Znáte přísloví „Přátelé si drž blízko a nepřátele ještě blíž“? Podobně je to i s…
Která sociální síť se hodí pro vaše podnikání?
Být aktivní na všech sociálních sítích, které existují, je pro mnoho lidí a firem lákavou představou. Taková aktivita však skýtá velkou časovou investici, precizní organizaci a poměrně vysoké náklady na správu všech vašich profilů. Navíc ne na každé sociální síti se pohybují lidé, které chcete oslovit. V dnešním článku se dozvíte, jestli si vůbec profily na sociálních sítích, jako jsou Facebook, Instagram, X či LinkedIn založit, co vám mohou přinést a k jakému účelu každá síť slouží.
Facebook dnes používá necelá polovina české populace a společně s YouTube se tak řadí mezi nejrozšířenější sociální sítě u nás. Profil má na této platformě téměř každý, kdo je starší 20 let, a proto na Facebooku najdete vůbec nejširší okruh uživatelů. Zdaleka ne všichni jsou ale aktivní a někteří si profil ponechávají spíš kvůli komunikaci pomocí přidružené aplikace Messenger. Aktivní z hlediska reagování na obsah a jeho sdílení jsou pak především lidé z věkové skupiny 25+.
Lidé na Facebooku tráví čas především komunikací s přáteli, používají ho jako zdroj zábavy, ale obrací se na něj i v momentě, kdy se potřebují dozvědět nějaké informace nebo shání radu. Pokud se rozhodnete být na této sociální síti aktivní, musíte obsahem na své firemní stránce uspokojovat potřeby uživatelů. Snažit se s nimi navázat komunikaci, nabízet jim spíše jednodušší témata a informace a vytvářet si postupně aktivní komunitu fanoušků, které se se svou značkou dostanete do podvědomí.
Využijte potenciál, který má Facebook pro vaše podnikání
Jako firmu vás určitě potěší, že Facebook nabízí také široké businessové možnosti. Od roku 2022 můžete vystupovat přímo za firmu, která má svou vlastní firemní zeď, díky čemuž můžete oddělit firemní profil od svého osobního. V nástroji Meta Business Suite pak najdete užitečné přehledy metrik, plánovač příspěvků, možnosti propojení vaší firemní stránky s webem pomocí Meta pixelu a Conversion API, katalog vašich produktů, Správce reklam a spoustu dalšího.
Obsah můžete na Facebooku tvořit v celé řadě formátů od proklikových příspěvků přes videa a události až po alba fotografií. Další formáty najdete ve facebookových skupinách, které jsou také skvělým kanálem pro komunikaci se sledujícími i propagaci vaší firmy.
O něco mladší, avšak zájmově rovněž rozmanitá skupina uživatelů se pohybuje na Instagramu. Ten je mladším bratrem Facebooku z rodiny společnosti Meta. Účet má na této platformě asi třetina Čechů, přičemž nejaktivnější skupinou jsou lidé ve věku 18 až 30 let, kteří obsah nejen hojně konzumují, ale také vytváří.
Instagram je postaven primárně na sdílení vizuálního obsahu, tedy fotografií a videí z reálného prostředí. Vždy je proto potřeba zvážit, jestli pro působení na této sociální síti máte k dispozici (nebo jste schopni produkovat) dostatek atraktivního materiálu. Bez kvalitních grafik, fotografií a videí, které by měly být autentické, se na Instagramu totiž neobejdete.
Zatímco na Facebook si lidé chodí pro aktuální a nové informace, na Instagram se přicházejí spíše pobavit, inspirovat nebo nakouknout do životů ostatních. Jako firma ho můžete využít nejen k šíření povědomí o své značce, ale také k propagaci i samotnému prodeji svých produktů a služeb. K tomu kromě pěkných vizuálů můžete využít i spolupráci s influencery, jejichž hlavním domovem je v Česku právě Instagram. Přečtěte si o influencer marketingu více.
X, dříve Twitter
Sociální síť X, kterou možná znáte ještě jako Twitter, se řadí k těm nejstarším vůbec. V Česku ji používá zhruba desetina populace a je oblíbená především mezi
- podnikateli,
- novináři,
- slavnými osobnostmi,
- komentátory,
- investory,
- marketéry a dalšími odborníky,
- politiky,
- lidmi, kteří rádi čtou jejich názory.
Na této platformě se však hojně pohybuje i generace Z, tedy lidé narození kolem roku 2000. Výrazně mladší uživatelé pak využívají X ke zcela jiným účelům. Mezi ty se řadí diskuse a vyhledávání obsahu spojeného s tématy, která jsou na jiných sítích cenzurována.
Pro mnoho lidí slouží X jako zdroj čerstvých informací, a tak byste se k němu měli i stavět. Pokud si myslíte, že můžete na této platformě oslovit specifickou českou komunitu, nabízejte jim novinky z oboru, zajímavé informace a aktuality z vaší firmy. Chcete-li uspět, real-time marketing, který stojí na vaší okamžité reakci na aktuální dění, se bude muset stát vaším každodenním chlebem.
Je pro vaši firmu vhodná sociální síť X?
Obecně je X skvělým místem pro budování brandu, šíření a sdílení názorů. Potenciál této platformy využijí především moderní a technologické společnosti. Dále
- firmy, které působí v oblastech, jež jsou zde hojně diskutovány, například veřejný prostor či finance,
- B2B firmy, které zde mohou oslovit potenciální partnery a klienty tím, že budou pravidelně sdílet zajímavý a hodnotný obsah a prezentovat se jako odborníci s lidskou tváří,
- nadnárodní společnosti, které tvoří obsah v angličtině a budou schopné oslovit i anglicky mluvící uživatele,
- firmy, jejichž činnost se dotýká dění ve veřejném prostoru nebo se aktivně zajímají či přispívají k aktuálnímu dění v jejich oboru.
Všeobecně lze říct, že pokud vaše podnikání stojí na otevřeném sdílení a komentování veřejné problematiky, bude X správnou volbou.
LinkedIn se od začátku profiluje jako profesionální sociální síť, která byla zpočátku vnímána jako místo pro tvorbu online životopisů a hledání práce. Dnes se řadí mezi hlavní platformy pro budování osobní i firemní značky a bývá označována za sociální síť číslo 1 v oblasti B2B marketingu.
V našich končinách využívá LinkedIn asi čtvrtina populace, avšak aktivní jsou pouhá 4 % uživatelů. A proto máte na této síti velkou šanci uspět a vyniknout. Stále značné množství lidí i firem totiž platformu považuje jen za svou online vizitku nebo zmíněný životopis nežli za živou sociální síť. I díky tomu LinkedIn, snad jako jediná sociální síť, poskytuje opravdu relevantní informace o pracovních pozicích uživatelů, takže pokud můžete tyto informace ve svém marketingu výhodně využít, neměli byste na LinkedIn chybět.
Typickými uživateli LinkedInu jsou
- absolventi vysokých škol,
- manažeři,
- majitelé firem,
- ředitelé,
- freelanceři a drobní podnikatelé.
Nejpočetnější profily lidí zastupují dynamické profese, jako jsou například informační technologie, prodej, inženýrství, ale i marketing.
LinkedIn je také specifický tím, že na něm lidé často tráví čas právě kvůli své práci, hledají relevantní tipy a novinky ve svém oboru a nechodí se na síť primárně bavit. Uživatelé očekávají od ostatních členů a skupin, do kterých se mohou zapojit, seriózní informace týkající se jejich oblasti zájmu. Nejde tedy o sociální síť, kam by si lidé chodili po večerech poklábosit.
Platformu lze proto označit za dobrý zdroj odborných informací a zkušeností profesionálů. Také je ale místem, kde můžete s těmito lidmi navázat konverzaci nebo hledat nové členy do svého týmu.
Na LinkedInu podpoří vaše podnikání firemní, ale i osobní profil
Každý, kdo to myslí se svým podnikáním vážně, by měl mít na této sociální síti svůj osobní profil. Jednotlivcům nabízí platforma možnosti sebeprezentace a získání nových pracovních příležitostí. Z pohledu uživatele můžete na LinkedInu tvořit obsah, který podpoří vaši odbornost, zapojovat se do oborových diskusí, hledat inspiraci, vzdělávat se a také se propojovat s uživateli, kteří se mohou stát potenciálně vašimi klienty.
Pro firmy pak funguje LinkedIn jako online vizitka, která sledujícím, zákazníkům a partnerům ukazuje odbornou, ale i lidskou tvář vaší společnosti. Ta bývá často skrytá a přitom zásadně přispívá k budování důvěry.
A co další sociální sítě?
Výše jsme si představili čtyři nejrozšířenější sociální sítě, což by se mohlo zdát na první pohled jako dostatečný počet pro uspokojení potřeb všech uživatelů internetu. Existuje však stovky dalších sítí, které taktéž můžete do svého marketingového mixu zapojit.
Král krátkého video obsahu = TikTok
V případě, že cílíte na věkovou kategorii pod 25 let nebo je vaším hlavním cílem šíření povědomí o značce pomocí zábavného obsahu, rozhodně byste se měli zajímat také o TikTok. Ten je králem krátkých, úderných, povětšinou vtipných videí, která mají uživatele rychle a přímo zaujmout. U nás tuto platformu využívá asi čtvrtina lidí starších 18 let a již dávno neplatí, že by se na ní pohybovaly jen děti.
Za velkou výhodu TikToku považujeme fakt, že na něm v českém prostředí stále nepůsobí příliš mnoho firem. Představuje pro vás proto příležitost, jak získat konkurenční výhodu. Pokud chcete na této síti uspět, sledujte aktuální trendy, snažte se je reprodukovat a tvořte nový obsah několikrát do týdne.
Největší video platforma = YouTube
Co do počtu uživatelů patří mezi druhou nejoblíbenější síť YouTube. Na rozdíl od předchozích zmíněných však většinu aktivity uživatelů tvoří pasivní sledování videí. Slouží také jako úložiště video obsahu a díky tomu, že spadá pod platformu Google, má velký SEO potenciál a širokou nabídku placených reklam. Pokud tak v rámci své propagace tvoříte video obsah, YouTube byste neměli opomenout.
Ráj obrázků = Pinterest
Poslední sociální síť, kterou zmíníme, je Pinterest. Ten v Česku používá zhruba 16 % populace. Ze všech uživatelů Pinterestu tvoří pak celosvětově více než 72 % ženy. Platforma funguje jako veřejná nástěnka, na kterou si můžete ukládat oblíbené obrázky nebo videa a zároveň si je s dalšími uživateli komentovat, lajkovat nebo sdílet. Na Pinterest se chodí uživatelé především inspirovat, ale zároveň zde také rádi rovnou i nakupují.
Máte vizuálně zajímavé produkty? Začněte se věnovat Pinterestu. Nejlépe se uchytí firmy z oblasti gastronomie, bydlení, cestování, módy, kosmetiky, ale i třeba ty, které vyrábějí produkty pro děti.
Faktory, které byste měli brát v potaz při vybírání vhodné sítě
Základním pravidlem při výběru sociálních sítí, na kterých budete aktivní, je existence cílové skupiny, kterou budete oslovovat. Bez ní to nemá smysl. Dále je třeba si uvědomit, co lidé obvykle na jednotlivých sítích dělají a jestli jim můžete nabídnout obsah, který očekávají.
Myslet byste při rozhodování měli také na vaše očekávání a cíle, které chcete, aby vám daná sociální síť pomohla naplnit. Poslední, ale neméně důležitý faktor pak představuje čas, který jste ochotni správě profilu a tvorbě obsahu věnovat.
Shrnutí: Kde se jako firma usídlit?
Provozujete e-shop a chcete prodávat své produkty skrze sociální sítě? Pak byste rozhodně neměli chybět na Meta platformách, tedy na Facebooku a Instagramu. Pokud poskytujete odborné služby (jste například finanční poradce, realitní makléř, konzultant nebo právník), LinkedIn se stane vaším domovem. Stejně tak se na LinkedIn a X uchytí B2B firmy, nadnárodní společnosti a ti, kteří jsou vidět a slyšet ve veřejném prostoru.
Společnosti podnikající v gastronomii, bydlení, módě a všem, co je vizuálně přitažlivé, by se zase měli aktivně věnovat Pinterestu. Na TikToku má pak šanci každý, kdo si troufne natáčet videa a ukázat svou tvář. Nejvíce se ale vyplatí TikTok budovat těm, jejichž hlavní cílovou skupinou jsou lidé ve věku 15–30 let.
Tento článek byl naposledy aktualizován 5. 10. 2023 Oldřiškou Hradcovou. Původní článek vznikl 19. 8. 2013.
Dobrý den pane Řezníčku,
Váš článek se mi líbil. Pěkně shrnuje základní informace o jednotlivých sítích. Proto nemohu přejít jeho dvě velmi zjevné vady na kráse.
1. Seniors – tuto označení postavení ve firmě opravdu nejde přeložit do českého článku jako „senioři“ ani pokud se budete vymlouvat na průkopničení nových trendů.
2. Youtube.com vám chybí podtržení u znaku „Y“.
Tyto drobnosti jinak kazí hezký dojem.
Martin Kulhavý: Díky za pochvalu článku.
1.Seniory jsem myslel opravdu seniory, jako staré lidi. 🙂 Nešlo tedy o překlad Seniors jako postavení ve firmě. Uvedl jsem to, protože na linkedin chodí v porovnání s ostatními sociálními sítěmi nejvíce starších lidí.
2.díky za připomínku, to jsme si nevšimli. Opraveno.