Rychlost načítání webových stránek hraje stále důležitější roli v oblasti optimalizace pro vyhledávače (SEO) i…
Jak psát poutavé nadpisy pro návštěvníky i vyhledávače
V minulých článcích Jak vytvářet poutavé titulky a Co by mělo obsahovat meta description jsem se vám snažil vysvětlit, jak vám může jejich nastavení pomoct při SEO. Dalším, neméně důležitým prvkem z hlediska optimalizace pro vyhledávače a uživatelské přívětivosti, je správné používání nadpisů. Spíše než návod typu „kolik nadpisů prvního řádu můžete mít na stránce“, bude tento článek pojednávat o obsahu nadpisů, jejich formátování a dalších více konverzně a uživatelsky zaměřených věcech.
Co je to nadpis a k čemu slouží?
Nadpisy primárně slouží k tomu, abychom se na internetu v textech lépe a rychleji orientovali. V HTML kódu máme několik tagů (značek ve zdrojovém kódu), kterými můžeme nadpisy označovat. Tagy nadpisů můžeme dělit podle úrovně. Od nejdůležitějšího nadpisu H1 až po nejméně důležitý nadpis H6. Jak takový tag vypadá, asi víte, ale pro ujasnění – ve zdrojovém kódu stránky nadpis vypadá takto: <h1>Nadpis úrovně H1</h1>.
V praxi se nejčastěji používají nadpisy úrovní h1 – h4. Může se ale stát, že se občas setkáte i s nadpisy úrovní nižších, a proto není na škodu je zde uvést.
Základ nadpisu je jeho relevance
Nejdůležitější věcí, na kterou se často zapomíná, je, že by nadpis měl návštěvníka především informovat, zda pro něj má či nemá smysl stránku či odstavec číst. Hlavním jeho sdělením by tedy měla být tato informace. Čím relevantnější nadpis k obsahu odstavce či článku je, tím spokojenější návštěvník bude. Pokud návštěvníci vašeho webu shledají, že vaše nadpisy jsou matoucí, tak můžete mít sebelepší článek, ale nikdo ho nebude chtít číst. Obsah nadpisů je tedy důležité pořádně promyslet.
Proč používat naprosto jasné nadpisy?
Možná jste si všimli, že ve webových textech je větší množství nadpisů než v jakýchkoliv jiných textech. To je pravda a má to své opodstatnění. Dříve se říkalo, že návštěvníci webu texty nečtou. Dnes už samozřejmě víme, že to není pravda. Oni čtou, ale rozdíl je spíše v tom, jak návštěvníci k četbě webových textů přistupují. Výsledkem naší snahy by mělo být psaní takových textů, které jsou lehce pochopitelné. Lidé musí pochopit obsah našeho sdělení i při rychlém proběhnutí stránky.
S klíčovými slovy to nepřehánějte
S klíčovými slovy to v nadpisech nepřehánějte. Pokud je to přirozené, uveďte je. Snažte se ale rozhodně vyhnout nadužívání slov. Článek, ve kterém se opakuje neustále jedno klíčové slovo, jak v nadpisech, tak v textu, je nepřehledný pro vyhledávače i pro uživatele. Dále rozhodně nevytvářejte uměle nadpisy pro další klíčová slova, pokud to nemá další význam. Držte se pravidla, že nadpis patří jenom tam, kam sahá obsah jeho sdělení.
Jak by mělo v nadpisu vypadat formátování textu
Nadpis by měl být rozhodně výraznější než zbytek článku. Jeho zvýraznění může být tvořeno nejen velikostí textu, ale i jeho délkou a mezerou vůči zbytku formátování článku či textu.
Před časem u nás na blogu vyšel článek 3 největší omyly v SEO. Dozvíte se v něm i více podrobností o nadpisu H1, a jak je to s jeho mnohonásobným užíváním na stránkách.
Obsahová struktura všech nadpisů musí vyjadřovat podstatu článku
Představte si, že podstatu vašeho článku či stránky, pro kterou vymýšlíte nadpisy, by měl čtenář zcela pochopit i pouhým přečtením všech nadpisů na stránce. Extrémně důležité jsou úvody a závěry článků. Úvodní odstavec návštěvníky motivuje ke čtení a měl by sdělovat relevantní obsah článku. Závěr by měl být rozšíření úvodu o myšlenku článku a jeho hlavní funkcí je opět přehledně shrnout, o co na stránce či ve článku šlo a co se čtenář dozvěděl.
Správné a jasné nastavení nadpisů na stránce je základem pro lehce čitelné a přehledné stránky.
Vymýšlejte styl nadpisů pro konkrétní personu
V článcích na našem blogu o storytellingu a copywritingu jsem psal, jak moc je důležité vědět, komu je článek určen. Při vymýšlení nadpisů toto pravidlo platí také. Účelem vašeho webu není upoutat pozornost jakéhokoliv návštěvníka. Vaším cílem by mělo být upoutat textem takové návštěvníky, které vám přinesou více konverzí. Vaše čtenáře se snažte co nejlépe poznat. Na různé skupiny návštěvníků, platí různé věci.
Přesvědčte nadpisem čtenáře, že má smysl číst dál
Jednotlivými nadpisy byste měli upoutat nejen pozornost čtenářů. Jejich sekundární funkcí je cílené návštěvníky přesvědčit, aby provedli vámi požadovanou konverzi. Vždy, když vymýšlíte nadpisy, vzpomeňte si na známou marketingovou frázi: „words tell, emotions sell“ (slova vyprávějí, emoce prodávají). Snažte se proto do nich začlenit i trochu emocí. Zvýšíte tak konvertibilitu vašeho textu.
Dodržujte zákon „čtyř U“ v titulcích
Tento zákon platí pro všechny nadpisy, podnadpisy či odrážky. Všechny by měly být:
- USEFUL – použitelné
- URGENT – naléhavé
- UNIQUE – jedinečné
- ULTRA-SPECIFIC – specifické
Jaké otázky si před napsáním nadpisu položit?
Před vymýšlením nadpisu byste si měli položit několik základních otázek. Vyvarujete se tak zbytečných chyb:
- Nabízí váš nadpis čtenáři nějakou přidanou hodnotu, stojí za to následující odstavec číst?
- Co musím k nadpisu dodat, aby působil důvěryhodněji?
- Vzbuzuje váš nadpis emoce?
- Co se čtenář dozví nebo jak mu nadpis zlepší život?
Pokud se vám podaří zkombinovat čtyři U a odpovědi na otázky výše, měly by vaše nadpisy splňovat svou funkci.
Závěr
Zvolení správných nadpisů je esencí kvalitní stránky. Nesnažte se nadpisy přeoptimalizovávat pro vyhledávače. Pokuste se spíše být relevantní k obsahu článku či stránky. Odměnou vám budou stránky, které budou uživatelé rádi číst a neztratí se v nich.
0 komentářů k zobrazení