S týmem pracujete na několika projektech současně. Termíny se blíží, úkoly se hromadí a vy…
Minimální obsahový marketing: s obsahem může začít úplně každý
Asi to tak znáte i ze života. Potkáte někoho s podobnými názory nebo zájmy. Najdete společná témata a strávíte spolu příjemný čas. Dozvíte se něco nového. Nemusí to být přímo láska – i z kamarádství se s tím člověkem zase rádi uvidíte. A potom zase. Postupně tak prohlubujete vztah.
Nějak podobně by měl v optimálním případě fungovat také dobře dělaný obsahový marketing.
Obsahový marketing od začátku
Online obsahový marketing může mít podobu blogu, infografik, e-booků, newsletteru nebo čehokoli jiného, co nějakým způsobem obohatí nebo pobaví návštěvníka vašich stránek. Nemusíte se bát, že by bylo potřeba se hned opřít do všech možností.
Postupujte krůček po krůčku, učte se na úspěších i chybkách a sami uvidíte, kam vás vody obsahového marketingu po prvních měsících donesou. V dnešním článku vám poradíme, jak odstartovat a udržet si tempo v prvních týdnech. Už jste něco z obsahového marketingu vyzkoušeli? Udělejte si náš kvíz a zjistěte, v jaké fázi se váš content marketing nachází.
Co je základem minimálního obsahového marketingu?
Pro minimální obsahový marketing byste měli dodržovat alespoň tento postup:
- 1 článek týdně (případně za čtrnáct dní),
- 1 newsletter,
- příspěvky na sociální sítě (přibližně 3 týdně) včetně jejich placené propagace,
- pracovat na obsahovém magnetu.
Důležitá je pravidelnost. Pokud nastavíte tempo 3 článků týdně a po měsíci vám dojde dech, můžete získaný kredit rychle ztratit.
Pusťte se do přípravy
Místo, abyste se do obsahového marketingu vrhli hlava nehlava, raději si vše proplánujte. Minimální strategie do úplných začátků by měla vypadat následovně:
- vytvoření tabulky pro zapisování publikačního plánu,
- určení cílového publika,
- průzkum témat zpracovávaných konkurencí,
- analýza relevantních klíčových slov k vašemu oboru,
- sonda do diskuzních fór,
- čerpání inspirace z dotazů zákazníků,
- volba prvního obsahového magnetu.
a. Připravte si tabulku pro publikační plán
Publikační plán bude centrálním mozkem vašeho obsahového marketingu. V přehledné tabulce si vyjasníte obsahový kalendář i poznámky do budoucna.
b. Identifikujte si své cílové publikum
Definujte zákazníky, kteří si s vámi kápnou do noty. Nejspíš už je znáte, ale v obsahovém marketingu musíte mít jistotu. Vyplatí se vypomoct si personami.
c. Načerpejte inspiraci
Podívejte se, jakými tématy plní svůj obsah vaše konkurence. Ujasněte si, co se vám líbí a nelíbí. Čím se inspirovat a čeho se naopak raději vyvarovat. Zajímavá témata si zaznamenejte. Odkazy zapište do zvláštní záložky v publikačním plánu, ať je máte vždy při ruce.
d. Připravte si vlastní témata
Projděte si relevantní klíčová slova vašeho oboru. Co lidé hledají? Co je zajímá? Podívejte se na diskuzní fóra a všímejte si, na co se ptají. Pokud máte v mailové schránce přímo dotazy vašich zákazníků, je to skvělá nápověda k tvorbě užitečného obsahu. V publikačním plánu si opět vše zaznamenávejte do záložek zvlášť, ať pak víte, kde je najdete.
e. Zvolte si svůj první obsahový magnet
Obsahovým magnetem přitáhnete pozornost. Nahradí neefektivní okénko s výzvou k odebírání novinek. Může jím být e-book nebo jiný bonusový materiál.
Trénink obsahového marketingu
Naučte se dělat obsahový marketing tak, aby vám generoval zisk.
Raz dva, raz dva… začínáme s obsahem
Nejjednodušší forma obsahového marketingu jsou blogy nebo magazíny s články, které by ale vždy měly být kvalitní a pravidelné. Psaní se dá vypilovat, a pokud oboru svého podnikání rozumíte, můžete se sami stát těmi nejlepšími autory. Pokud takové ambice nemáte, můžete články přenechat některému ze svých zaměstnanců, nebo si najmout externího copywritera. Na Včelišti nabízíme služby copywritingu a tvorby grafiky, které podle vašeho zadání zpracují textově nebo graficky jakákoli témata a kromě kvality a úspory času garantují, že vám nikdo neuteče od rozdělané práce.
Hned na začátku si také vyberte jednu sociální síť a na té svůj obsah propagujte. Máte-li dostatečné prostředky, zvažte investici do placené reklamy.
Abyste dodržovali pravidelnost a zároveň se vyvarovali možné duplicity obsahu, doporučujeme si alespoň na měsíc dopředu vytvořit publikační plán s jasně stanovenými tématy. Po uplynutí určitého období si vyhodnoťte statistiky a s nejúspěšnějšími články dále pracujte:
- Použijte je jako obsahový magnet pro získání e-mailové adresy zákazníka (e-booky, případové studie).
- Recyklujte je do e-mailů, které budete zákazníkům posílat.
Články recyklované jako e-book
Kvůli tvorbě e-booku nemusíte probdít dlouhé noci s tužkou za uchem. Pokud vyberete úspěšné, tematicky podobné články ze svého blogu, vykrystalizuje se vám sám od sebe. Stačí tomu dát už jen formu a výměnou za stažení si říct o e-mail.
Články recyklované v newsletteru
Váš e-mailing dostane jasnou osnovu. Kostru seriálu budou tvořit články, u kterých máte zkušenost, že je lidé čtou. Pokud je nabídnete i ve formě e-mailu, můžete dosáhnout úspěchu i v e-mail marketingu.
Ukázka minimálního obsahového marketingu
Pro lepší představu si na závěr ukážeme, jak může konkrétně vypadat pravidelná tvorba minimálního obsahového marketingu v praxi:
1. týden:
3 příspěvky na sociální sítě + 1 článek + vyhodnotit statistiky z Google Analytics z předchozího měsíce
Sledujte celkovou návštěvnost stránek za měsíc, návštěvnost blogu za měsíc i návštěvnost článků publikovaných v daném měsíci. Evidujte obraty e-shopu, které díky článkům vznikly.
2. týden:
3 příspěvky na sociální sítě (včetně placené propagace) + 1 článek + pravidelná práce na obsahovém magnetu
3. týden:
3 příspěvky na sociální sítě (včetně placené propagace) + 1 článek + odeslání newsletteru
4. týden:
Vymyslete publikační plán na následující měsíc + 3 příspěvky na sociální sítě (včetně placené propagace) + 1 článek
Asi po půl roce až roce pravidelného publikování obsahu si v Google Analytics zjistěte nejnavštěvovanější články. Ty pak můžete dále recyklovat do jiné podoby obsahu, např. zajímavé infografiky, návodu nebo nadstavby v podobě článku, kde danou problematiku proberete hlouběji, apod.
Trénink dělá mistra
Budete-li se plánu poctivě držet, navážete se zákazníkem vztah, který začne brzy generovat zisk. Na marketingobsahem.cz najdete další tipy, jak vaším obsahem předběhnout konkurenci. Trénink je vhodný pro všechny, kteří chtějí zaujmout kvalitním obsahem a neustále tak zvyšovat efektivitu svého online marketingu.
Trénink obsahového marketingu
Naučte se dělat obsahový marketing tak, aby vám generoval zisk.
0 komentářů k zobrazení