Strukturovaná data pomáhají vyhledávačům lépe porozumět struktuře obsahu vašeho webu či e-shopu. Je to skvělá příležitost, jak vyhledávačům poskytnout nejen text, ale zároveň i význam dané informace. Pokud máte například na webu uvedenou cenu za produkt 560 Kč, tak z pohledu robota se jedná o text a číslice. Strukturovanými daty mu ale poradíte, že jde o cenu.
Díky správně nastaveným strukturovaným datům pomůžete robotům pochopit význam a funkci informací na webu. V některých případech sturkturovaná data pomohou zatraktivnit výsledek vyhledávání (třeba grafickým hodnocením, obrázky, testovým odlišením od ostatních výsledků apod.) a tím vám umožní zviditelnit váš web a přivést na něj více zákazníků. A čím vyšší CTR, tím větší motivace pro vyhledávač, aby vás zobrazoval výše ve výsledcích vyhledávání, protože vidí, že se jedná o relevantní výsledek vyhledávání, na který lidé klikají.
Projekt Schema.org vznikl na základě spolupráce společností Google, Microsoft a Yahoo. Cílem této spolupráce bylo zlepšit web tím, že bude vytvořeno jednotné schéma pro označování dat ve stránkách.
Vybraná schémata je poté nutné zahrnout do zdrojového kódu stránky. Data můžete implementovat pomoci několika formátů, ale i samotným Googlem je doporučováno implementovat data pomocí JavaScript Object Notation for Linked Data (JSON-LD). Více se o těchto formátech můžete dočíst například zde.
S některými strukturovanými daty umí vyhledávač Google dobře pracovat a přizpůsobit díky nim výsledky vyhledávání. Váš výsledek může být pak atraktivnější a výraznější než ostatní, obyčejné. Zde je několik ukázek, další najdete v galerii od Googlu:




Nejčastěji se označují těmito daty následující informace:
Kompletní informace o možnostech naleznete na stránce Schema.org. Níže si přiblížíme několik typů strukturovaných dat včetně jejich návrhu pro implementaci.
Tady je vhodné zahrnout název firmy, kontakt, adresu, e-mail, VAT ID, logo, obrázek organizace a URL. Veškerou dokumentaci najdete zde: http://schema.org/Organization. Níže je příklad, jak může vypadat například vnoření informace o vašem logu pomocí strukturovaných dat organizace.
Označení pro přidání loga:
<script type="application/ld+json">
{
"@context": "http://schema.org",
"@type": "Organization",
"url": "http://www.vase-stranka.cz/",
"logo":" http://www.vasestranka.cz/url-adresa-vaseho-loga.jpg "}
</script>
Takto poté může vypadat výsledek vyhledávání v případě, že správně označíme informace o organizaci (knowledge graph zobrazující se po pravé straně):

Mezi často využívaná strukturovaná data patří data produktů. Zde můžete označit například cenu, barvu, obrázek, dostupnost, hodnocení aj.
Jak může vypadat označení pro přidání produktu:
<script type="application/ld+json">
{
"@context": "http://schema.org",
"@type": "Product",
"name": "Dell XPS 13 (9370) Touch stříbrný",
"description": "Ultrabook - Intel Core i7 8550U Kaby Lake Refresh, 13.3" LED dotykový UHD 3840x2160, RAM 16GB LPDDR3, Intel UHD Graphics 620, SSD PCIe 512GB, WiFi 802.11ac, Bluetooth, HD webkamera, čtečka karet, čtečka otisků prstů, USB-C Thunderbolt 3, podsvícená klávesnice, Windows 10 Home 64bit (NBD On-Site)",
"image": "https://cdn.alza.cz/ImgW.ashx?fd=f10&cd=ADC821s44",
"aggregateRating": {
"@type": "AggregateRating",
"ratingValue": "5.0",
"ratingCount": "1"
},
"offers": {
"@type": "Offer",
"priceCurrency": "CZK",
"price": "49990",
"itemCondition": "http://schema.org/NewCondition",
"availability": "http://schema.org/InStock"
}
}</script>
Výsledek vyhledávání může poté vypadat takto:

Tato strukturovaná data vložte na stránky kontaktů pobočky. Do strukturovaných dat vnořte například tyto informace: adresa, otevírací hodiny, kontakty (e-mail, telefon, logo). Doporučujeme zde také propojení s My Business mapou od Googlu. Více informací o nich najdete na http://schema.org/LocalBusiness.
Jak vypadá výsledek vyhledávání v případě lokálního byznysu, můžete vidět zde (Google v tomto případě použil jako primární zdroj informací Google Places):

Tato strukturovaná data vložte na stránky s detaily článků. Do strukturovaných dat vnořte například tyto informace: text článku, nadpis, autor, info o autorovi, URL. Více informací o nich najdete na http://schema.org/Article.
Výsledek vyhledávání poté může vypadat následovně:

Závěrem je nutno říci, že samotná implementace strukturovaných dat vám nezaručí, že Google tato data v SERP ukáže. Roboty Google data zanalyzují a poté se samy rozhodnou, zda je ve výsledcích vyhledávání zobrazí. Při implementaci dat myslete na to, že informace musí být relevantní a přinést uživateli přidanou hodnotu. Pokud se Google rozhodne data zobrazit, poznáte to většinou do několika málo týdnů. Důležité je, aby byla strukturovaná data implementována správně. K tomuto účelu vám poslouží nástroj pro testování strukturovaných dat, který je zdarma.
Tento článek byl naposledy aktualizován 2. 6. 2022 Josefem Řezníčkem. Původní článek napsala Silvie Dluhošová 20. 8. 2018.




Žádný komentář k zobrazení