, kdy bude hotovo.

John Mueller tyto procesy přirovnal k semínku, které můžete zasadit podle plánu, ale kdy začne růst, klíčit nebo kvést, už není zcela ve vaší moci. Proto nemůžete zvědavcům říct, ať se na první květ přijdou podívat za 28 dní, protože máte jen orientační představu, ale napevno to nevíte. 

Úspěšné dokončení Link Spam Updatu nakonec zabralo 29 dní, implementace Helpful Content Update pak dokonce 38 dní, ačkoliv původní předpoklad zavedení u obou bylo cca 14 dní.

Zdroj: Seroundtable, Seroundtable

Google ignoruje skrytý text na stránkách

John Mueller z Google v odpovědi na twitterový dotaz přiznal, že jeho zaměstnavatel je velmi dobrý v ignorování skrytého textu na stránkách. Tato nechvalně známá technika vám tedy rozhodně nepomůže, což ale není nic nového, protože Google to zmínil už v roce 2018. Na druhou stranu ignorace má i svá pozitiva. Ta představuje skutečnost, že za umístění skrytého textu nebudete penalizováni.

Zdroj: Seroundtable

Google upustil od limitu znaků pro nadpisy u strukturovaných dat

Ještě nedávno bylo nutné stlačit nadpis u strukturovaných dat do 110 znaků, dnes už to není až tak striktní. Google už v podmínkách pouze píše, že nadpis má být stručný, ale konkrétní počet znaků nezmiňuje. Proto se už nemusíte stresovat, jestli má délku 112 nebo 110 znaků. Důležité bude ho zbytečně neprotahovat a pojímat stručně. A jak dlouhý bude, tak dlouhý bude.

Zdroj: Search Engine Land

Naznačuje rozesílaný dotazník ohledně Google Search Console její další funkcionality?

Glenn Gabe na Twitteru sdílel screenshot z dotazníku, který mu byl nabídnut v Google Search Console. Je zde vidět výzva k vybrání pěti věcí, které jsou pro uživatele GSC nejdůležitější. Mezi možné odpovědi patří:

  • Nechci, aby se část mého obsahu objevila na Googlu.
  • Chci, aby se můj obsah zobrazoval v SERPu tak, jak jsem zamýšlel.
  • Chci lépe porozumět svému publiku.
  • Chci, aby se moje stránky zobrazovaly na Googlu.
  • Chci vědět, proč moje návštěvnost z Googlu klesla.
  • Chci, aby se má videa zobrazovala na Googlu.
  • Chci sledovat, zda Google s mým webem nemá nějaký problém.
  • Chci zjistit, jaký obsah tvořit.
  • Chci rozšířit svůj dosah a rozšířit své publikum.
  • Chci vědět, jak úspěšný je můj obsah na Googlu.
  • Chci zlepšit rychlost a uživatelský prožitek mého webu.

O pár dní později vyšla zpráva, která pravděpodobně objasňuje důvod výše zmíněného dotazníku. Google totiž už od prosince experimentuje s novou funkcionalitou Google Search Console Content Ideas, která by měla uživatelům pomoct s vymýšlením nápadů na relevantní obsah pro jejich web. Funkce je ale k dispozici jen vybraným uživatelům – a to pouze do 28. března 2023.

Pak nejspíš dojde k vyhodnocení experimentu a uvidí se, zda se jí v budoucnosti dočkáme i „trvale a všude“.

Zdroj: Seroundtable, Seroundtable

Dle ankety na Twitteru většina SEO specialistů nepoužívá Google Analytics 4

Carrie Hill položila svým sledujícím (většina z nich jsou lidé z oboru) otázku, jestli a případně jak (ne)používají Google Analytics 4. 41,7 % respondentů pouze sbírá data z GA4, zatímco jen 17,9 % dotazovaných data z GA4 nejen sbírá, ale také aktivně používá. Většina specialistů tedy ještě zůstává u UA. To ale k 1. červenci přestane fungovat, takže ať se vám to líbí, nebo ne, tak dříve či později zkrátka budete muset přejít na čtyřku.

Zdroj: Seroundtable

Odkazování na stránky více prodejců může recenzi přinést lepší SEO skóre

Vždy je dobré mít na výběr z vícero možnosti. A ví to i Google. Alan Kent během twitterové komunikaci potvrdil, že v případě dvou obsahově stejně kvalitních stránek s recenzí produktů může mít o trochu lepší SEO skóre ta, která bude odkazovat na více než jednoho prodejce. Nicméně dodal, že v drtivé většině případů bude velký rozdíl v kvalitě obsahu, který bude hrát mnohem větší roli.

Zdroj: Seroundtable

Google zopakoval svůj postoj k automaticky generovaným textům

Umělá inteligence a její zlepšená kvalita automaticky generovaných textů byla velkým tématem nejen pro copywriterskou, ale i SEO komunitu. Finanční společnost Bankrate dokonce zaujala přiznáním, že její nové články byly „napsané“ UI a pouze zkontrolované či lehce upravené jejich editorským týmem.

To samozřejmě vzbudilo velké vášně a reakce ze strany vyhledávače na sebe nenechala dlouho čekat. Danny Sullivan zopakoval, že Google dokáže odhalit a následně penalizovat obsah, který je tvořený primárně za účelem SEO – a je jedno, jestli ho napíše člověk, nebo program.

Nejdůležitějším kritériem stále zůstává užitečnost. A pokud bude daný obsah kvalitní a pro čtenáře hodnotný, tak Google stejně nebude řešit, kdo je autor. Není pro něj totiž podstatné, co nebo kdo obsah napíše, ale pouze to, zda je kvalitní. A na základě toho ho (ne)doporučí svým uživatelům.

Zdroj: Seroundtable

Aktualizace kvality Google mohou ovlivnit nejen pozici v SERPu, ale i procházení a indexování

John Mueller během debaty na sociální síti Mastodon znovu zopakoval, že průběžné procesy jako Google Quality Updates má vliv nejen na to, jak Google stránky hodnotí z pohledu SEO, ale také jak jimi prochází či zda se je rozhodne zaindexovat.

Mueller zmínil, že zjednodušeně to funguje tak, že pokud si Google vyhodnotí, že určité části webu nemá smysl zobrazovat ve vyhledávání, tak danými sekcemi ani neprochází a neindexuje je. Druhým dechem ale dodal, že to není jen případ špatných webů, protože i u obsahově kvalitních stránek neprocházejí a neindexují vše. Na webu je totiž tolik jiného obsahu, že i u těch dobrých vybírají jen to nejlepší.

Zdroj: Seroundtable

Google vyhledávání údajně ještě letos doplní funkce chatboxu umělé inteligence

Microsoft s největší pravděpodobností zakomponuje do Bingu ChatGPT (vrátíme se k tomu později), ale problematice umělé inteligence se intenzivně věnuje i Google. Jeho CEO, Sundar Pichai, údajně v reakci na spuštění ChatGPT interně na poplach vyhlásil „červený kód“, protože tuto technologii vnímá jako okamžitou a zásadní hrozbu pro svůj byznys.

Proto na ni chce ihned zareagovat a provést adekvátní opatření. Je to pro něj až taková priorita, že se kvůli možné implementaci AI chatboxu znovu spojil s otci zakladateli – Larry Pagem a Sergeyem Brinem, kteří v roce 2019 odstoupili z vedení firmy. Ti teď aktuálnímu managementu pomáhají zareagovat na aktuální trendy. Oficiálně ještě nic nevíme, a tak nám nezbývá než se těšit, co společně vymyslí.

Zdroj: Search Engine Land

Novinky u Seznamu

Seznam úspěšně provedl update vyhledávání. A už pomalu vyhlíží další

Dušan Janovský ze Seznamu ve svém dlouhém twitterovém vláknu informoval o tom, že ve vyhledávání Seznamu je nasazená nová verze. Píše, že „hlavní změna proběhla na nejhlubší vrstvě výběru kandidátů v komponentách předvýběru, které ještě nevyhodnocují relevanci, ale jenom k dotazu vybírají vhodné dokumenty pro další vyhodnocování“. 

Dle Janovského se jedná o „klasický infrastrukturní projekt, jehož cílem není bezprostřední zaměření na nějakou vlastnost vyhledávání pro uživatele. Spíš je to odrazový můstek pro další zásadní rozvoj“.

Ten potvrdil i Janovského kolega Martin Kirschner, podle kterého Seznam do konce března plánuje nasadit ještě jeden velký update, jenž zasáhne všechny dotazy: „Místo 4 zdrojů přirozených výsledků se budou výsledky sestavovat z 5 zdrojů, přičemž hlavní bude odpovídat na informační potřebu uživatele.“ První testy jsou v plánu během února.

Zdroje: Twitterová vlákna Dušana Janovského (zde a zde) a Martina Kirschnera

Novinky u Bingu

Microsoft údajně plánuje zakomponovat umělou inteligenci ChatGPT do Bingu

Microsoft to zatím ještě veřejně neoznámil, ale hned z několika dobře informovaných zdrojů se šíří zprávy o tom, že do vyhledávače Bing už v březnu implementuje umělou inteligenci, která bude mít na starosti odpovídání na dotazy uživatelů.

Zdroj: Search Engine Land a Search Engine Journal

Microsoft prý investuje 10 miliard dolarů do společnosti OpenAI

Tato spekulace potvrzuje tu předchozí, protože kuloáry jdou informace, že Microsoft investuje astronomických 10 miliard dolarů do společnosti OpenAI, který stojí za programem ChatGPT.

Zdroj: Search Engine Journal

Ostatní

Search Engine Journal spustil službu Search Market History

Na obrazovkách ČT Sport můžete každý den sledovat, co zajímavého toto datum v minulosti přineslo. Search Engine Journal spustil podobný projekt, jen – pochopitelně – v oblasti SEO. 

Zdroj: Search Engine Journal

Populární plugin pro WordPress Yoast SEO má kompletně předělané rozhraní

Yoast SEO spustil verzi 20.0 svého pluginu, který v rámci SEO aktivit rádo využívá velké množství uživatelů WordPressu. Nová verze má kompletně změněné uživatelské rozhraní, které by nyní mělo být ještě intuitivnější a srozumitelnější než dřív.

Zdroj: Yoast

Yandexu uniklo přes 21 000 hodnoticích faktorů

Ruskému vyhledávači Yandex unikly hodnoticí faktory, díky kterým řadí své výsledky vyhledávání. To samozřejmě v SEO komunitě vyvolalo velkou diskuzi. Ať už ve smyslu, že Yandex není Google a tyto faktory jsou proto nevýznamné, tak že by se některé mohly podobat těm, které používá Google.

Někteří uvádí, že Yandex vznikl jako klon Googlu a že v něm pracuje spousta bývalých Google zaměstnanců. Toto tvrzení bylo ale korigováno, viz následující tweet. Ačkoli algoritmy Googlu jsou určitě mnohem robustnější a sofistikovanější, nějaké podobnosti, minimálně historické, by zde být mohly.

Search Engine Land ale upozorňuje na to, že z původního vzorku 1 922 faktorů jich bylo 244 kategorizováno jako nepoužívané a 988 jako zastaralé. 

Na Twitteru se analýze faktorů věnuje např. Alex Buraks. Nicméně Dušan Janovský ze Seznamu v české SEO skupině na Facebooku k těmto analýzám uvedl:

„[…] vlákno od alex_buraks je plné nesmyslů. Protože Alex nechápe, jak se používají modely a jaké všechny v searchi jsou, míchá páté přes deváté. […] Většina těch faktorů, které jsou tam zmíněny, jsou pravděpodobně zcela marginální faktory, které modely MatrixNetu vůbec nemusejí používat. V první řadě je potřeba se dívat na tagy. Jakmile tam není TG_L2, vůbec to není faktor pro finální řazení, ale pouze faktor pro nějaké filtrování (TG_L3) nebo dokonce jen faktory pro detekci spamu. Samozřejmě v modelech nejsou ani TG_DEPRECATED, TG_UNIMPEMENTED a TG_UNUSED.“

Na Search Engine Land vyšel obsáhlý článek, který se tomuto tématu detailně věnuje.

Vznikla také stránka Yandex Search Ranking Factor Explorer, na které si ve faktorech můžete vyhledávat a přečíst jejich vysvětlení.

Yahoo plánuje návrat na scénu

Dobří holubi se vracejí. A vypadá to, že zpátky do hry naskočí kdysi velký hráč, který pomáhal definovat tento sport i jeho pravidla. Společnost Yahoo v posledních týdnech prostřednictvím různých signálů naznačuje, že opět spustí svůj vyhledávač. Naznačuje to nejen pracovní inzerát, ve kterém hledají nového kolegu na pozici „Product Manager for Search at Yahoo“, ale také například i vzkříšení twitterového účtu Yahoo Search.

Zdroj: Search Engine Land

Tak zase příště

Budeme se těšit na shledanou při dalším souhrnném článku o novinkách z oblasti optimalizace pro vyhledávače. 

Kam dál? No přece na náš SEO kurz zdarma

Chcete si zkrátit čekání na další článek užitečným způsobem? Absolvujte náš SEO kurz pro začátečníky.

Sdílejte:

Vojta je vynikající copywriter s přesahem do SEO. Věnuje se také sociálním sítím.

2 komentářů k zobrazení

  1. Super čítanie za mňa, veľmi dobrý článok 🙂 Rád by som sa tu ale niekoho opýtal na názor. Chcem začať so SEO a na internete som narazil na kurz skillmea. Má niekto s daným kurzom alebo firmou Skillmea skúsenosti?

    1. Dobrý den, s touto firmou žádné zkušenosti v týmu nemáme. Rádi vám ovšem doporučíme náš kurz, který se základům SEO věnuje. Dozvíte se v něm, jak vyhledávače fungují, čemu je dobré se v rámci SEO vyvarovat nebo jak pracovat s klíčovými slovy. Celý kurz je propojen praktickými ukázkami. Najdete jej zde https://akademie.vceliste.cz/kurz/zaklady-seo/.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top