skip to Main Content
jak oddělit obsahovou část webu od hlavního obsahu

Jak oddělit obsah od hlavní části webu?

Rozšiřujete web o nové téma či vytváříte nový obsah a rádi byste ho nějak oddělili od toho původního? V obou případech je třeba rozhodnout se, jakým způsobem to uděláte. V tomto článku vám ukážu několik způsobů, jak toho dosáhnout a který si kdy vybrat.

Každá možnost má svoje využití, a i když můžete výsledků dosáhnout se všemi třemi, přece jen je mezi nimi rozdíl.

Možnosti rozdělení obsahu:

  • Vytvoření nové složky (např. www.mujweb.cz/italie)
  • Vytvoření subdomény (např. italie.mujweb.cz)
  • Vytvoření nové stránky na nové doméně (např. www.italie.cz)

1. Použití nové složky

Novou složku a oddělení obsahu lomítkem za doménou použijte v případě, že chcete dlouhodobě budovat jeden velký web a ne více malých. Téma nové sekce by mělo být podobné jako na hlavní stránce. Nemělo by se jednat o zcela něco jiného, protože by pak návštěvníci mohli být zmateni, o čem vlastně váš web je.

Vytvořit novou složku je ze všech tří možností rozdělení obsahu nejjednodušší. Nová sekce stránek bude mít pravděpodobně stejný design, navigaci a strukturu jako hlavní web. Pokud chcete novou část odlišit vlastní strukturou či vizuální podobou, zvolte jinou možnost oddělení obsahu. Výhodou tohoto řešení jsou nulové náklady (nemusíte platit pronájem domény a hostingu pro nový web).

2. Použití subdomény

Subdoménu doporučuji použít ve třech případech:

  • Jestliže již máte nějakou podobnou subdoménu, která se dobře umisťuje ve výsledcích vyhledávání. Tedy například recko.mujweb.cz.
  • Pokud se pokoušíte umístit ve výsledcích vyhledávání na více než dvou pozicích. Google v současnosti umožňuje zobrazit ve výsledcích vyhledávání dvě stránky jedné domény na jedno klíčové slovo. Jestliže se chcete zobrazovat vícekrát, vytvořte subdoménu.
  • Poslední případ, kdy bych použil subdoménu, je „když se to hodí“. Někdy vytvářím web na jedno téma, který obsahuje více kategorií. Ale ty by měly být na sobě nezávislé, mít svůj vlastní design, navigaci apod. Kdybych použil první možnost vytvoření nové složky, měla by nová kategorie pravděpodobně podobný nebo stejný design (nemusí to tak být, ale většinou to tak v praxi je a doporučuji tento standard zachovat), nebyla by nijak oddělená. Subdoména je vlastně samostatný web, není vyhledávačem považován za přímou součást obsahu hlavní stránky.

Pokud se tedy nacházíte v jedné ze tří zmíněných situací, subdoména je vaše volba. Stejně jako u nové složky je i toto řešení ekonomické. Některé hostingy mohou mít vytvoření subdomén nějakým způsobem limitované či zpoplatněné, ale takových je dnes již jen menšina.

3. Použití mikrostránky na nové doméně

Vytvořit pro novou sekci úplně novou doménu je finančně i časově náročnější. Musíte vytvořit nový web, platit pronájem domény a hosting.

Mikrostránku doporučuji použít ve třech případech:

  • Prvním z nich je situace, kdy představujte nový produkt či službu. Chcete třeba oslovit jinou cílovou skupinu či nechcete, aby byl nový produkt spojován s vaší stránkou (případ „nezávislých“ mikrostránek e-shopů propagující produkty hlavního obchodu).
  • Druhým případem je, pokud vlastníte vhodnou doménu pro nový obsah. Exact Match Domain (doména obsahující přímo a jenom vaše klíčové slovo) bude mít ve výsledcích vyhledávání výhodu mezi ostatními. Tato strategie se používá, když se váš hlavní web nemůže z nějakého důvodu umístit ve výsledku vyhledávání na vysoké pozici. Vytvoříte proto mikrostránku, která má mnohem větší ambice to dokázat, a plně jí optimalizujete na daná klíčová slova.
  • Třetím případem je situace, kdy je téma natolik vzdálené tomu hlavnímu, že se vyplatí vytvořit úplně nový web (byť menší). Díky tomu, že mikrostránka je samostatným webem, můžete ji použít ve vaší strategii pro optimalizace pro vyhledávače (vyměňovat přes ni trojsměrné odkazy, předávat pomocí ní hodnocení na hlavní stránku apod.)

Tolik z mojí zkušenosti. Napsat článek na toto téma mě napadlo na popud diskuze na jakpsatweb.cz. Další informace můžete nalézt ve článku na seomoz.org.

Budu rád za vaše názory. Máte nějaký konkrétní příklad? Jak jste ho vyřešili?

Sdílejte:

Zakladatel projektu Včeliště. Pracuje na mnoha českých i zahraničních projektech, pro které zajišťuje optimalizaci pro vyhledávače.

4 komentářů k zobrazení

  1. Mám eshop a potřebovali jsme vytvořit magazín v obchodě. nakonec jsme se rozhodli pro doménu 3. řádu. Doufám, že to bylo správně.

  2. Děkuji za rady. Nejjednodušší mi přijde vytvořit novou složku. Dělám to tak pro kategorie. Doménu 3. řádu používám většinou tehdy, když chci na jednu doménu 2. řádu vložit více odlišných prezentací.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top