
Až 79 % zákazníků uvádí, že uživateli generovaný obsah neboli UGC ovlivňuje jejich nákupní chování. S autentickým obsahem od reálných lidí se totiž umí vaše cílová skupina snáze ztotožnit, věří mu, a takový obsah proto dokáže lépe přesvědčit k akci.
UGC marketing vládne nejen sociálním sítím a stejně jako u influencer marketingu lze očekávat jeho další růst. Získejte náskok před konkurencí a přečtěte si, jak zapojit UGC do marketingu, jak ho vyhodnocovat a jak spolupracovat s UGC tvůrci.
V rychlosti si pojďme nejprve zopakovat, co to UGC je. Zkratka vychází ze spojení user generated content a označuje online obsah, který vytvořili lidé, nikoliv firmy nebo značky.
UGC mění pasivní spotřebitele na aktivní tvůrce image značky a používá se ke zvýšení míry zapojení, povzbuzení ke konverzím a vylepšení SEO, jelikož díky UGC marketingu získáváte nový, relevantní a poutavý obsah.
Zajímá vás, jak uživateli generovaný obsah vypadá nebo kdo jsou UGC tvůrci? Přečtěte si náš první článek ze série o UGC marketingu.
Stejně jako ve všech ostatních oblastech byste také u UGC měli začít přípravou strategie. Řekněte si, proč chcete s uživateli generovaným obsahem pracovat a s čím by vám měl pomoci.
UGC je vhodný pro:
Na základě stanoveného cíle se rozhodněte, kde všude budete uživateli vytvořený obsah využívat. Ačkoliv je v současnosti k vidění především na sociálních sítích, efektivní umí být i na dalších komunikačních kanálech.
Prostřednictvím UGC můžete nejen originálně prezentovat svou nabídku, ale také vyprávět příběhy zákazníků, čímž svou značku polidštíte.

Ukázka produktového popisku našeho klienta Nivasaža s fotkami od UGC tvůrce
Ve své původní formě byl UGC neplaceným obsahem od lidí, kteří byli nadšení z daného produktu či značky a dobrovolně o ní tvořili obsah. Dnes už se UGC marketing stal řemeslem, kterému se věnují UGC tvůrci tvořící CGC (creator generated content) na zakázku. Pokud tedy chcete získat uživateli generovaný obsah, existují dvě cesty, kterými se můžete vydat.
Troufáme si tvrdit, že v současnosti se mezi zákazníky každé značky najde někdo, kdo se s vašimi produkty nebo ve vaší prodejně rád vyfotí či natočí. Stačí o to poprosit. Protože zadarmo už ale ani kuře nehrabe, motivujte lákavou odměnou.
Vyzvěte své zákazníky k tvorbě obsahu prostřednictvím příspěvku na sociálních sítích, v newsletteru nebo si na webu vytvořte podstránku informující o možnostech spolupráce. Dobře fungují také soutěže, v nichž jako podmínku stanovíte zaslání recenze, fotografie či videa o konkrétním produktu či službě.
Jasně a stručně popište, jaký formát obsahu hledáte, co má být jeho součástí a kam ho mají zákazníci zaslat nebo nahrát. Pro usnadnění jejich práce doporučujeme vytvořit si speciální e-mail (například spoluprace@vašefirmatečkacz) nebo připravte pro zájemce samostatnou složku na veřejně sdíleném disku.
Odměnou za obsah může být sleva na příští nákup, dárek k nákupu nebo třeba jen přesdílení obsahu na vašich firemních sociálních sítích s označením profilu tvůrce.
Hledáte někoho, kdo vám bude dlouhodobě vytvářet uvěřitelný obsah a mluvit jazykem vaší cílové skupiny? Ušetřete čas a přizvěte do svého marketingového týmu UGC tvůrce, kteří se postarají o neformální, ale kvalitní obsah na míru vašim požadavkům.
Že jsou UGC tvůrci aktuálně velký fenomén, který se osvědčil, dokazuje nejen síla hashtagu #ugccreator, který má na Instagramu více než 1,1 milionu označení. Dalším důkazem je fakt, že s tvůrci spolupracují světové značky. Řadí se mezi ně například Sephora, NYX Cosmetics, Meshki, GoPro a další. K oblíbenosti UGC tvůrců přispívá také cena za jejich služby, která bývá mnohonásobně nižší než za spolupráci s influencery.

Pokud jste střední nebo menší firma, může pro vás být náročné zákazníky k tvorbě obsahu přesvědčit nebo je dotlačit k tomu, aby vám obsah zaslali. Velké firmy zase stráví spoustu času procházením všemožného obsahu, u kterého je zákazníci označují na sociálních sítích, a výběrem toho nejlepšího.
Další cenný čas poté spálíte při snaze zkontaktovat daného zákazníka kvůli autorským právům (kterým se věnujeme níže). Obsah od zákazníků navíc nemusí být vždy jen pozitivní – může také poukazovat na nepěkné zkušenosti s vašimi produkty či službami, na což mají lidé samozřejmě plné právo. Spolupráce s UGC tvůrci je proto jistější, rychlejší a efektivnější.
Celý proces startuje výběrem vhodného UGC tvůrce. Aby obsah působil přirozeně, měl by UGC tvůrce souznít s hodnotami vaší značky a odpovídat cílové skupině. A to nejen z hlediska pohlaví a věku, ale také ohledně zájmů nebo například lokality, pokud jste regionální podnik.
Samozřejmě v případě, že je vaším cílem dostat se i k jiné sortě potenciálních zákazníků a rozšířit tak své pole působnosti, vytyčte si kritéria, podle kterých budete tvůrce oslovovat. Kde tvůrce vyhledávat, se dozvíte v tomto článku.
Jakmile si sestavíte seznam na první pohled vhodných UGC tvůrců, projděte si pozorně jejich portfolia nebo profily na sociálních sítích. Podívejte se na jejich předchozí práci a zhodnoťte, jak se vám líbí způsob, jakým fotí/natáčejí/mluví. Pokud vás ukázky práce zaujaly, nastává čas tvůrce oslovit.
Kontaktní údaje zpravidla najdete v portfoliu, na webu tvůrce nebo v popisku jeho profilu. Z naší zkušenosti vyplývá, že je lepší tvůrce kontaktovat prostřednictvím e-mailu než zprávy na Instagramu nebo jiné platformě. Taková zpráva se totiž může v množství dalších snadno ztratit.
Úvodní zpráva pro tvůrce by měla obsahovat:
V další komunikaci tvůrce dobře nabrífujte a sdělte mu veškeré potřebné informace:
Čím konkrétnější vaše zadání bude, tím snáze se tvůrce trefí do vaší představy. Nesnažte se ale tvůrci nadiktovat úplně vše a dejte mu trochu kreativní svobody. Může totiž přijít se skvělým nápadem, který by vás samotné nikdy nenapadl.
Zatímco influenceři už v současnosti pouze za barter (poskytnutí produktů nebo služeb zdarma) pracovat nechtějí, stále se najde řada UGC tvůrců, kteří nabídku barterové spolupráce rádi přijmou. V takovém případě byste ale měli nabízet dostatečně atraktivní produkt nebo službu a mít přiměřené požadavky. S nabídkou fénu na vlasy za natočení a sestříhání čtyř videí pro vaše sociální sítě u dobrých UGC tvůrců s největší pravděpodobností nepochodíte.
Kdy dává smysl barterová spolupráce z pohledu UGC tvůrce?
V případě placené spolupráce se cena za obsah velmi různí a odvíjí se zpravidla od zkušeností daného tvůrce a rozsahu spolupráce. Někteří UGC tvůrci mají své ceníky veřejně dostupné v portfoliích nebo na webu, s jinými musíte cenu vyjednat v soukromé konverzaci.
Na základě našeho průzkumu se ceny v létě 2024 pohybují:

Ukázka portfolia UGC tvůrce
Na veškerý obsah (obrázky, videa, zvuk, hudbu, text), který vaši zákazníci nebo UGC tvůrci vytvoří, se vztahují autorská práva. Abyste se vyhnuli problémům, zajistěte si od autora svolení, že můžete s obsahem nakládat, a popište, jak konkrétně ho chcete využívat, kde a po jak dlouhou dobu.
Souhlas autora by měl být jasný, specifický pro vybrané kusy obsahu a zdokumentovaný ve formě e-mailu či textové zprávy, případně podložený smlouvou nebo formální licencí. Tu si připravte zejména tehdy, pokud hodláte obsah od tvůrců používat pro komerční účely.
Při spolupráci s UGC tvůrci doporučujeme uzavřít alespoň jednoduchou smlouvu, ve které budete mít uvedené veškeré podmínky, povinnosti a práva tvůrce, případné sankce za porušení smlouvy a vyjasnění práv k obsahu a jeho použití.
Pozor si ale dejte také při zveřejňování obsahu. Jelikož byl vytvořen na zakázku, neměli byste ho vydávat za recenzi od spokojeného zákazníka.
Chcete vědět, jestli se vám UGC marketing vyplácí? Naučte se ho vyhodnocovat a zjistěte, které spolupráce s UGC tvůrci fungují a jaký formát UGC má nejlepší výsledky.
Nám ve Včelišti se nejvíce osvědčily měsíční reporty, v rámci nichž se díváme na výsledky do analytických nástrojů (Google Analytics 4, Meta Insights, TikTok Insights a další). Podle nastavených cílů se zaměřujeme na metriky jako:
V rámci reportingu nezapomeňte napsat také zpětnou vazbu samotným UGC tvůrcům a pro udržení dobrých vztahů jim poskytněte referenci do portfolia. Tvůrce určitě potěší i vstřícná otázka, jak se jim s vámi spolupracovalo a co můžete do příště ještě vylepšit.

Ukázka referencí v portfoliu UGC tvůrce




Žádný komentář k zobrazení