skip to Main Content
Jak získat vysněný job v online marketingu aneb Vyhněte se chybám, které vídáme na výběrových řízeních

Jak získat vysněný job v online marketingu aneb Vyhněte se chybám, které vídáme na výběrových řízeních

Za poslední roky máme s výběrovými řízeními mnoho zkušeností a chceme se s vámi o ně podělit. Abyste věděli, čemu se vyhnout a na co se zaměřit. Až budete usilovat o práci v marketingové agentuře, budete dobře připraveni. Tipy a rady vycházejí z našich zkušeností a firemní kultury – plně respektujeme, že jiné firmy a náboráři mohou k celé záležitosti přistupovat jinak. Pokud tomu tak je, budeme rádi, když nám dáte vědět do komentářů.

První e-mail

Ať už odpovídáte na nabídku, nebo naopak sami oslovujete firmu se žádostí o práci, je to vaše první příležitost, jak zapůsobit. Nepodceňujte sílu průvodního e-mailu a nespoléhejte na oslňující životopis. Pokud personalistu odradíte e-mailem, váš životopis třeba ani neotevře. První e-mail = první dojem. A ten je opravdu jen jeden.

Základní náležitosti e-mailu

Pozor na vaši e-mailovou adresu. Chápeme, že v dnešní elektronicky přesycené době je těžké najít volnou adresu obsahující vaše jméno a příjmení (zvláště pokud máte nějaké typicky české), ale žádat o zaměstnání s infantilním názvem mailu vám opravdu nepřinese nic dobrého. 

  • jan.drbohlav@seznam.cz ⇒ ANO
  • matejkova.renata@gmail.com ⇒ ANO
  • beruska55@yahoo.com ⇒ NE
  • janickamilujebertika@email.cz ⇒ ROZHODNĚ NE (Ano, takový e-mail opravdu lidé používají.)

Tip Včeliště: Celé jméno je také plus pro snadné dohledávání komunikace s konkrétní osobou. Zapamatovat si, že beruska55 je paní A. B., je pro nás práce navíc a kandidátka tím ztrácí případné plusové body.

Předmět e-mailu musí být výstižný, aby personalista přesně věděl, co ve zprávě najde. „Reakce na nabídku práce“ mu neřekne nic, takových dostává denně dvanáct do tuctu. Do předmětu tedy určitě uveďte, o jakou pozici se jedná.

Pozdravit je nejen slušnost, ale přímo nezbytnost. Jménem (resp. příjmením) oslovujte pouze tehdy, jestliže jste si 100% jisti, komu e-mail doputuje. Velký pozor si dávejte, pokud odpovídáte na více nabídek práce a rozesíláte stejné zprávy, ať vám v e-mailu nezůstane jiné oslovení. 

Text e-mailu

Navážeme na poslední větu minulého odstavce – posílat stejné odpovědi na všechny nabídky se nevyplácí i z dalšího důvodu. Pokoušíte se zaměstnavatele zaujmout, ukázat, že se do jeho týmu hodíte, že firmě něco přinesete. Ale každá firma je jiná, i když podniká ve stejné oblasti. Jeden personalista přivítá neformální tón vašeho e-mailu, jiný ho kvůli tomu pošle rovnou do koše. A generický text, který ničím nevyniká, nezaujme vůbec nikoho.

Dejte si proto s každou odpovědí práci a soustřeďte se na tyto body:

  • Z nabídky zaměstnání a webových stránek co nejlépe navnímejte způsob komunikace firmy a napište e-mail ve stejném duchu. Ve Včelišti jsme neformální, což poznáte z našich inzerátů či odpovědí na ně, ale ne všude to mají nastavené stejně.
  • Vyhněte se klišé a frázím, naopak se snažte nějak vyčnívat. Zvláště pro práci v online marketingu je kreativita jednou z nejdůležitějších dovedností, předveďte ji už v e-mailu. 
  • Zamyslete se, jak budou asi reagovat ostatní. Možná budou chtít vyčnívat úplně stejným způsobem a vy tím ztratíte konkurenční výhodu. 

Tip Včeliště: E-mail pište formou motivačního dopisu. Ve Včelišti nás nezaujmou zprávy ve stylu: „Dobrý den, mám zájem o pozici XY. Životopis a motivační dopis najdete v příloze.“ A troufáme si tvrdit, že nejsme jediní. Přehledný a dobře strukturovaný text bez pravopisných chyb a překlepů je samozřejmostí. My ještě dodáváme, že velmi dobře působí mít v e-mailu profilovou fotku (neboli ikonu účtu).

Profilová fotka v e-mailu

Ne že by vzhled hrál nějakou roli, ale je fajn vidět, s kým si píšeme. Také je to ukazatel, že kandidát s e-mailem umí zacházet.

Pište pravdu. Nebojte se přiznat, že něco neumíte (ale rádi se to naučíte). Rozhodně tím však nezačínejte, nejprve vždy sdělte to pozitivní. A pokud máte v životopisu uvedeno, že někde aktuálně pracujete, je vhodné v e-mailu okomentovat, proč hledáte novou práci. 

Životopis

Pravidlo číslo jedna: Pozor na kompatibilitu Wordu a jiných systémů. Často se stává, že váš vypiplaný a dokonale upravený životopis se příjemci zobrazí jako dílo uživatele začátečníka. Proto CV před odesláním převeďte do formátu PDF, aby ho personalista otevřel ve stejné podobě, v jaké byl vytvořen. Další možností je životopis vytvořit v Google dokumentech, v aplikaci Canva nebo na LinkedIn

Ať už si vyberete jakoukoliv formu, je důležité mít CV opravdu vyladěné. 

Tip Včeliště: Jaký životopis zaujme nás?

  • Vizuálně hezky zpracovaný, přehledný, s fotkou.
  • Obsahující pouze relevantní informace.
  • Uvedené nástroje, které ovládáte, a školení, která jste absolvovali.
  • Doporučení od minulých zaměstnavatelů.

Všeobecná doporučení, co by měl a neměl životopis obsahovat, znějí takto:

  • Osobní údaje důležité pro HR oddělení jsou především jméno, příjmení, titul, telefon a e-mailová adresa. Můžete zmínit také věk a bydliště, pokud budete chtít.
  • Na profilovou fotku, kterou jsme zmínili v souvislosti s e-mailem, v CV rozhodně nezapomeňte.
  • Pracovní zkušenosti jsou pro personalisty nejdůležitější. Řaďte je od nejnovějších po nejstarší, uvádějte zaměstnavatele, pozici a konkrétní činnosti, které jste vykonávali.
  • Co se vzdělání týká: 
    • Základní se neuvádí. 
    • Jestliže máte vysokoškolské vzdělání, střední školu uveďte, pouze pokud má spojitost s pozicí, na kterou se hlásíte. 
    • Vysokou školu napište vždy. V případě, že se liší obor získání Bc. a Mgr., můžete uvést obojí. Pokud se neliší, zahrňte do CV pouze nejvyšší dosažený stupeň. 
    • Ideální forma zápisu je škola, obor, rok a způsob ukončení.
    • Nezapomeňte na různé kurzy a školení.
  • Připojte také další relevantní dovednosti a znalosti, snažte se výběr přizpůsobit tomu, co který zaměstnavatel požaduje. 

Zkušební zadání

Ve Včelišti je součástí výběrového řízení zkušební zadání, s čímž se můžete setkat i v jiných společnostech. My osobně to děláme proto, abychom zjistili, jak kandidát přemýšlí a zda se dokáže sžít s našimi procesy. Z výpisu předchozích zkušeností tohle zkrátka nevyčtete. 

Je jasné, že když ho „odfláknete”, nikdo si vás nevybere, ale když vám s ním bude někdo pomáhat, přijde se na to velmi brzy po přijetí. Poperte se proto se zadáním sami za sebe a jak nejlépe dovedete. A dodržte termín – pozdní odevzdání je stejné jako pozdní příchod na ústní pohovor (a ve finále také do práce).

Nad zadáním přemýšlejte komplexně. Není to jen o vypracování po věcné stránce, ale také po té vizuální. I zde pracujte ve stejném tónu firemní komunikace a zapojte maximum svých znalostí a dovedností pro danou pozici. 

Hlásíte se na stratéga? Váš vypracovaný úkol musí mít hlavu a patu, jasně předávat myšlenku, obhájit váš postup. Chcete se stát copíkem? Nezapomeňte na titulek, meta popisek, formátování textu. Jako grafik se držte jednotného stylu a dejte si záležet na výběru obrázků z fotobanky. Zkrátka ať je vaše vypracování vyladěné do posledního detailu

Pohovor

Dobře vypracované zkušební zadání vás posune mezi nejlepší kandidáty a bude následovat pohovor. Dnes není neobvyklé absolvovat ho online, v takovém případě si najděte klidnou místnost a upravte si pozadí. 

Účelem (online i offline) pohovoru je poznat kandidáta jako člověka, zjistit, jak působí a jestli se začlení do týmu. Pro uchazeče je výhodné se s firmou předem dobře seznámit a při pohovoru ukázat, že si je vědom, kam se hlásí a čím tam (ne)zapadá.

  • „S prací na dálku mám bohaté zkušenosti, plně mi vyhovuje, protože…”
  • „Vaše firemní kultura je mi blízká, v předchozím zaměstnání to bylo podobné…” 

Klíčem k úspěchu je správná sebeprezentace. Přesvědčte zaměstnavatele o těchto dvou věcech a máte vyhráno.

  1. Vaše vnitřní motivace.
  2. Váš přínos zaměstnavateli.

Vydejte se na cestu, v cíli čeká váš dream job

Jak sami vidíte, cesta k vysněné práci má čtyři etapy. I když je každá společnost jiná, věříme, že když se budete řídit našimi radami vycházejícími ze zkušeností, každý další krok bude lehčí a vy se dostanete do cíle.

Získejte práci v marketingu

Neopakujte stejné chyby a získejte svůj vysněný job. Dejte nám vědět o svých zkušenostech z přijímacích řízení nebo si naše rady vyzkoušejte v praxi přímo u nás.

Sdílejte:

Katka ve Včelišti působí jako obsahový stratég a copywriter. Každou větu převrátí naruby a zase zpátky, než s ní je spokojená.

0 komentářů k zobrazení

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top