Umělá inteligence neustále mění pravidla hry a přináší nové výzvy, jiná témata jsou naopak nadčasová…
Kolik stojí tvorba obsahu, když se dělá in-house?
Možná jste se právě rozhodli, že je ten správný čas začít s content marketingem, nebo máte pocit, že váš stávající obsah nefunguje tak, jak byste si představovali. Víte, že budete potřebovat profesionála, který už v tomto rybníku nasbíral nějaké zkušenosti a jeho nápady nebudou jen střelou do prázdna, ale budou mít jasný směr a koncepci. A možná tušíte, že tvorba kvalitního obsahu bude vyžadovat více specifických profesí. Jako jedna z prvních otázek pravděpodobně vyvstane tato: kolik to celé bude stát?
In-house tým versus agentura
U tvorby obsahu máte v zásadě dvě možnosti. Buď to bude dělat někdo přímo u vás, nebo se vydáte cestou outsourcingu. V jednom z našich článků jsme se věnovali tomu, jaké jsou výhody a nevýhody outsourcingu týmu oproti in-house a naopak.
Obě řešení mají své výhody
Jako stěžejní výhodu vlastního týmu bychom jednoznačně vypíchli možnost okamžité reakce a výměny informací. Devizou agentury je naopak to, že můžete starost o content marketing odložit ze svých beder do rukou profesionálů, čímž si značně usnadníte práci. Důležitým kritériem je také samozřejmě cena. Když oslovíte agenturu a poptáte u ní služby v určitém rozsahu, obratem se dozvíte, s jakou částkou musíte počítat. Náklady na in-house tým budou komplexnější, protože se budou odvíjet především od počtu pozic a seniority lidí, které do týmu obsadíte.
Kdo tvoří obsahový tým?
Než se dostaneme ke konkrétním číslům, pojďme se nejprve podívat, jaké odbornosti jsou k tvorbě obsahu nezbytné:
- Stratég, jak už napovídá název pozice, stojí za strategií celého obsahu. Tvořit texty a obrázky sice často bývá zábava, ale obsahový marketing v pravém slova smyslu začíná až s analýzou vaší cílové skupiny, znalostí cílů a navržením způsobu, jak jich dosáhnout. Jinými slovy, stratég je ten, kdo rozhoduje, co a proč se bude vytvářet, a není radno jeho roli podceňovat.
- Copywriter vybaví všechny vaše firemní kanály čtivými a srozumitelnými texty. Napíše výstižný příspěvek na Facebook, zajímavý článek na blog nebo scénář pro produktové video.
- Korektor upraví texty, aby odpovídaly jazykové normě. Protože čeština je jazyk sice krásný, ale záludný. O některých chybách, které dělají (nejen) copywriteři, píšeme v tomto článku.
- Grafik se postará o vizuální stránku věci.
- Specialisté na propagaci, jako je správce sociálních sítí nebo specialista na e-mail marketing či SEO, dostanou vybroušený obsah k vaší cílovce.
Na kolik vás přijde in-house řešení?
V našem článku Efektivní obsahový marketing s malou počáteční investicí jsme ukázali, co všechno může majitel menší firmy nebo freelancer zvládnout pouze vlastními silami. Pokud se však vaše společnost řadí spíše mezi střední nebo větší, má vlastní marketingové oddělení a potřebuje spolehlivě pokrýt content marketing od A do Z, nový in-house obsahový tým by mohl vypadat následovně:
Pozice | Nejnižší hrubá mzda v Kč/měsíc | Nejnižší celkový náklad na zaměstnance v Kč/měsíc | Nejvyšší hrubá mzda v Kč/měsíc | Nejvyšší celkový náklad na zaměstnance v Kč/měsíc |
---|---|---|---|---|
Obsahový stratég* | 37 763 | 50 527 | 98 869 | 132 287 |
Kreativní copywriter | 29 523 | 39 502 | 52 095 | 69 704 |
Editor/ korektor na poloviční úvazek | 17 300 | 23 148 | 38 730 | 51 821 |
Grafik | 28 509 | 38 146 | 66 878 | 89 483 |
PPC specialista | 32 870 | 43 981 | 57 976 | 77 572 |
Celkem | 145 965 | 195 304 | 314 548 | 420 867 |
Poznámka k tabulce: Tento přehled vychází z dat, která jsou veřejně přístupná na platformě www.platy.cz a aktuální k srpnu roku 2023. V číslech jsou zahrnuté i bonusy.
* K pozici obsahového stratéga jsme vycházeli z informací k pozici marketingového manažera.
Z dat nám vyplývá, že se měsíční rozpočet na platy pro pětičlenný in-house tým pohybuje zhruba od 187 000 Kč do 334 000 Kč. Výši platu nejvíce ovlivňuje délka praxe a oblast působení. Čili pokud budete hledat seniornějšího člověka v hlavním městě, výše platu se bude blížit spíše té horní hranici.
U platů to nekončí. S jakými dalšími náklady musíte počítat?
Kromě platů je dobré se obeznámit i s dalšími pravidelnými či nárazovými náklady, které vás v případě in-house týmu neminou. Něco stojí již nábor nových členů týmu. Pokud budete mít štěstí, bude se jednat o výdaj jednorázový. Mnohem častější je ale scénář, kdy je čas od času potřeba výběr jednoho či více členů z různých důvodů opakovat.
Do pravidelných nákladů pak řadíme pořízení a údržbu pracovních nástrojů, jako jsou PC, telefon a kancelářské vybavení. Nezapomeňme ani na školení a neustálé odborné vzdělávání zaměstnanců. To sice nezřídka bývá opomíjeno, nicméně pro konkurenceschopnost v oblasti rychle se měnícího prostředí digitálního marketingu naprosto nezbytné. A v neposlední řadě je nutné předplatit mnoho online nástrojů, se kterými mají agentury zkušenosti a tvorbu obsahu ulehčí.
In-house tým se může vyplatit, když ho dokážete plně vytěžit
In-house tým může být opravdu dobrým řešením u větších společností či projektů, které si vyžadují tvorbu obsahu a community management ve velkém rozsahu. Naopak menší penzum práce nebo jednotlivé či časově omezené projekty může výhodněji zvládnout agentura. Ať už se rozhodnete pro jakékoliv řešení, vše si předtím přesně spočítejte. Jen tak budete vědět, do čeho jdete.
Chcete poradit s obsahovým marketingem od Včeliště?
Rádi vaší společnosti pomůžeme s tvorbou obsahu. Domluvte si konzultaci a zjistěte, v čem vám můžeme být užiteční.
Chybí ještě to „B“ , náklady na externí spolupráci.
Jano, děkujeme za komentář. To je určitě dobré téma pro některý z příštích článků. Tento měl za cíl pojednat především o in-house řešení.