Logo Včeliště
DomůBlogObsahový marketing"Vy být dobrá Čecha" aneb psaní písmen "s" a "z"

"Vy být dobrá Čecha" aneb psaní písmen "s" a "z"

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Nějaká ta hrubka se do článku, diskuzního příspěvku nebo jakéhokoli jiného textu vloudí čas od času téměř každému z nás. V předchozím dílu našeho „mini češtinářského seriálu“ jsme se zaměřili na základní zásady při psaní mezer. Dnes se podíváme na problematiku psaní některých komplikovanějších slovíček naší krásné češtiny. Spousta z vás mi dá jistě za pravdu, že jedním z největších problémů v české gramatice je tradičně psaní slov, u kterých si nejsme ani trochu jistí, zda začít písmenkem „s“ anebo „z“.

Jen si zkuste zavzpomínat, kdy naposledy jste zhlédli zajímavý film a kdy jste naopak po úspěšném výšlapu shlédli z vrcholků hor. Říct o novém filmovém trháku nebo zajímavém výletu svým nejbližším je jednoduché, pokud se o své zážitky chcete podělit v písemné podobě, bude muset být vaše jednání podpořeno notnou dávkou znalostí problematiky psaní písmen „s“ a „z“. Pokud vám tedy není česká gramatika úplně lhostejná (ale to byste s největší pravděpodobností vůbec nečetli tento článek), pusťte se do nové lekce, která nemalou měrou obohatí vaše dosavadní znalosti českého pravopisu.

 

Problematika psaní písmene "s"

 

Obecná pravidla pro psaní písmen „s“ a „z“

Dvakrát určitě opakovat nemusíme základní pravidla týkající se pádů a předložek s nimi spojených. Sedmý a čtvrtý pád je tradičně spojen s předložkou s, pro druhý pád je naopak typická předložka z. Problém může nastat u pouček, které nám byly vtloukány do hlav již na základní škole. Jedná se zejména o problematiku směrů, se kterými se tradičně váže psaní písmenka S.

Písmeno „S“ tedy píšeme v případě slov, která mají něco společného se:

  • směřováním dolů (sejít, scházet, sklouznout, skulit se, spadnout, snížit se…)
  • směřováním z povrchu pryč (seškrábnout, shodit, sloupnout, stírat, smazat, smýt, sfouknout…)
  • směřováním dohromady (sehnat, sešroubovat, scházet, sestěhovat se, sezvat, skloubit, snést…)

A kde najde uplatnění písmeno „Z“?

Jedná se zejména o případy, kdy:

  • ke slovesům nedokonavým vytváříme slovesa dokonavá nebo v případě
  • kdy tvoříme dokonavá slovesa z podstatných nebo přídavných jmen

Pro lepší pochopení problematiky uveďme příklad:

  • zaktualizovat, zorientovat, zfilmovat, zformátovat, zprostředkovat, zpustnout…
  • ocelový – zocelit, viditelný – zviditelnit, národní – znárodnit, obecný – zobecnit

Milované a nenáviděné „špeky“

Ale ani výše uvedených pouček se nemůžeme držet zuby nehty v každé situaci. Existuje pár ustálených výrazů, pro které tyto poučky zas tak úplně neplatí (nebo jsou těžko odvoditelné). Nestrachujte se, takových výrazů není mnoho a většinou tato slova stejně velmi době znáte a umíte je správně napsat. Mezi ty nejznámější patří například:

Zhostit se, zpívat, zkoumat, zpupný, způsob, zřídit, ztepilý, zpytovat, zkouška, zpověď

 

Problematika psaní písmene "z"

V čem nejčastěji chybujeme?

Nebudete-li si vědět rady s tím, jaké písmeno použít v „zapeklitém slůvku“, nakoukněte do tohoto „praktického slovníčku“, který kromě správného gramatického tvaru obsahuje také vysvětlení použití daného písmena.

  • shlédnout (shora dolů) x zhlédnout (zajímavý film, přednášku)
  • smotat (svinout dohromady) x zmotat (něco poplést)
  • směnit (peníze ve směnárně) x změnit (např. školu nebo zaměstnání)
  • svolat (schůzku) x zvolat (něco vykřiknout)
  • sjednat (uzavřít smlouvu, mír) x zjednat (nápravu, pořádek)
  • svrhnout (panovníka) x zvrhnout (převrhnout)
  • sbít (několik prken k sobě) x zbít (natlouci někomu)
  • shlížet (shora dolů) x zhlížet se (prohlížet se)
  • skreslovat (týká se zejména technického kreslení) x zkreslovat (přikrášlovat skutečnost)
  • skosit (posekat) x zkosit (udělat kosým)
  • stěžovat si (naříkat) x ztěžovat (činit obtížným)
  • stvrdit (potvrdit) x ztvrdit (učinit tvrdším)
  • sužovat (trápit se) x zužovat (činit užším)

Pamatujete si něco?

Své znalosti si můžete ověřit v celé řadě online testů, které vaši snahu ihned vyhodnotí a ocení příslušnou známkou. Testy naleznete zde, tady a třeba ještě na tomto odkazu… Tak jak jste dopadli?[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vcex_spacing][vc_cta h2="Nejčastější chyby při psaní" txt_align="center" add_button="bottom" btn_title="Stáhnout soubor" btn_style="outline-custom" btn_outline_custom_color="#ffdf47" btn_outline_custom_hover_background="#ffdf47" btn_outline_custom_hover_text="#ffffff" btn_shape="square" btn_size="lg" btn_align="center" btn_link="url:https%3A%2F%2Fvceliste.cz%2Fby-jste-a-ty-by-jsi-aneb-vyvarujte-se-nejcastejsich-chyb-pri-psani%2F|title:St%C3%A1hnout%20soubor|target:%20_blank|" css=".vc_custom_1538566642459{background-color: #f9f9f9 !important;}"]Stáhněte si seznam nejčastějších chyb při psaní a vylepšete tak svůj copywriting.[/vc_cta][vcex_spacing size="15px"][/vc_column][/vc_row]

Aby vám už neutekla žádná marketingová novinka

Přihlaste se k odběru aktualit a užitečných rad a tipů z online marketingu od specialistů ze Včeliště.
Newsletter

Další příspěvky

V digitálním světě, kde zákazník často nevidí, s kým obchoduje, je důvěryhodnost jedním z hlavních […]
Přečíst článek
Pro řadu zákazníků nákup začíná na zbožových srovnávačích. E-shop, který tam chybí, jako […]
Přečíst článek
13. 5. 2025
Sociální sítě, PPC reklama, e-mailing, SEO… Čemu se jako e-shop věnovat, když teprve […]
Přečíst článek

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Žádný komentář k zobrazení