S týmem pracujete na několika projektech současně. Termíny se blíží, úkoly se hromadí a vy…
Inbound marketing: udělejte ze svého webu stroj na peníze
Zapomeňte na billboardy u silnice, drahé reklamní kampaně nebo kupování e-mailových databází. Zkostnatělé „outbound“ marketingové taktiky jsou příliš drahé a neefektivní. Pokud toužíte ze svého byznysu udělat stroj na peníze, pak se budete muset začít starat.
Inbound marketing je o skutečném vztahu se zákazníkem, jde o to nabídnout mu přidanou hodnotu v podobě obsahu, pobavit ho, zajímat se o něj. Když děláte marketing dobře, nepotřebujete se modlit za každý lead, zákazníci přijdou sami. A rádi! Zvěsti o vaší odbornosti, vstřícnosti a ochotě se budou šířit mezi lidmi jako nákaza. Pojďme si představit inbound marketing, jak ho děláme my.
Inbound marketing není v online marketingovém světě žádnou převratnou novinkou, jedná se vlastně o dlouho osvědčený model získávání zákazníků. Proslýchá se o něm, že je tou nejúčinnější metodou internetového marketingu. Jak je to možné? Na rozdíl od klasických metod propagace (TV reklama, letáky, billboardy…) je pozornost upřena nikoliv na značku nebo produkt, nýbrž na zákazníka a řešení jeho potřeb. Základem inbound marketingu je komunikace se zákazníkem, ovšem obousměrná. Není tedy o pouhém vysílání sdělení, ale nově je vyžadována i zákazníkova reakce.
Inbound marketing dělá z cizince zákazníka a ze zákazníka spokojeného zákazníka. To všechno díky dobře navrženému, bravurně vytvořenému a ve vhodnou chvíli a na vhodném místě naservírovanému obsahu, který budí pozornost. Obsahový marketing je tedy nedílnou součástí celého inbound marketingového procesu.
Jak na inbound marketing?
Proces Inbound marketingu má 4 základní fáze:
- Zaujmout: Na začátku cyklu lovíme v davech neznámých lidí a snažíme se je zaujmout. V této fázi hraje velkou roli obsah, hlavní roli mají blogy a magazíny, optimalizované weby a sociální sítě. Občas si marketéři mohou pomoci PPC kampaní nebo jiným druhem placené reklamy, ovšem obsah je stále král.
- Konvertovat: Na návnadu v podobě zajímavého obsahu se chytila rybička. Z neznámého člověka se stává návštěvník webu. Toho je potřeba posunout dál v tzv. životním (nebo chcete-li nákupním) cyklu zákazníka a konvertovat. Konverzí je v tomto případě myšlena jakákoliv akce zákazníka – zanechání kontaktu. Například stažení e-booku výměnou za e-mailový kontakt.
- Komunikovat: Z návštěvníka webu se stává kontakt v naší databázi – lead. Otevírají se nám další možnosti, jak jej doprovodit ke konverzi. Hlavní je komunikace, v této fázi se spolehněte na e-mail marketing, CRM (Customer relationship marketing) a sociální sítě.
- Pečovat: Z leadu se stal zákazník, který dokončil nákup. Jeden z hlavních cílů našeho snažení je splněn, nyní je na čase o něj láskyplně pečovat tak, aby byl spokojený a po čase se zase vrátil a nakoupil. Ideální stav nastává v momentě, kdy zákazník je tolik nadšený, že sám dál šíří váš obsah, vaše hodnoty a své vlastní zkušenosti. Stává se pak promotérem a pomáhá přilákat další neznámé potenciální zákazníky na začátek celého procesu.
Hlavní témata inbound marketingu
- Životní cyklus zákazníka – celý proces inbound marketingu je založený na životním cyklu zákazníka. Ten musíte nejprve poznat, abyste věděli, jakým způsobem v danou chvíli se zákazníkem komunikovat. Pokud jej nalákáte na zajímavý obsah a místo něj mu začnete posílat nabídky produktů, patrně jej odradíte. Bohužel se však také může stát, že jej budete tak dlouho zásobovat kvalitním obsahem, až se rozhodne nakoupit jinde.
- Personalizace – Nabízejte relevantní obsah. Co to znamená? Že zákazníkovi podstrčíte takový obsah, o který má zájem, ve správnou chvíli a na správném místě. Personalizace hraje v inbound marketingu zásadní roli, jde o způsob, jak se zásadně odlišit od neosobních outbound marketingových kampaní.
- Multi-kanálový marketing – V inbound marketingu se nespoléháme pouze na jeden nebo dva komunikační kanály (např. televize a telemarketing), ale právě to, že se snažíme pokrýt všechny kanály, kterými chtějí naši potenciální zákazníci nakupovat, výrazně zvyšuje šance, že se s námi spojí. Zkrátka ho odchytíte na místě, kde se rád pohybuje a oslovíte ho formou, kterou rád komunikuje.
- Integrace a automatizace – V dnešní době existuje nespočet možností, jak všechny dílčí činnosti integrovat do jednoho silného marketingového nástroje. Na trhu je mnoho řešení, mezi neznámější z nich patří například HubSpot, Act-on, Marketo, Eloqua a další. Přestože je inbound marketing založený na osobním přístupu a péči, většina procesů se dá za použití chytrých nástrojů plně automatizovat.
- E-mail marketing – Neexistuje lepší způsob, jak zůstat se zákazníkem (i jen tím potenciálním) v kontaktu, než skrz e-mail. Zapomeňte na telemarketing, pro většinu lidí je tato metoda příliš agresivní. E-mail dává člověku možnost volby. Když nemá zákazník o sdělení zájem, e-mail smaže nebo se odhlásí z odběru. E-mailing se prolíná všemi fázemi inbound marketingového cyklu, plynule se přelévá do dalších dílčích úkonů, je pevně spjatý s obsahovým marketingem i s marketingem na sociálních sítích.
- Marketing na sociálních sítích – Jenom na Facebooku je každý měsíc aktivní více než 1 miliarda uživatelů, sociální sítě obecně využívá každý čtvrtý člověk na planetě. Lidé se skrz ně propojují, navazují milostná, přátelská i obchodní partnerství, baví se. Pokud chcete uspět, sociální sítě by rozhodně měly být součástí vaší strategie inbound marketingu.
- Obsahový marketing – Obsahový marketing se prolíná všemi fázemi inbound marketingového cyklu. Pokud chcete dělat inbound, počítejte s tím, že bude potřeba tvořit obsah. A to hodně dobrý obsah.
Jaký je vztah obsahového marketingu a inbound marketingu?
Otázka stejně ošemetná jako ta se slepicí a vejcem. Odborníci se dělí na několik táborů, z nichž každý vidí vzájemné postavení těchto dvou marketingových přístupů trochu jinak. Na blogu HubSpotu uveřejnili před rokem výsledky studie, která zkoumala názory marketingových specialistů na vztah content marketingu a inbound marketingu. Výzkumu se zúčastnilo tři a půl tisíce odborníků, přičemž 60 % z nich je stejného názoru jako my – obsahový marketing je nedílnou součástí inbound marketingu.
Závěr
Inbound marketing je sofistikovaný způsob, jak získávat nové zákazníky pomocí hodnotného obsahu a pečovat o ně tak, aby měli důvod se vrátit a nakoupit znovu. Pomocí nejrůznějších online nástrojů se dá celý proces automatizovat. Vám tak zbývá více času na samotný obsah, který hraje v procesu inbound marketingu hlavní roli. Předáte-li tvorbu obsahu spolehlivému partnerovi, budete se moci naplno soustředit na své zákazníky, o které vám jde především.
Pokud si nejste jistí, jestli celý proces zvládnete sami, obraťte se na nás. Ve Včelišti jsme specialisté na obsahový a inbound marketing. Můžeme za vás pravidelně realizovat všechny dílčí procesy inbound marketingu, nebo vás a váš tým můžeme naučit všechno, co umíme. Nezahoďte šanci předběhnout konkurenci. S námi se vám to podaří.
0 komentářů k zobrazení