Přemýšlíte, jak udělat e-maily pro zákazníky zase o něco zajímavější? Pak by vaší pozornosti neměl uniknout UGC neboli obsah vytvořený uživateli.
Typy marketingových e-mailů
Každý typ e-mailu má jiný účel. Cílem tohoto článku je vám jednotlivé hlavní typy e-mailů představit a u každého vám objasnit jeho výhody a nevýhody. Jestli jste se už definitivně rozhodli, že chcete e-mail marketing zkusit, pravděpodobně vám otázka týkající se typu e-mailu na mysl už přišla. Je totiž jedna z prvních, kterou musíte vyřešit.
Jaký typ e-mailu a jak často ho budete rozesílat? Co bude jeho obsahem? Budete posílat pravidelný newsletter? Tyto a další otázky jsou před samotným startem kampaně velice důležité a vy byste na ně měli mít jasnou odpověď. V tomto článku se vám pokusím odpovědi na ně přiblížit. Rád vám pomůžu si tyto základní otázky týkající se e-mail marketingu ujasnit.
1. Typ e-mailu – newsletter
Mnoho firem rozesílá e-mailové newslettery (pravidelné novinky) na pravidelné bázi. Dobrý příklad může být náš web Včeliště.cz, na kterém každých 14 dní v úterý v 8:00 rozesíláme našim odběratelům krátký zpravodaj. Jeho obsahem jsou nejzajímavější články u nás na blogu za posledních 14 dní. Cílem našeho newsletteru není nabídka našich služeb. Chceme vám dát o nás pouze vědět. Ukázat vám, že stále pilně pracujeme a že za naší prací jsou vidět reálné výsledky. Věříme, že jedině tímto způsobem vás můžeme přesvědčit o našich kvalitách.
A podobným způsobem byste to měli dělat i vy, pokud uvažujete o pravidelném firemním newsletteru. V první fázi definování vašeho nového newsletteru je nastavení cílů. Musíte se rozhodnout, co bude hlavním cílem newsletteru a jak tento cíl budete měřit. Jaké můžete zvolit cíle?
- Dlouhodobé budování důvěry.
- Sdílení vašeho obsahu.
- Etablování se jako hodnotný informační zdroj.
Hlavní výhody newsletterů
- Budování vlivné značky. Pravidelný, kvalitní obsah v e-mailových schránkách vašich odběratelů mezi vámi a nimi naváže vztah. Naučíte je, že pokud shánějí informace z oboru, vaše firma jim je zprostředkuje.
- Recyklace obsahu. V newsletteru se většinou používá recyklovaný obsah z vašeho webu nebo jiných zdrojů.
- Různé typy obsahu. Do newsletteru můžete začlenit různé typy informací. Od článků z vašeho blogu po informaci o nových službách a událostech z oboru.
Nevýhody newsletterů
- Nemá jasnou hlavní výzvu akci (call to action). Vzhledem k povaze newsletterů je jejich problémem nepřítomnost hlavní výzvy k akci.
- Složitější design šablony. U newsletterů je složitější úprava a design šablony. Pokud ale už máte šablonu předpřipravenou, máte z půlky vyhráno.
2. Typ e-mailu – shrnutí
Shrnutí nějakého tématu je oblíbený informační e-mail. Takový formát je podobný newsletterům, ale je ještě jednodušší. Většinou je rozesílán jednou týdně nebo měsíčně a jedná se o seznamy týdenních článků, nejlepších vydaných knih za poslední měsíc apod. Shrnutí může být pro čtenáře ještě pohodlnější pro konzumaci. Pomáhá rychle e-mail proskenovat a vybrat si z něj jen ty informace, které čtenáře opravdu zajímají.
Nezapomeňte v takových e-mailech uvést nejdůležitější výzvu k akci v horní části e-mailu.
3. Typ e-mailu – výjimečné e-maily
Do výjimečných e-mailů řadíme takové zprávy, které odběratelů posíláme pouze jednou. Například se může jednat o speciální nabídku, nově vydaný e-book ke stažení nebo pozvání na nějakou událost.
U těchto typů zpráv máte jednu velkou výhodu. Můžete do e-mailu začlenit hlavní výzvu k akci.
Hlavní výhody výjimečných e-mailů
- Zaměření na konkrétní výzvy k akci (call to action).
- Jednoduché na tvorbu. Pokud máte šablonu, je snadné ji upravit pro různé druhy výjimečných e-mailů.
- Snadné vyhodnocení a měření. Rychle můžete vyhodnotit úspěch takového e-mailu.
Nevýhody výjimečných e-mailů
- Nepravidelnost. Jsou vhodné u odběratelů, u kterých už máte vybudovanou důvěru a kteří vás dobře znají.
4. Typ e-mailu – cílené kampaně vedoucí k poptávce
Tento typ kampaní spočívá v postupně časované sérii e-mailů plné užitečného obsahu. Jejich cílem je dovést odběratele k určité akci. Celý systém je vysoce promyšlený a v dlouhodobém horizontu mají tyto kampaně mnohem větší úspěch než občasně zaslané e-maily bez hlubšího kontextu a porozumění cílové skupiny.
Hlavní výhody cílených kampaní
- Načasovanost. Cílené kampaně většinou fungují přesně načasovaně na bázi promyšlené a automatické sérii e-mailů.
- Automatičnost. Jakmile kampaň jednou nastavíte, dále se o ni už nemusíte starat. Funguje automaticky.
- Cílenost. Studie jasně prokázaly, že promyšlené a segmentované kampaně mají prokazatelně lepší výsledky než „náhodné“ e-maily.
Nevýhody cílených kampaní
- Nelze moc využít ve prospěch kampaní na sociálních sítích. Cílené kampaně jsou většinou úzce zaměřené a nemají možnost se virálně šířit dál.
5. Typ e-mailu – sponzorované e-maily
Dalším typem zpráv může být sponzorovaný e-mail. Většinou se e-mail marketingem snažíte oslovit vlastní odběratele. U sponzorovaného e-mailu si většinou zaplatíte možnost oslovit posluchačské základny vybudované databáze někoho jiného. Je to výhodné ve chvílích, kdy třeba potřebujete oslovit pouze ženy nebo i jiné, úzce zaměřené cílové skupiny.
Hlavním předpokladem pro úspěch takové kampaně je nalezení vhodného partnera. Vybírejte tedy pečlivě a ujistěte se, že váš partner se svými odběrateli komunikuje a pravidelně se o ně „stará“. Důležité je, aby byla jeho komunita e-mailových odběratelů aktivní.
Výhody sponzorovaných e-mailových kampaní
- Cílová skupina je úzce zaměřená. Oslovíte jen ty, které potřebujete oslovit.
- Jednoduše můžete změřit návratnost. Snadno zjistíte, zda se vám kampaň vyplatila. Víte, kolik stála a víte, kolik vydělala peněz.
Nevýhody sponzorovaných e-mailových kampaní
- Cena. Jsou často drahé a návratnost není jistá. Zvolte si takový model spolupráce, aby se vám kampaň vyplatila.
6. Typ e-mailu – transakční e-maily
Transakční e-maily jsou jedním z nejznámějších typů zpráv. Jsou vždy spojené s nějakou akcí, jako je například přihlášení k newsletteru, registrace na fóru, stažení elektronické knihy nebo třeba přihláška k webináři. Většinou vám buď něco oznamují, nebo vyžadují vaši akci (nejčastěji potvrzení).
Výhody transakčních e-mailů
- Mají velkou proklikovost. Je tomu tak proto, že většinou je ze strany uživatele vyžadovaná nějaká akce.
Nevýhody transakčních e-mailů
- Uživatele je často nemají rádi. Občas se stane, že kvůli zdlouhavému či nefunkčnímu procesu k dokončení akce nedojde.
Shrnutí
V článku jsme vám představili šest nejčastějších typů e-mailů v marketingu. Než začnete konkrétně plánovat vaši kampaň, měli byste všechny typy e-mailů znát, a to včetně jejich výhod a nevýhod. Podle nich vytvoříte snadno cíle již konkrétních kampaní a jednotlivých e-mailů.
0 komentářů k zobrazení