skip to Main Content
Copywriting Není Jen O Psaní: 5 Věcí, Které By Měl Perfektně Ovládat Ideální Copywriter

Copywriting není jen o psaní: 5 věcí, které by měl perfektně ovládat ideální copywriter

Sdílejte:

V současné době existuje poměrně zidealizovaná představa o tom, jak správný copywriter vypadá. Ve Včelišti jsme se ale zkusili na toto povolání podívat z jiného úhlu a došli jsme k 5 dalším schopnostem, které by měl copywriter mít. Je nám jasné, že těch dodatečných schopností může být více. Ostatně, klidně nám je do komentáře napište.

Je velmi snadné si pod pojmem ideální copywriter představit nadšeného textaře, ze kterého „padá“ velké množství vět a odstavců. Prakticky ho nelze oddělit od jeho pracovního nástroje, mozek se soustředí na zadané téma, všech deset prstů zběsile kmitá po klávesnici. Nespí. Nejí. Píše. Práce copywritera ale není jen o psaní.

Copywriting je stále poměrně mladou disciplínou, v níž se prolíná několik zásadních rovin autorské a tvůrčí činnosti. Určitě se hodí některé znalosti z oboru marketingu nebo psychologie. Pojďme se společně podívat na to, co dalšího by měl copywriter ovládat.

Pochopit zadání a také se ho držet

Ačkoli se to zdá jako samozřejmost a banalita, měl by tyto dovednosti mít každý dobrý copywriter. Celková práce s informacemi je alfou a omegou celé práce a pochopení zadání je prvním krokem. Je lepší se několikrát zeptat a představu klienta si ujasnit. Jinak hrozí, že celá práce přijde vniveč.

Dobrý copywriter by určitě měl dokázat: 

  • správně klást otázky,
  • vyhledat další podklady k tématu,
  • posuzovat důležitost těchto informací,
  • s informacemi pracovat,
  • během tvorby neustále kontrolovat, zda výsledek odpovídá zadání. 

Pokud copywriter nedokáže z informací vypíchnout pouze to nejzajímavější a pro čtenáře nejatraktivnější, pak bude tvořit prázdné řádky bez obsahu, což má k ideálu velmi daleko

Vydržet tlak a umět jednat s lidmi

Jen málokdo z nás má to štěstí, že ve své práci nikdy necítí tlak okolí na:

  • množství práce,
  • kvalitu, 
  • rychlost zpracování úkolu…

…nebo dokonce všechny uvedené body najednou. Vydržet tento tlak je určitě šikovnou dovedností. Všichni šéfové po nás chtějí odolnost vůči stresu. To ale neznamená, že musíme být přímo imunní. Zkušenosti s psaním dávají jistotu, že zadaný úkol dokážete splnit. S každým splněným úkolem si můžete uvědomit, co pomáhá ve stresových situacích vám. Může to být cokoliv od pořádku na pracovním stole a absolutního ticha přes obligátní kávu či psaní jen dopoledne nebo dlouho do noci. Obecná a fungující rada zní: rozdělit si velký úkol na řadu menších. Ale způsobů, jak pracovní tlak zvládnout, je mnoho a dobrý copywriter by měl objevit, co pomáhá právě jemu

Nikdo z nás ale není stroj. Copywriter je člověk, který píše především pro lidi. Některé úkoly se více zaměřují na internetové vyhledávače, ale většinou jsou to stále lidé, kdo bude vaši práci číst. Pokud chcete být lepší než jen průměrný copywriter, je třeba umět s lidmi jednat. To se hodí už při získávání informací k zadání a pro vypracování úkolu. Rozhodně je to důležité při stanovování ceny za vaši práci. V neposlední řadě schopnost vyjednávání uplatníte ve stresových chvílích, kdy nastane situace, že úkol není možné odevzdat v požadované době. 

Nepřijít o motivaci

Copywriter na plný úvazek tráví psaním a vyhledáváním informací podstatnou část dne. Řada natěšených psavců v prvotní euforii několik měsíců prakticky zpřetrhá veškeré vazby s okolním světem a s počítačem s nadsázkou přímo sroste. Dříve či později na sobě však začne pozorovat prvotní příznaky vyčerpání a jeho nadšení jej začne pomalu, ale jistě opouštět. Zírání do prázdného dokumentu se stává stále častější. V takové chvíli je potřeba se zamyslet nad množstvím práce. Pracovní dobu je vhodné občas přerušit a odpočinout si u jiné činnosti. Každý zkušený copywriter má určitě zalité květiny, vyklizenou myčku nebo desetkrát za den vyvenčeného psa.

Nezapomeňte, že pro většinu z nás je účinnou motivací k práci vedle finanční odměny samotná radost z práce a také ocenění okolí. Někdy ale nastane čas na pořádný odpočinek ve formě aktivní nebo pasivní dovolené. Dostatek relaxace je nezbytný pro obnovu a opětovné načerpání sil.

Stále nacházet inspiraci

Po těch, kteří píšou, se chce za každých okolností originalita. Dejte si pozor na to, aby vaše články pojednávající o podobných tématech nebyly vlastně úplně stejné. A je jedno, že se na první pohled jedná o nepříliš atraktivní téma. Zkušeným copywriterům se tohle nestává. Na určitou problematiku se snažte dívat z různých úhlů. Můžete měnit styl psaní. Podle toho, kdo bude váš text pravděpodobně číst, do něj zařaďte hovorové výrazy, nebo naopak buďte formální. Hledání a nacházení inspirace je nezbytnou součástí copywriterského světa, podrobně se tomuto tématu věnujeme zde

Zodpovědnost a dodržování termínů

Na čem ztroskotá drtivá většina spolupráce mezi klientem a copywriterem? Vynecháme-li kvalitu textů, pak se nepochybně jedná o pozdě odevzdanou práci a nedodržování zadaných termínů. Ano, i copywriteři jsou jen obyčejní lidé, ovšem zodpovědnost v kombinaci s propracovaným time managementem by měla být jednou z jejich nejsilnějších stránek. Způsobů, jak zorganizovat svůj denní harmonogram, je velké množství, Stačí si vytvořit denní plán, propracovaný harmonogram nebo využít praktických vychytávek a systémů, v nichž je možno jednotlivé úkoly nastavit, průběžně je editovat a sledovat, jak se daří v jejich plnění. Samotnému smyslu pro zodpovědnost se ovšem příliš naučit nedá. I zde je to o silné vůli, sebezapření a prioritách. 

Jestliže ovládáte vedle vlastní tvorby textů i všech pět uvedených bodů, máte velkou šanci stát se ideálním copywriterem pro celou řadu klientů. Gratulujeme!

Aktualizováno 4. 2. 2020

Nejčastější chyby při psaní

Stáhněte si seznam nejčastějších chyb při psaní a vylepšete tak svůj copywriting.


Sdílejte:
Tento článek má 14 komentářů
  1. Nic proti, ale ten článek mi připadá dost přehnaný. CW může být kdokoliv, kdo ovládá svůj mateřský jazyk a má v hlavě mozek. To bohužel dost lidí nesplňuje.

    1. Dobrý den birkofe, naprosto souhlasím. Copywriter může být kdokoli. Profesionální copywriter, který dělá svou práci dobře, ovšem jen málokdo. Perfektní znalost mateřského jazyka, mozek v hlavě, stejně jako vše výše uvedené, je totiž nezbytným předpokladem jeho osobního úspěchu i úspěchu klienta, pro kterého pracuje.

      Díky za komentář,
      Vendula

  2. Nic proti, ale ten článek mi připadá dost přehnaný. CW může být kdokoliv, kdo ovládá svůj mateřský jazyk a má v hlavě mozek. To bohužel dost lidí nesplňuje.

    1. Dobrý den birkofe, naprosto souhlasím. Copywriter může být kdokoli. Profesionální copywriter, který dělá svou práci dobře, ovšem jen málokdo. Perfektní znalost mateřského jazyka, mozek v hlavě, stejně jako vše výše uvedené, je totiž nezbytným předpokladem jeho osobního úspěchu i úspěchu klienta, pro kterého pracuje.

      Díky za komentář,
      Vendula

  3. Až vám bude tolik, co mě, tak pochopíte dvě věci. Že „schopnost zvládat stres“ je formulace lidí neschopných dobře plánovat svou práci, kterou se snaží hodit odpovědnost na podřízené. A že kariéra je jako žebřík, ale až na jeho konci zjistíte, že byl opřený o nesprávnou zeď.

    Pokaždé, když po mě někdo chce „schopnost zvládat stres a stíhat náročné termíny“ tak mu za jeho nabídku slušně poděkuji a jdu se věnovat svým záležitostem. Nenarodil jsem se proto, aby se strhal jako otrok pro cizí úspěch a zničil si při tom své zdraví.

    Váš článek hovoří zcela zřetelně o tom, že snad máte řídící a CW schopnosti, ale ale zcela jistě vám chybí praktické životní zkušenosti. Zatím si běžte svůj krysí závod, zatím máte sílu a zdraví.

    1. Dobrý den, Chalane. Jsem ráda, že vám můj článek stál za obsáhlý komentář. Víte, já osobně jsem za schopnost zvládat stres neskonale vděčná. Za svůj krátký avšak poměrně pestrý život jsem již vystřídala množství pracovních pozic, oborů, ale i situací, v nichž se stresu prostě nevyhnete. Pokud bych tyto situace nezvládla, mohla bych vám tak maximálně popisovat, jak to chodí za okny bohnické, či kroměřížské léčebny 🙂 Věřte, že sesypat se při první příležitosti není tak úplně fajn. A ať se vám to líbí nebo ne, se stresem se jednoduše potkáváme dennodenně nejen v práci, ale i doma.

      S tím, že jste se nenarodil pro to, abyste se strhal jako otrok pro cizí úspěch a zničil si při tom zdraví, naprosto souhlasím. Na druhou stranu musím argumentovat tím, že mě je moje práce zároveň i koníčkem a opravdu mi nepřipadá, že bych se musela pro ostatní strhat. Ale máte pravdu, jsem mladá a sil mám zatím na rozdávání. Možná, že ve vašem věku budu mluvit jinak. A co se týče mého „krysího závodu“ – ani v něm není přeci důležité vyhrát, ale zúčastnit se. Nemyslíte? 🙂

      Pěkný den a mnoho úspěchů! Vendula

  4. Až vám bude tolik, co mě, tak pochopíte dvě věci. Že „schopnost zvládat stres“ je formulace lidí neschopných dobře plánovat svou práci, kterou se snaží hodit odpovědnost na podřízené. A že kariéra je jako žebřík, ale až na jeho konci zjistíte, že byl opřený o nesprávnou zeď.

    Pokaždé, když po mě někdo chce „schopnost zvládat stres a stíhat náročné termíny“ tak mu za jeho nabídku slušně poděkuji a jdu se věnovat svým záležitostem. Nenarodil jsem se proto, aby se strhal jako otrok pro cizí úspěch a zničil si při tom své zdraví.

    Váš článek hovoří zcela zřetelně o tom, že snad máte řídící a CW schopnosti, ale ale zcela jistě vám chybí praktické životní zkušenosti. Zatím si běžte svůj krysí závod, zatím máte sílu a zdraví.

    1. Dobrý den, Chalane. Jsem ráda, že vám můj článek stál za obsáhlý komentář. Víte, já osobně jsem za schopnost zvládat stres neskonale vděčná. Za svůj krátký avšak poměrně pestrý život jsem již vystřídala množství pracovních pozic, oborů, ale i situací, v nichž se stresu prostě nevyhnete. Pokud bych tyto situace nezvládla, mohla bych vám tak maximálně popisovat, jak to chodí za okny bohnické, či kroměřížské léčebny 🙂 Věřte, že sesypat se při první příležitosti není tak úplně fajn. A ať se vám to líbí nebo ne, se stresem se jednoduše potkáváme dennodenně nejen v práci, ale i doma.

      S tím, že jste se nenarodil pro to, abyste se strhal jako otrok pro cizí úspěch a zničil si při tom zdraví, naprosto souhlasím. Na druhou stranu musím argumentovat tím, že mě je moje práce zároveň i koníčkem a opravdu mi nepřipadá, že bych se musela pro ostatní strhat. Ale máte pravdu, jsem mladá a sil mám zatím na rozdávání. Možná, že ve vašem věku budu mluvit jinak. A co se týče mého „krysího závodu“ – ani v něm není přeci důležité vyhrát, ale zúčastnit se. Nemyslíte? 🙂

      Pěkný den a mnoho úspěchů! Vendula

  5. Birkofe nic proti, ale znalost mateřského jazyka a mozek v hlavě nestačí. Copywriting je marketingová disciplína. Copywriter musí mít marketingové znalosti a strategické myšlení.

    1. Dobrý den Jane, moc díky za Váš komentář, souhlas s výše uvedeným i doplnění důležitých vlastností, znalostí a dovedností. Ať se daří, V.

  6. Birkofe nic proti, ale znalost mateřského jazyka a mozek v hlavě nestačí. Copywriting je marketingová disciplína. Copywriter musí mít marketingové znalosti a strategické myšlení.

    1. Dobrý den Jane, moc díky za Váš komentář, souhlas s výše uvedeným i doplnění důležitých vlastností, znalostí a dovedností. Ať se daří, V.

  7. Birkof: souhlas, copywriter může být každý, kdo ovládá jazyk a má v hlavě mozek, dokonce copywriterem může být úplně každý i takový, kdo tyto dvě podmínky nesplňuje (a stává se to běžně). Článek ale popisuje, co byl měl zvládat spolehlivý copywriter, se kterým jako někdo, kdo poptává copy chcete spolupracovat. Takže tak.

  8. Birkof: souhlas, copywriter může být každý, kdo ovládá jazyk a má v hlavě mozek, dokonce copywriterem může být úplně každý i takový, kdo tyto dvě podmínky nesplňuje (a stává se to běžně). Článek ale popisuje, co byl měl zvládat spolehlivý copywriter, se kterým jako někdo, kdo poptává copy chcete spolupracovat. Takže tak.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top

Na těchto stránkách užíváme cookies. Proti jejich sběru na základě oprávněného zájmu se můžete odvolat na info@vceliste.cz, nebo budeme rádi, když nám jejich užívání odsouhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close