V digitálním marketingu je klíčem k úspěchu kombinace dvou strategií, které se navzájem doplňují: obsahový…
5 nevýhod obsahového marketingu
I přesto, že jsme na Včeliště.cz příznivci obsahového marketingu, netvrdíme, že je to způsob propagace na internetu, který má jen samá pozitiva a je nejvhodnější strategií pro všechny firmy a webové stránky. V tomto článku vám proto přinášíme 5 největších nevýhod obsahového marketingu, které je třeba si uvědomit hned na začátku. S těmi se buď můžete smířit, nebo rizika z nich vyplývající minimalizovat. Nikdy se ale nevýhod zcela nezbavíte. Pojďme se na ně podívat:
1. Obsahový marketing je časově náročný
Velkou nevýhodou obsahového marketingu je fakt, že může uplynout poměrně dlouhá doba od vzniku obsahu, než uvidíme první výsledky, kterých jsme dosáhli. Napsání a příprava jednoho kvalitního článku může zabrat mnoho hodin. Psaní pěti článků týdně pak může spolknout nezanedbatelnou část vašeho pracovního času, kapacity kolegů, externích autorů nebo marketingových agentur. První měsíce přitom není vidět téměř žádný výsledek. Až postupem času, kdy konzistentně přinášíme zajímavé informace pro naše čtenáře a snažíme se propagovat náš obsah, zaznamenáváme růst návštěvnosti i zájmu o naše stránky.
2. Nevíme přesně, jestli se nám obsahový marketing vyplácí
Další nevýhodou obsahového marketingu je jeho horší měřitelnost. Pokud začneme získávat návštěvníky a zákazníky na naše stránky například pomocí PPC či bannerové reklamy, není složité změřit přesnou efektivitu této propagace. Díky analytickým nástrojům zjistíte, kolik lidí na vaše reklamy kliklo a zda následně udělali na webu to, co jste chtěli.
Pomocí obsahového marketingu ale na váš web chodí lidé z více zdrojů: z výsledků vyhledávání, sociálních sítí a odkazů ze zmínek na jiných webech. Je často složité poznat, jestli nový zákazník přišel díky obsahovému marketingu či nikoliv. Navíc kvůli časovému zpoždění výsledků můžeme v kratším období dojít k závěru, že investované prostředky do obsahového marketingu nepřinášejí zisk. Ve skutečnosti to možná jenom znamená, že zatím nestačila tato forma marketingu přinést užitek.
3. Nejdůležitější jsou autoři
Výběr kvalitních autorů je základem pro obsahový marketing. Pokud nemá majitel stránek sám dostatek času, aby zásoboval návštěvníky zajímavým a stále novým obsahem, musí tuto činnost svěřit někomu ze svého týmu, nebo si najmout externí pomoc copywritera či agentury. Protože sami nabízíme našim klientům služby psaní textů, víme, že ne vždy máme k dispozici autora, který by mohl psát články na každé téma. Někdy jsou ke tvorbě kvalitního obsahu třeba roky zkušeností, jindy mnoho informací, které má třeba jen pár lidí v oboru. A ti často nemají čas psát články. Proto je složité najít vhodnou osobu, která bude pravidelně, podle stanoveného obsahového plánu psát stále nový a zajímavý obsah. Pokud si na pomoc přizveme profesionály, kteří se psaním živí, může zase vzniknout problém s autorskými právy k textům, pokud se oblast duševního vlastnictví a práva majitele nedefinují před spoluprací.
4. Nestačí jenom psát, je třeba i propagovat
K čemu by byl obsah, pokud by ho nikdo nečetl? Pokud si náš tým dá práci s tvorbou nového obsahu, dá se předpokládat, že to udělal s cílem informovat návštěvníky, poradit jim, pomoct jim či je inspirovat. To se nám ale nemůže podařit, pokud si to cílová skupina nepřečte. Pokud publikujeme na internetu, pravděpodobně si po čase vašeho článku všimnou vyhledávače a z nich může začít proudit nějaká návštěvnost. Abychom se ale dočkali výsledků obsahového marketingu v rozumném čase, je třeba předávat obsah aktivně – propagovat ho.
Po několika hodinách psaní článku vás tedy ještě čeká publikování článku na sociálních sítích (obsahový marketing je třeba propojovat s aktivitou na sociálních sítích), vložení obsahu jako součást e-mail marketingu, ideálně i získání zmínek na jiných stránkách aktivním oslovováním ostatních majitelů webů, nebo chytrou spoluprací a komunikací s nimi. Bez promyšlené propagace obsahu budete na výsledky čekat příliš dlouho.
5. Obsahový marketing není flexibilní
Představte si, že budete půl roku každý den sepisovat zajímavý obsah o tématech týkajících se vašeho podnikání. Za rok se ale změní podmínky, daná věc přestane být v módě, nebude se tolik prodávat, vzniknou lepší alternativy či něco podobného. Váš obsah je sice na správném místě a lidé by ho mohli chtít číst. Problémem ale je, že už nikoho to, co jste před půl rokem napsali, nezajímá. Při obsahovém marketingu musíte myslet do budoucna a odhadovat trendy. Berete na sebe totiž riziko, že za čas už váš obsah nemusí být atraktivní či zajímavý. Pokud se tato situace stane, ztratíte spoustu času bez velkých výsledků.
Velký kolos bez volantu
Jak vidíte, ani obsahový marketing není (stejně jako všechny ostatní formy propagace) bezvadným způsobem, jak propagovat svoje stránky. Můžeme si ho představit jako velký postupně rostoucí pojízdný kolos, pro který je obtížné zatočit na křižovatce, je třeba ho pravidelně krmit, vyžaduje náročnou údržbu a trvá dlouho, než díky němu začneme sklízet ovoce. Přesto má i mnoho pozitivních stránek a výhod, které zmiňujeme v nedávno publikovaném článku na našem blogu.
0 komentářů k zobrazení