Umělá inteligence neustále mění pravidla hry a přináší nové výzvy, jiná témata jsou naopak nadčasová…
Jaké jsou správné cíle obsahových strategií
Rozhodnete-li se věnovat obsahovému marketingu naplno, nevyhnete se určení cílů, kterých byste měli obsahovou strategií dosáhnout. Cíle si musíte vybrat sami. Jakým způsobem je vhodně zvolit? Záleží na tom, jakému oboru se věnujete a co od obsahové strategie očekáváte. Pro začátek by ale bylo dobré shrnutí všeho, co jste se už o obsahovém marketingu od nás dozvěděli.
V minulých článcích jsem psal o tom, jaké hlavní výhody vám content marketing přináší a proč je stále populárnější. Netvrdíme ale, že neexistují jeho nevýhody. V úplně našem prvním článku o content marketingu jsem nastínil, co že to ten obsahový marketing vlastně je. Pro ty z vás, co už content marketing znají, ale nejsou si jisti jeho funkčností, jsme sepsali příspěvek, ve kterém popisujeme čtyři známé a úspěšné obsahové strategie. Každá z nich prezentuje individuální přístup k obsahovému marketingu a všechny jako celek by vám měly být dobrou inspirací a motivací zároveň. V následujících odstavcích najdete 9 hlavních cílů. Vyberte si pro vás ty nejdůležitější, propojte je se svým podnikáním a zaměřte se na ně.
1. Obsahovým marketingem můžete zvýšit návštěvnost webu a vylepšit celkové SEO
Budete-li budovat stále nový hodnotný obsah, tak byste měli postupně navyšovat i vaši návštěvnost. Traffic z vyhledávačů poroste přirozeně. Jednak budete obsazovat pozice na nová klíčová slova, ale také byste měli obsahem přitáhnout zpětné odkazy. Díky přirozeným zpětným odkazům bude na váš web pohlíženo jako na autoritativní (získáte vyšší pozice ve vyhledávačích) a především k vám přes ně poputují reální návštěvníci. Postupem času v řádu měsíců by měla stoupat i návštěvnost přímá. Ta bude růst, pokud bude i vaše značka nabírat na síle a vaši čtenáři budou v napětí očekávat nový obsah, který pro ně připravujete (naučí se k vám pravidelně chodit).
Co byste měli určitě zkontrolovat, abyste se ujistili, že míříte v tomto bodu správným směrem?
- Obsahují vaše URL adresy správná klíčová slova?
- Používáte různé druhy obsahu? Video, audio, ebook, články, obrázky?
- Optimalizujete správně obrázky pro vyhledávače?
- Získáváte pravidelně přirozené zpětné odkazy na vaše články? Z jakých webů? Jsou tyto weby vhodným zdrojem návštěvnosti?
- Odkazujete ve svém obsahu na experty v oboru?
- Umísťujete se na nejlepší oborová klíčová slova?
Chcete přehlednější report do Google Analytics?
Připravili jsme pro vás dashboard pro vyhodnocování obsahového marketingu. Stačí kliknout na tento odkaz a přidat si jej do svého účtu Google Analytics.
2. Správně zvolenou strategií byste měli přilákat nové zákazníky a zakázky
Snem každého majitele firmy je více zákazníků. A když tedy přijde na řadu otázka „Co tedy chcete obsahovým marketingem docílit?“, tak většina z vás automaticky odpoví „Potřebujeme více zákazníků“. To je samozřejmě pravda, ale vaše následující otázka by měla znít: „Jakými způsoby můžu získat díky obsahovému marketingu více zákazníků?“
Nebudu vás napínat – odpověď je skrze „leady“. V první fázi procesu potřebujete posunout návštěvníka hlouběji do marketingového trychtýře a rozhodně NE mu rovnou něco prodávat. Jako první krok byste měli zákazníkům nabídnout něco hodnotného zdarma výměnou za jejich e-mailovou adresu. Je jedno, jestli to bude „demo“ ukázka, registrace na událost, přihlášení k newsletteru nebo stažení e-booku. Tímto krokem získáte kvalitní e-maily (návštěvníků, kteří se o váš produkt zajímají) a můžete s nimi dále pracovat.
- Získáváte pravidelně kontakty na nové obchodní spolupráce?
- Budujete váš mailing list?
3. Příval nových prodejů
Záleží samozřejmě na druhu vašeho podnikání. Obecně by ale cílem obsahového marketingu mělo být získání více zakázek. Co byste měli vědět?
- Prolinkujte obsah s detaily produktů. Naopak detail produktu nezapomeňte prolinkovat s obsahem.
- Nezapomněli jste podpořit prodej vašich produktů články typu: „Jak na…“?
- Snížil obsahový marketing dobu prodeje?
4. Zvýšení konverzí v opt-in formuláři
Dalším cílem by mělo být zvyšování konverzního poměru opt-in formuláře. Obsah, který vaši zákazníci sami chtějí číst, je tou nejsilnější „zbraní“ v budování důvěry ve váš business. A e-mail marketing je hlavní prostředek, jak důvěry dosáhnout. Firmy, jako je například content marketing institute, mají potvrzeno, že díky několika tisícovému mailing listu, se jim daří získávat nové a nové poptávky, spokojené klienty a budovat s nimi důvěrný vztah. I kdybyste zavrhli přítomnost na sociálních sítích, nezačali byste tvořit blog a vlastně se „obsahovém“ marketingu vůbec nevěnovali, tak byste neměli zapomenout na tvorbu kvalitní e-mailové databáze. Vaším hlavním cílem v mailingu by mělo být vybudování loajální komunity, která vám pomůže budovat vaši značku.
5. Zvýšení reputace v oboru
Zvýšení celkového hodnocení firmy je další cíl, který můžete díky obsahovému marketingu dosáhnout. Nic nezvýší vaši reputaci tak jako pevné vztahy vybudované na základě vzájemné důvěry. Obsahový marketing dává celé vaší firmě příležitost sdílet znalosti s online komunitou, a budovat tak věrné a rozsáhlé obecenstvo. Ujistěte se, že znáte odpovědi na následující otázky:
- Přitahuje váš obsah dlouhodobou pozornost? Zkontrolujte si oblíbenost vašeho obsahu z dlouhodobého hlediska.
- Jaký obsah nejvíce přitahuje pozornosti?
- Oslovují vás média?
- Komentují obsah vaši konkurenti?
- Jste osloveni, abyste svými znalostmi přispívali i do jiných periodik?
6. Podpora důvěry
Pokud se vám podpoří zvýšit reputaci celé firmy, stoupne pravděpodobně i důvěra vašich zákazníků ve vaše schopnosti. Velmi důležitým úkolem obsahového marketingu je ustavování vás do role autority v oboru. Díky tomu, že vám zákazníci uvěří, budou u vás nakupovat opakovaně a budou podporovat vaši značku.
Jak zjistíte, že vám zákazníci věří?
- Nakupují u vás zákazníci opakovaně?
- Kupují klienti i doplňující produkty? Pokud ne, nezapomněli jste se o těchto produktech v popisech produktů či článcích zmínit?
- Sdílí obsah se svými blízkými, přáteli a rodinou? Jestli ne, máte na stránce sociální tlačítka a call to action?
- Sdílí zákazníci fotky s vašimi produkty? Pokud ne, požádejte je o to!
7. Obsahový marketing by vám měl pomoci ušetřit
Z dlouhodobého hlediska by vám měl obsahový marketing výrazně snížit cenu za lead a měli byste díky němu ušetřit náklady na klasický marketing. Abyste měli přehled, je nutné pečlivě spočítat, za co všechno v případě tvorby obsahu vynakládáte peníze. Na co byste určitě neměli zapomenout:
- Kolik hodin a času zabere autorům tvorba obsahu?
- Kolik stojí grafické úpravy obsahu?
- Kolik stojí korektorské práce? Kontroluje a edituje někdo každý příspěvek?
- Kolik vás stojí technické práce, jakými jsou zmenšování obrázků, uploadování obsahu, jeho prolinkování atd.
- Snížili jste obsahovým marketing počet reklamací nebo alespoň zákaznických otázek?
- Snížili jste cenu za SEO?
8. Vaši uživatelé by se měli i bavit
Nastolíte-li uvolněnější tón komunikace, zákazníci budou mít méně ostychu u vás nakupovat a kontaktovat vás. Dovolí-li to váš druh podnikání, pokuste se uvolnit váš „tone of voice„.
- Víte, kolik času na vašem webu zákazníci tráví a kolik stránek prohlédli? Jakou část zákazníků tvoří „opakující se“ návštěvníci?
- Sdílí návštěvníci váš obsah?
- Komentují návštěvníci váš obsah?
- Rozesílají návštěvníci sami e-mailem váš obsah?
9. Budujte značku
Branding je podstatou obsahového marketingu. I malá firma si díky němu může vybudovat značku. Vaši posluchači by měli ihned poznat, že k nim mluvíte právě vy. Čím menší jste firma, tím „osobnější“ a zajímavější by měl být váš obsah a tón komunikace.Závěr
Abyste měli 100% jistotu, že se vaše obsahová strategie ubírá správným směrem, měli byste zcela konkrétně definovat vaše cíle. Potom, co definujete business cíle, měli byste si určit metriky ke sledování vašeho progresu. Budete-li svou činnost vykonávat pravidelně a správně, úspěchy vás rozhodně neminou.
Nápad hodnotit content marketing podle ukazatele „Snížili jste cenu za SEO?“ vidím poprvé. A skromně přiznávám, že je to celkem hezký nápad. Jen bych to vztáhl na internetový marketing (PR) obecně – nějak už si nedovedu představit, jak dělat SEO bez obsahu.
Díky za komentář Martine. Souhlasím s tebou. Také si nedovedu představit SEO bez obsahu, ale pořád se najde dost lidí, kteří jsou přesvědčeni o tom, že to jde.