skip to Main Content
Jak řídit tvorbu obsahu.

Jak řídit tvorbu obsahu? Máme pro vás návod

Kvalitní obsah představuje klíč k úspěšné propagaci značky. Aby splnil vaše cíle a očekávání, musíte k jeho tvorbě přistupovat od samotného začátku smysluplně a dbát na efektivitu práce. Jak zařídit pravidelnou tvorbu úspěšného obsahu? Inspirujte se našimi tipy na užitečné nástroje a následujte námi doporučený postup.

Už na startu musíte znát cíl

Stavte na pevných základech a zodpovězte si nejprve zásadní otázku: Čeho chcete prostřednictvím obsahu dosáhnout? Váš hlavní cíl by měl vycházet z marketingové strategie, která odráží váš podnikatelský záměr. Za tou stojí povětšinou marketingový stratég, který vám poradí, jakým směrem se vydat. Jinak totiž bude vypadat obsah, který má zvýšit návštěvnost vašeho webu, a jinak ten, který má rozšířit povědomí o firmě nebo podpořit prodeje.

Co, kdy, kam, jak a proč – s čím vám pomohou persony?

Netvořte obsah pro všechny. Určete si svou cílovou skupinu a reflektujte její požadavky a přání. Vytvořte si detailní popis svých ideálních zákazníků a nalaďte se na jejich komunikační tón. Takzvané marketingové persony vám také pomohou určit

  • formu obsahu,
  • jeho téma,
  • platformy, na kterých obsah tvořit.

Na pomoc s tvorbou profilů vašich klientů si můžete opět zavolat stratéga, nebo je sepsat sami. K jejich grafickému zpracování včetně ilustračních fotografií doporučujeme využít (zdarma) například nástroj Canva.


Odebírejte náš newsletter a získejte
10% slevu na Freelo


To nejlepší z online marketingu na váš e-mail a navíc sleva na nástroj pro projektové řízení.

 


Na co by klikl Karel z autoservisu nebo lékařka Jana?

Zapojte svou kreativitu. Sepište si (stačí do excelové tabulky nebo Google tabulek) seznam témat, která považujete za relevantní pro vaši firmu či projekt, ale zároveň za užitečná a zajímavá pro vaše zákazníky. Online dokument pak sdílejte i se svými kolegy. Víc hlav, víc nápadů.

Při vymýšlení témat se můžete volně inspirovat i u vaší konkurence. Nevyčerpatelnou studnici nápadů představují také různá diskusní fóra či relevantní facebookové skupiny. Další témata vám pak vyplynou i z popisu sestavených person nebo analýzy klíčových slov.

Gros obsahového marketingu často tvoří takzvaný evergreenový obsah. Téma, které jen tak nezestárne a ze kterého můžete těžit i několik měsíců nebo let. Žádné takové vás nenapadá? Nechte si poradit od neúnavného pomocníka marketérů – umělé inteligence ChatGPT.

Tvorba obsahu s ChatGPT

Nejen téma, ale i formát obsahu a jeho umístění hrají roli. Všechny tyto faktory se navíc vzájemně ovlivňují. Zamyslete se nad tím, kde se vaše cílová skupina pohybuje a co jí přinese největší hodnotu. Bude to

  • článek na vašem blogu,
  • vtipné video na Instagramu,
  • edukační infografika,
  • nebo e-mail obsahující slevový kód?

Poradit se můžete se specialistou na vybranou oblast, který zajistí, aby obsah zapadl do vašeho konceptu. To však může být nejen časově, ale i finančně náročné. Obsahový marketing přitom můžete zpočátku rozjet i s malou investicí. Přečtěte si, jak na to.

Pusťte se do práce

Podklady máme, pojďme jim dát strukturu. Utvořte si přehledný obsahový plán pro vybraný časový úsek (měsíc/kvartál) a zahrňte do něj veškeré typy obsahu, které chcete tvořit. Díky tomu uvidíte nejen vy, ale i další členové týmu, co se bude na různých komunikačních kanálech sdílet.

Ukázka obsahového plánu: CoSchedule
Ukázka obsahového plánu: CoSchedule

Do samotné výroby a propagace obsahu zapojte celý tým:

  • copywritera,
  • SEO specialistu,
  • grafika,
  • analytika,
  • e-mailového specialistu.

Přidělte každému jasnou roli a přiřaďte jim úkoly. K tomu vám skvěle poslouží nástroje pro projektové řízení, jako jsou Freelo, Basecamp, Asana, Trello a podobné.

Kouzlo spočívá v detailech

Nezapomeňte si rozplánovat i finální části procesu včetně revize a kontroly. Ani sebelepší obsah totiž neoslní, pokud nebude čtivý a vizuálně atraktivní. Zkontrolujte si proto jeho formátování, grafické prvky a za žádnou cenu nevynechávejte korekturu. Vždy je lepší, aby text viděly minimálně dva páry očí. Finální slovo by pak měl mít znovu stratég, který ručí za to, že výsledný produkt bude v souladu s vaším konceptem a cílem.

3 P – publikujte, prověřujte, propagujte

Udržování pravidelné publikace představuje jeden z nejčastějších bodů úrazu. Naplánujte proto zveřejnění obsahu na konkrétní datum a zpětně kontrolujte, že obsah vyšel, kdy měl. Využít k tomu můžete online kalendáře nebo třeba jako my ve Včelišti nástroj CoSchedule. Pro sociální sítě pak běžně používáme Meta Business Suite.

Ukázka obsahového plánu: Meta Business Suite
Ukázka obsahového plánu: Meta Business Suite

Dosáhnout uspokojivých výsledků organickou cestou je běh na dlouhou trať. Chce to notnou dávku trpělivosti a vytrvalosti. Přečtěte si více o tom, kdy můžete výsledky očekávat. Abyste obsah především v začátcích podpořili, využijte placené reklamy. Způsobů propagace existuje v online světě celá řada, přičemž její formu byste měli volit jak jinak než na základě marketingové strategie. PPC kampaně, reklamy na sociálních sítích či práci s médii doporučujeme po konzultaci se specialisty kombinovat. 

Tvořit kvalitní obsah na pravidelné bázi není nic snadného. Obsahový marketing vyžaduje píli, pravidelnou kontrolu, sehraný tým a dobře nastavený systém. Než začne plodit ovoce, postupně si stejně jako většina projektů projdete čtyřmi vývojovými stádii. Abyste do poslední fáze dorazili co nejdříve, dbejte na správné řízení procesu a vytrvejte.

V jakém stadiu se nacházíte?

Vyzkoušejte si náš kvíz a odhalte, ve které ze čtyř fází je aktuálně váš projekt.

Sdílejte:

Oli připravuje obsah na sociální sítě, spravuje klientům firemní profily, nastavuje a optimalizuje inzerci na Meta a dalších platformách a píše texty.

0 komentářů k zobrazení

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top