V obsahovém marketingu je volba CMS podstatným rozhodnutím, jehož důsledky vás budou provázet po celý zbytek produkce obsahu. V dnešním článku bych vám rád představil, co to vlastně redakční systém je, včetně jeho základních funkcí, které by měl mít. V závěru článku vám prozradím hlavní výhody a nevýhody třech nejznámějších redakčních systémů.
Začátečníci možná nikdy podobnou zkratku neviděli, a proto by nejprve bylo vhodné ji patřičně vysvětlit. Jaký význam tato tři písmena mají? Dle Wikipedie zkratka CMS pochází z anglického termínu "Content management system". Do češtiny bychom ji mohli přeložit jako redakční systém nebo publikační systém.
Redakční systém je software zajišťující správu dokumentů, ale v našem kontextu internetového marketingu se ve většině případů jedná o systém pro komplexní správu webového obsahu. Postupem času je stále více redakčních systémů tvořeno pouze webovou aplikací a pouze výjimečně programovým vybavením u klienta.
Funkce jednotlivých redakčních systémů jsou velmi podobné. V zásadě se příliš neliší, a proto byste před samotným výběrem CMS měli zkontrolovat, zda se mezi jeho základními funkcemi nachází následující:
Doby, kdy se obsah psal "ručně pomocí HTML" v poznámkovém bloku a následně nahrával na web přes FTP, jsou naštěstí dávno pryč. Dnes, pokud máte v plánu váš nový web nějakým způsobem spravovat nebo rozvíjet, je volba vhodného CMS povinností. Ušetříte si spoustu námahy a práce se správou webu v budoucnu.
Jaké jsou hlavní výhody použití CMS:
K roku 2013 existují na trhu 3 nejvýznamnější bezplatné redakční systémy. Jak mají jednotlivé redakční systémy rozdělen celosvětový trh společně s dalšími hráči na trhu?
Nejprve se budete muset rozhodnout, k jakému účelu budete váš redakční systém potřebovat. To, že se chystáte publikovat nový kvalitní obsah, je zřejmé. Pro obsahový marketing je důležité se rozhodnout, jak budete řešit organizaci nového obsahu skrze CMS.
Jste-li náš pravidelný čtenář, vzpomněl jste si teď možná na článek o komplexních platformách, které vám pomáhají s tvorbou obsahu. Abyste mohli tvorbu a plánování obsahu vytvářet komplexně, je extrémně výhodné využít některého z programů pro organizaci obsahového marketingu. Většina těchto programů je snadno propojitelná s vaším základním redakčním systémem, takže se nemusíte bát, že byste přišli o nějakou z jeho výhod.
Před výběrem vhodného CMS byste si tedy měli alespoň předběžně vybrat program pro komplexní správu obsahového marketingu - pokud to s obsahovým marketingem myslíte vážně.
Před výběrem samotného CMS si zkuste položit tyto základní otázky, které o jeho výběru z velké části rozhodují:
Pojďme se nyní společně podívat na nejznámější druhy redakčních systémů, které jsou v současné době hlavními tahouny na trhu.
WordPress je oblíbený, snadno dostupný a nejrozšířenější nástroj pro redakční správu webů.
WordPress je ideálním systémem pro tvorbu webů, jejichž základním prvkem je obsahová sekce (blog). Jeho administrace je přehledná a komunita okolo WordPressu neuvěřitelně rozsáhlá. Dalo by se říct, že na WordPressu dnes postavíte jakýkoliv web a v žádném případě se za něj nebudete muset stydět. Kromě rozsáhlých možností následných modifikací má WordPress řadu výhod.
Joomla je druhý nejpoužívanější redakční systém na světě. V současnosti ho stáhlo přes třicet miliónů uživatelů a fungují na něm známé weby typu Linux.com
Díky Joomle! máte možnost vybudovat velký stabilní obsahový web i menší obsahovou stránku typu blog. Stejně tak je Joomla! vhodná pro tvorbu malého až středního [slovnik slovo="E-shop (e-obchod)"]e-shopu[/slovnik]. Sháníte-li ještě robustnější systém, podívejte se na Drupal.
Drupal je jeden z nejstarších redakčních systémů. Jeho první verze spatřila světlo světa v roce 2001 a od té doby se stále vylepšuje. Stejně jako WordPress a Joomla! běží na kombinaci PHP - MySQL. Pro vývojáře je Drupal extrémně použitelný nástroj. Weby postavené na rozsáhlých databázích jdou na Drupalu s pomocí vývojářů efektivně vytvořit.
Drupal je silný redakční systém vhodný pro zkušené vývojáře a velké projekty, ve kterých je upřednostňována stabilita a robustnost nástroje před uživatelskou jednoduchostí.
Výběru vhodného CMS vyčleňte dostatek času. Vybírejte podle typu projektu, množství obsahu, které budete organizovat, i velikosti webu. Pro malé weby a většinu projektů stačí WordPress. Pro objemnější stránky po stránce obsahu (tisíce nových stránek měsíčně) zkuste Joomlu. Jestliže plánujete vyvíjet složitý a opravdu robustní web, využijte vývojářských možností Drupalu.
Jaký používáte redakční systém pro vaše projekty vy? Pokud se vám článek líbil, sdílejte ho. Díky!
3 komentáře k zobrazení
Zásadně nesouhlasím, že Drupal má nedostatek bezplatných témat (šablon) a modulů (pluginů).
Možná jich má (i výrazně) méně, než Joomla a WP, ale slovo "nedostatek" si to rozhodně nezaslouží.
(Pro verzi 7.x a 8.x je k dispozici 14 tisíc modulů...)
Díky za připomínku, zkusím to v článku lépe přeformulovat.
WordPress! Pěkná recenze: http://jakycmszvolit.cz/wordpress.html