Marketing má své nezastupitelné místo v každé podnikové strategii, ale protože finanční instituce nabízejí služby a produkty se specifickými vlastnostmi, musí být jejich marketing trochu „o něčem jiném“.
Přístup Čechů k financím je spíše konzervativní, do investování se zatím příliš nepouštějí. Zatímco u Němců tvoří investice do akcií, dluhopisů a fondů třetinu jejich finančních aktiv, u nás to není ani pětina. Tento trend je dlouhodobý, situaci ještě zhoršila nejprve pandemie a poté válka, které zapříčinily propad a znehodnocení investic.
Čím Portu bourá obavy (nejen) Čechů z investování? Prozradíme vám to rovnou: strategickým obsahovým marketingem.
Nehmotná povaha finančních produktů a služeb a také jejich pro leckoho složitější fungování vede k potřebě větší informovanosti. Proto mnoho finančních institucí zavedlo pozici osobního poradce (bankéře, konzultanta…). Portu, protože jde o automatizovanou platformu, na to jde jinak. Informovanost lidí zvyšuje pomocí obsahu.
Portu začalo s edukační kampaní Investice nejsou jen pro milionáře, která měla za úkol vyvrátit mýty a mylné představy Čechů o investování. Pro kampaň byl ve spolupráci s investičními analytiky, včetně zástupce Burzy cenných papírů Praha, vytvořen projekt Index finanční gramotnosti, kde člověk vyplněním dotazníku nejen zjistí, jak si v této oblasti vede, ale dočte se i správné odpovědi, z nichž může při případném investování čerpat.
Kampaň měla velký úspěch. Po dobu kampaně vyplnilo dotazník 7 647 lidí. Portu přivedla nové investory a také absolutní vítězství v 17. ročníku soutěže Lemur (Česká cena za PR).
Finanční gramotnost by v současné době měla být součástí klíčových znalostí každého občana a v zájmu subjektů nabízejících finanční služby nebo produkty by mělo být její zvyšování. Pouze finančně gramotný člověk se dokáže orientovat v problematice peněz, cen a ve správě finančních aktiv. Jenom takový člověk se pustí do investování.
Právě proto má Portu svůj magazín, kde publikuje edukační články, videa i podcasty. Proto do marketingového mixu zapojují e-mailing i sociální sítě včetně influence spoluprací. Marketing pravidelně a promyšleně vyhodnocují a dle výsledků optimalizují.
A evidentně to dělají dobře, protože loni se jim dařilo i v zahraničí. Na Slovensku se počet uživatelů zvýšil o 300 %, přibývá jich i v Polsku, kde platforma začala působit ve třetím čtvrtletí 2022.
Od Portu se mají hodně co naučit nejen marketéři finančních institucí, ale také konzultanti a poradci v této oblasti. A my jim teď tu možnost přinášíme. Na zářijové Kafe a marketing jsme pozvali marketingového ředitele Portu Ondřeje Karanského, který se podělí o mnoho zákulisních informací.
Co například se od Ondřeje dozvíte?
Chybět nebudou ani reálné ukázky a příklady z praxe. Nenechte si to ujít.
Uvidíme se v úterý 26. září v Crepes&Coffee. Vstupenka stojí 400 Kč, v ceně máte kromě získání spousty užitečných informací také vynikající kafe dle vlastního výběru.
Žádný komentář k zobrazení