skip to Main Content

Výhody a nevýhody interních a externích autorů

Tvůrci obsahu jsou základním stavebním kamenem vašeho týmu obsahového marketingu. Proto je důležité pečlivě vybrat vhodné autory, kteří budou přispívat na vaše stránky. Tyto lidi můžete najít mezi svými současnými spolupracovníky a zaměstnanci vaší firmy, nebo mimo vaši organizaci. Pokud jste rozhodnuti pro pomoc zvnějšku, přečtěte si náš článek o tom, jak správně vybrat nové autory pro váš web. Jestliže ale nevíte, co je pro vás lepší – jestli interní autor, nebo externí výpomoc – , přečtěte si tento článek, který vám s rozhodnutím, kde najít vhodné autory, pomůže.

Interní autoři

Mezi interní tvůrce obsahu patří vaši spolupracovníci, nebo lidé, kteří pracují ve vaší firmě a měli by zájem věnovat část pracovní doby (nebo dokonce celý svůj čas) psaním obsahu pro vaše stránky. Pojďme se podívat na výhody a nevýhody svěření obsahového marketingu interním autorům:

Výhody interních autorů

  • Znají dobře vaši firmu – Interní autoři vědí, co je posláním vaší společnosti, kdo jsou její zákazníci, jaké mají problémy a jaké jsou možnosti vaší firmy.
  • Vyznají se v oboru – Velká výhoda především u společností, které se zabývají odbornými pracemi, nebo činnostmi, ve kterých je jen málo lidí skutečnými odborníky. Takovým autorům nemusíte mnoho vysvětlovat a není třeba je zaučovat.
  • Znáte je – Víte, jak se s nimi spolupracuje, zda jsou spolehliví a dodržují termín. To se u neznámého externího autora můžeme pouze domnívat. Je-li váš spolupracovník již ozkoušený firemním prostředím, víte, do čeho jdete.
  • Máte s nimi přímý kontakt – I když se to nezdá, velkou výhodou je i osobní kontakt v kanceláři. Pokud potřebujete rychle okomentovat nový článek, nabídnout impuls na nové téma, nebo poprosit o malou úpravu, můžete to udělat často jednodušeji, než když je autor mnoho kilometrů od vás.

Nevýhody interních autorů

  • Nemají čas – Spolupracovníci mají většinou napilno. Musí splnit svoji práci a na psaní jim v mnoha firmách nezbývá čas. Pokud nastane tato situace i u vás, je třeba stanovit část pracovní doby spolupracovníků, která bude vyhrazená pro tvorbu obsahu pro webové stránky. Nechcete, přece aby se tvořil obsah pod časovým presem na úkor kvality.
  • Chybí jim talent – Ne všem, ale mnohým z vašich spolupracovníků chybí talent, nebo alespoň průměrná schopnost psát. Každý se nenarodí spisovatelem a možná právě vašim spolupracovníkům tato činnost nepůjde.
  • Nemají zájem – Především u konzervativnějších firem můžete slyšet názory, že nikdo pro firemní web nechce psát. Nejsou odborníky, nemají čas, nebaví je to a nevidí důvod, proč by si tím měli ztěžovat život.

Shrnutí

Pokud najdete v interním týmu schopného autora, kterého bude psaní bavit, půjde mu od ruky a osvojí si plánovitou tvorbu obsahu, pracujete pravděpodobně v moderní a flexibilní společnosti, nebo máte velké štěstí. Ostatní, kteří také chtějí využít výhod obsahového marketingu, které mohou posunout vaši firmu na další úroveň, ale nemají vhodné kandidáty mezi vlastními řadami, se mohou poohlédnout jinde.

Externí autoři 

Za mnohem větší zdroj autorů, než spolupracovníci vaší firmy, můžeme považovat všechny ostatní, kteří stojí mimo váš nejužší tým. Najít můžete profesionální copywritery, kteří se psaním pro klienty jako vy živí. Nebo oslovte některé odborníky ve svém oboru a požádejte je o spolupráci. Při výběru vezměte v úvahu následující výhody a nevýhody externích autorů:

Výhody externích autorů 

  • Doplnění týmu – Jestliže jste autora nenašli mezi spolupracovníky, externím autorem vhodně doplníte chybějící článek vašeho týmu. Jde často o lepší variantu, než někoho přemlouvat, aby se psaní obsahu ujal.
  • Pro-zákaznický pohled – Autor zvnějšku možná není úplným odborníkem na vaši tématiku (i když to nemusí být pravidlo) a nezná zatím detailně vaši společnost, ale často se dokáže dívat na problémy okem zákazníka. A pokud vytváříte texty pro zákazníky, takový obsah se jim bude mnohem lépe konzumovat a budou mu lépe rozumět.
  • Nové zkušenosti – S novým přírůstkem do vašeho týmu přichází i nové zkušenosti a nový pohled na problémy a věci, o kterých píšete. Tento fakt může zlepšit váš přístup ke čtenářům.
  • Profesionální písemný projev – Mezi výhody patří často i profesionální stylistika a gramatika, často dlouholeté zkušenosti s psaním obsahu a kvalitní písemný projev. Určitě nechcete, aby na vašem webu visely hrubky a překlepy.

Nevýhody externích autorů 

  • Neznají vaši firmu – Pokud najmete nového autora, často mu chvíli trvá, než pozná vaši společnost a způsob, jakým pomáháte zákazníkům a jak fungujete. To může být hendikep, který lze eliminovat pouze dlouhodobou spoluprací a intenzivní komunikací.
  • Neznají zákazníky –Externí autor většinou nezná osobně vaše zákazníky, jejich potřeby a otázky. Informace o nich mu musíte na začátku i v průběhu  spolupráce předat. Pokud toto v úvodu spolupráce zanedbáte, výsledek jeho práce nebude tak kvalitní.
  • Nejsou odborníky – Tvůrce obsahu může být předním odborníkem ve vašem oboru, který souhlasil se spoluprací s vaší společností, ale také nemusí. A často se stává, že autor se postupně seznamuje s problematikou vašeho oboru až při psaní. Je třeba tedy nad ním držet dohled.
  • Nižší kontrola – Většina externích autorů nepracuje z vaší kanceláře, pokud nejde o plný pracovní úvazek. Pokud se rozhodnete spolupracovat s tvůrcem obsahu na dálku, pečlivě připravte postupy pro důležité procesy. Aby nevznikaly komunikační a časové problémy, můžete využít i postupy time-managementové metody GTD.

Shrnutí

Externí autor pro obsahový marketing je dobrým řešením pro ty webové stránky, jejichž majitel či manažer si vyhradí čas na seznámení s autorem a seznámení ho s vaším oborem, firmou a zákazníky. Pokud bude nová posila do týmu plnohodnotnou součástí vaší společnosti, její pomoc nakonec oceníte často ještě více než občasné příspěvky vašich spolupracovníků.

Závěr

Jaké autory tedy získat? Především ty šikovné, nadšené a pokud možno zkušené. Obě varianty, jak nalezení vhodného interního autora, tak získání tvůrce obsahu z oboru či spolupráce s profesionálním copywriterem, mají své výhody a nevýhody. Podívejte se na svoje stránky a na váš tým a rozhodněte si sami, jakou cestou bude pro vás nejvhodnější se vydat.

Sdílejte:

Zakladatel projektu Včeliště. Pracuje na mnoha českých i zahraničních projektech, pro které zajišťuje optimalizaci pro vyhledávače.

0 komentářů k zobrazení

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top