Rychlost načítání webových stránek hraje stále důležitější roli v oblasti optimalizace pro vyhledávače (SEO) i…
6 nejčastějších SEO chyb, které majitelé e-shopů dělají, ale vy nemusíte
Pokud vlastníte nebo spravujete e-shop a chcete se dozvědět, na jaké chyby si dát pozor, určitě čtěte dál. Zjistíte, jaké SEO chyby dělají majitelé e-shopů nejčastěji, k jakým důsledkům vedou a jak je snadno napravit. U 90 % e-shopů je možné vše dát do pořádku pouze malými technickými zásahy. Jste připraveni? Pojďme teď krok za krokem udělat z vašeho e-shopu krále na trhu.
1. Málo informací u produktů nebo duplicita informací
Začněme s asi nejběžnější chybou (nejen) českých e-shopů, která je sice velmi snadno řešitelná po technické stránce, může si ovšem vyžádat nemalé časové investice. Ne každý si uvědomuje, jak by měly na webu vypadat popisky, a že textový obsah je třeba dostat skutečně na každou stránku. Svoje popisky potřebují i podstránky produktových kategorií a jiné rozcestníky.
Každý produkt by měl být opatřen alespoň krátkým popiskem, který zákazníkovi stručně a jasně vysvětlí, co může od zboží očekávat, jaké jsou jeho vlastnosti a proč by si ho měl koupit. Popisek by ale rozhodně neměl být duplicitní s jinými stránkami.
Výrobce vašeho sortimentu vám nejspíše nějaké vlastní popisky dodal – stejné ale dodal i vaší konkurenci. Pokud je většina vašich podstránek duplicitních s konkurencí, pohlíží vyhledávač na váš web jako na stránky s nekvalitním obsahem, což zbytečně shazuje i jinak kvalitní zpracování. Vyhledávač chce nabídnout kvalitní a rozmanitý výsledek vyhledávání. Pokud stojí před rozhodnutím, který z detailů totožných produktů upřednostnit, vybere si ten nejlépe zpracovaný a ostatní poníží, aby stejný obsah neopakoval vícekrát.
Řešení: Začněte s vlastními, unikátními popisky produktů. Samozřejmě, u některých e-shopů s tisíci položek může být ideální stav prakticky nedosažitelný – popisky však vložte alespoň k nejprodávanějšímu sortimentu. Dejte si pozor na duplicitu, a pokud se jí nemůžete vyhnout, snažte se alespoň o to, aby váš obsah byl duplicitní interně (tedy jen v rámci vašeho webu) a ne vzhledem ke konkurenčním stránkám.
2. Nesprávné používání filtru v kategoriích
Častým problémem je, že při filtrování různých parametrů v kategoriích se nemění url adresa vyfiltrované stránky. Vyhledávače tedy nemůžou zaindexovat konkrétní podstránku se specifickým typem sortimentu, který si zákazník vyhledá. Představte si například e-shop Botoland.cz, který se zaměřuje na obuv. E‑shop bude mít zvláštní url třeba pro podstránky s různými značkami, lidé ale hledají také boty černé barvy, boty černé barvy velikosti 42 a podobně.
Pokud se url filtru nemění, nemůže jednotlivé podstránky vyhledávač zaindexovat, což je samozřejmě chyba. Jiným případem je, že filtr sice vytváří unikátní url, ale na jeden výpis produktů je možné se dostat přes různé adresy. Kombinace filtrů může tedy být stejná, ale zákazník je zadává v jiném pořadí – výsledná adresa je tedy jiná, což vytváří duplicitní obsah na různých url adresách.
Řešení: Kompromisem, který má smysl, je mít vlastní vyfiltrovanou adresu jen pro ty kombinace, které lidé opravdu hledají. Pro ostatní nehledané varianty, pokud jich je hodně, je možné využít kanonizace do nadřazené či základní kategorie. Takové funkci se často říká parametrická kategorie a některá e-shopová řešení ho nabízí jako doplněk k ostatním funkcím obchodu.
3. Duplicitní nebo chybějící titulky
Každá stránka na vašem webu potřebuje svůj unikátní titulek. Titulek každé stránky najdete v okně svého prohlížeče nebo ve výsledcích vyhledávače nad url:
Titulek stránky sděluje, o čem bude obsah, nejen návštěvníkům, ale také vyhledávačům. Pokud vyhledávač najde příliš mnoho identických titulků v rámci jednoho webu, je pro něj obtížné „porozumět“ tomu, kterou stránku doporučit. V nejhorším případě nedoporučí žádnou. Ztrácíte také možnost nabídnout titulek konkrétní, relevantní k obsahu. Ten pomůže nasměrovat vyhledávač a zviditelnit naší podstránku na správná klíčová spojení ve výsledcích vyhledávání.
Řešení: Titulky stránek můžete zkontrolovat ve svém CMS (systému pro správu obsahu) nebo použít některou šikovnou aplikaci, například Screaming Frog. Tímto způsobem získáte přehledný výpis titulků a můžete jednoduše identifikovat ty identické. Pokud máte stránek málo, můžete jejich titulky zkontrolovat manuálně. Jinak použijte hromadný export titulků z vašeho webu (přes Screaming Frog nebo jiný nástroj), upravte vše potřebné v Excelu a nahrajte zpět na web.
5 pokročilých tipů pro e-shopy, jakých chyb se vyvarovat
Zaujal vás článek? Nemáte dost? Chcete si přečíst o dalších 5 chybách, které e-shopy dělají? Stáhněte si náš bonusový obsah!
4. Duplicitní nebo chybějící meta popisky
Meta popisky (meta description) neslouží k hodnocení vašeho webu vyhledávači, ale mají přesto velmi důležitou funkci ve vyhledávání. Mohou se totiž zobrazit jako popisek výsledku vyhledávání a říkají tedy potenciálním návštěvníkům stránek, co zde najdou a proč by tedy měli na ten či onen odkaz kliknout.
Je hrubou chybou meta popisky nevyplňovat nebo používat duplicitní. Nudné a nicneříkající meta popisky nikoho zkrátka nenalákají ke kliknutí na odkaz a vy se tak dopředu připravíte o zákazníky. Pokud lidé vyhledávají konkrétní produkt a více výsledků má stejný meta popisek (pravděpodobně od výrobce), nejspíše nekliknou ani na jeden z nich.
Řešení: Vaše meta popisky by měly být unikátní, stručné, jasné a nalákat potenciálního návštěvníka ke kliknutí. Držte jejich rozsah pod 140 znaků, delší popisky stejně většina prohlížečů ořezává. Dobrým nápadem je použít v meta popiscích nejdůležitější klíčová slova – již v popisku přitáhnete pozornost návštěvníků při vyhledávání.
5. Chyby v přesměrování
Pokud máte funkční verzi webu s adresou s www i bez www (potažmo s http a https) a nepoužíváte přesměrování z různých verzí adresy na jednu jedinou, je to chyba. Tedy například adresa nazevvasidomeny.cz by se měla automaticky přesměrovat na www.nazevvasidomeny.cz. Pokud ne, tak vám vlastně vznikají dvě různé url s duplicitním obsahem.
Řešení: Někteří poskytovatelé domén dokáží problém s přesměrováním jednoduše vyřešit za vás. Ověřte si tedy nejprve, zda ten váš takovou službu poskytuje. Jinak můžete dosáhnout přesměrování z adresy bez www na adresu s www přidáním následujícího pravidla do souboru htacess:
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} !^www\.
RewriteRule ^(.*)$ http://www.%{HTTP_HOST}/$1 [R=301,L]
Pro opačný postup (tedy přesměrování z www verze na verzi bez www) použijte pravidlo:
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} !^my-domain\.com$ [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://my-domain.com/$1 [R=301,L]
6. Není zapnutý e-commerce modul v Google Analytics
Mnoho majitelů e-shopů nemá zapnutý e-commerce modul v Google Analytics. E‑commerce slouží k poskytování podrobných reportů o nákupech zákazníků a jejich pobytu na vašem webu. Pokud modul nezapnete, nemůžete vyhodnocovat, kolik zákazníků vám z vyhledávačů chodí, jaký sortiment lidí přináší příjmy a jaký vliv mají změny, které jste v rámci SEO provedli.
Řešení: Pokud k provozování e-shopu nepoužíváte vlastní řešení, ale některé z cizích, podívejte se po pluginech. E-commerce bývá často implementovaný. Pokud ne, otevřete si svůj účet v Google Analytics. Klikněte na ikonku nastavení, vyberte nastavení profilu a u položky Sledování elektronického obchodu nastavte Ano, web elektronického obchodu.
Další přesný postup najdete v manuálu od Google zde. Bude třeba totiž Google Analytics informovat o každé nákupní transakci, kterou u vás zákazníci provedou. Většina řešení pro e-shopy ale dokáže tyto kódy generovat sama.
5 pokročilých tipů pro e-shopy, jakých chyb se vyvarovat
Zaujal vás článek? Nemáte dost? Chcete si přečíst o dalších 5 chybách, které e-shopy dělají? Stáhněte si náš bonusový obsah!
Tento článek byl naposledy aktualizován 23. 3. 2022 Josefem Řezníčkem. Původní článek byl z roku 2017.
0 komentářů k zobrazení