Google se zasadil o zásadní změnu. Po téměř třiceti letech přichází s aktualizací protokolu robots.txt. Nelení ani Google Search Console a chatbot Bard. S umělou inteligencí pracuje i vyhledávač Seznam a učí se detekci jmenných entit. Podívejme se na to detailněji.
Google pracuje na doplňkových protokolech k souboru robots.txt, který nebyl aktualizován téměř 30 let. Jistě vás nepřekvapí, že stěžejním důvodem pro aktualizaci jsou technologie umělé inteligence. Navíc to vypadá, že Google v souvislosti s touto změnou stojí o spolupráci s online komunitou. Zapojit se můžete i vy.
Novinkou mají být dva doplňkové protokoly – nocrawl a nostore. Majitelům webových stránek mají poskytnou podrobnější kontrolu nad tím, jak vyhledávače přistupují k jejich obsahu a ukládají ho do mezipaměti. Jejich cílem má být pomoci majitelům webových stránek řešit problémy, jako je například zastaralý a duplicitní obsah, a to díky omezení indexování a ukládání do mezipaměti.
Zdroj: Search Engine Roundtable
V Google Search Console se objevilo upozornění na stránky, které mají problémy s hodnotou INP (Interaction to Next Paint). Toto upozornění bylo majitelům stránek zasláno také e-mailem a způsobilo zmatky.
Google však uvádí, že cílem těchto automatických zpráv je motivace ke zlepšení a udržení standardů kvality, nikoliv penalizace. INP v březnu 2024 nahradí FID, hodnoty jsou však pro správce webů dostupné již nyní, aby na nich mohli začít pracovat.
Zdroj: Search Engine Land
V květnu jsme vás informovali o změně, kterou Google doporučuje pro práci se syndikovaným obsahem. Vypadá to, že nejvyšší podíl v této oblasti získává Yahoo News, a to i ve srovnání s původními vydavateli.
SEO specialisté se proti rozhodnutí Googlu bouří. Podle nich by měl vyhledávač sám rozpoznat původní zdroj. Postoj Googlu je takový, že pokud majielé webových stránek chtějí syndikací obsahu vydělávat peníze, měli by značku noindex používat.
Zdroj: Search Engine Roundtable
V Google Search Console došlo k aktualizaci zpráv o indexování stránek. Díky tomu se v přehledu zvýšil počet stránek, které jsou z různých důvodů neindexované. Neznamená to však, že se skutečné množství zvýšilo. Google jen do přehledu díky detailnějšímu reportování přidal ty stránky, které v něm dříve chyběly.
Zdroj: Search Engine Land
Chatbot Bard se zavádí do dalších zemí Evropy a Asie. Podporuje španělštinu, francouzštinu, italštinu, a dokonce i češtinu. Nabízí nové funkce, jako třeba:
Je zapotřebí vzít v potaz, že některé funkce jsou prozatím dostupné pouze v angličtině.
Rychlé tempo aktualizací a dostupnost ve více regionech svědčí o tom, že se Google snaží ve vyhledávání založeném na umělé inteligenci skutečně prosadit. Nedostatky prozatím přetrvávají, neboť Bard má problémy se složitějšími dotazy. Uvidíme, s čím Google přijde za pár měsíců.
Zdroj: Search Engine Land
Koncem května bylo některým uživatelům zpřístupněno generativní prostředí vyhledávání Googlu. Výsledky ankety ukázaly, že stále méně lidí formuluje vyhledávací dotazy jakožto konverzace s chatboty AI.
Zdroj: Search Engine Roundtable
Google zavádí novinky i ve výsledcích vyhledávání obrázků. Po kliknutí na výsledek se uživatelům zobrazí ikona, a to hned vedle původního výsledku, která je navede k dalším vizuálně podobným výsledkům.
Zdroj: Search Engine Roundtable
V Google Search Console se opět začalo zobrazovat méně zpětných odkazů. Search Engine Roundtable si vede statistiky těchto reportů a zjistil, že oproti roku 2018 se počet reportovaných backlinků snížil o 91 %. U některých se dokonce počet reportovaných odkazů snížil na 1.
John Mueller ze společnosti Google zpočátku na X uvedl, že pravděpodobně dochází k běžným výkyvům, nikoli k výpadku. Později však potvrdil, že skutečně dochází k technickému problému, který způsobují nesprávné údaje o odkazech a který by měl být napraven.
Zdroj: Search Engine Roundtable
Po téměř třech měsících bez potvrzeného core updatu se ten další očekává před koncem léta. Naznačil to John Mueller na X a napovídá tomu i velká kolísavost ve výsledcích vyhledávání, o které se dočtete v následující novince.
Mnozí se domnívají, že další potvrzenou aktualizací může být „aktualizace užitečného obsahu“, jelikož poslední aktualizace tohoto druhu proběhla v prosinci 2022.
Zdroj: Search Engine Roundtable
Dle různých SEO nástrojů pro měření pozic na klíčová slova docházelo v posledních týdnech k obrovské volatilitě ve výsledcích vyhledávání. To může naznačovat právě zmíněnou core aktualizaci.
Zdroj: Search Engine Roundtable (1, 2)
Známe to všichni. Pro stránku připravíme pěkný titulek, ale Google v SERPu nakonec zobrazí nějakou vlastní variantu, která dle něj lépe odpovídá hledanému dotazu uživatele. Nejčastěji jde však o to, že Google z titulku odebere název webu. Mnohé tak mohlo napadnout, zda nebude lepší použít právě titulek, který si určil sám Google.
John Mueller nedoporučuje, abyste takové titulky na webu upravovali a odebírali z nich název webu. Ten totiž Googlu napomáhá utvrdit se v tom, jak se web jmenuje. Titulek má navíc stručně popisovat to, o čem stránka je. Google začal titulky přepisovat hlavně proto, že se zaměřovaly hlavně na klíčové slovo a špatně popisovaly obsah stránky.
Zdroj: Search Engine Journal
Google rozšířil aktualizaci zobrazování názvů webů v SERPu o další jazyky (čeština mezi nimi není, jde o angličtinu, francouzštinu, němčinu a japonštinu) a také ji aplikoval na subdomény. Díky tomu by se měly v SERPu nad URL zobrazovat názvy webů. Dříve se tam uváděly často pouze domény, což nepůsobilo nejlépe.
Došlo také k aktualizaci pokynů pro sdělení preferovaného názvu webu Googlu. Nejlepší cestou je používat strukturovaná data, konkrétně WebSite, zmíněny jsou ale také další alternativy.
Zdroj: Search Engine Land
Jazykový model se učí detekovat jména, příjmení i slavné osobnosti. Inspiruje se rozhodnutími anotátorů, které následuje. Tento úkol se nazývá detekce jmenné entity, a pokud vás zajímá víc, můžete si Small-E-Czech prohlédnout nebo stáhnout.
Zdroj: Blog Seznam.cz
Seznam do vyhledávání řadí i umělou inteligenci. Cílem je, aby výsledky zobrazovaly co nejrelevantnější odpovědi. Do procesu zařadili update vektorového hledání. Budoucí vyhledávač tak nehledá slova, ale předkládanému dotazu rozumí a umí s ním pracovat.
Zdroj: Blog Seznam.cz
Twitter zavedl novou funkci zobrazení obsahu pouze přihlášeným uživatelům. Tím ve výsledcích vyhledávání Googlu došlo k poklesu o více než polovinu indexovaných URL z této platformy. Pokud se ve své propagaci orientujete především na Twitter, nejspíš jste zaznamenali pokles návštěvnosti nebo úpadek dobrých hodnocení tweetů. O několik dní později zavedl Google změny, díky kterým jsou tweety znovu ve výsledcích vyhledávání indexovány.
Zdroj: Search Engine Roundtable
Budeme se těšit na shledanou při dalším souhrnném článku o novinkách z oblasti optimalizace pro vyhledávače.
Žádný komentář k zobrazení