Copywriting Neni Jen O Psani

Copywriting není jen o psaní: 5 věcí, které by měl perfektně ovládat právě váš copywriter

Sdílejte:

Co si představíte pod pracovní pozicí označenou slůvkem „copywriter“? Nadšeného pisálka, jehož pracovní náplní je vytváření čtivých a obsahově vyvážených textů? Nebo snad zarputilého psavce, jehož největší zbraní jsou právě slova a rafinované slovní obraty? Ať už jsou vaše představy jakékoli, v jednom se zajisté shodneme. Copywriting je poměrně mladou disciplínou, v níž se prolíná několik zásadních rovin autorské a tvůrčí činnosti. Ovšem nejen písmenky je copywriter živ. Pro to, aby jeho práce odpovídala požadavkům klienta, i jeho přesvědčení, musí ovládat více, než jen psaní všemi deseti, základy SEO nebo bohatou slovní zásobu. Pojďme se společně podívat na to, co by měl umět právě váš copywriter.

Dodržení zadání a jeho pochopení

Ačkoli se to zdá jako samozřejmost a banalita, vyhledávání podkladů, správné kladení otázek, ale i efektivní práce s jednotlivými prameny, to jsou schopnosti, jež by měl váš copywriter ovládat ne na 100, ale na 200 procent. Pochopení zadání je nezbytným krokem pro jeho pečlivé a kvalitní vypracování. Vyhledávání podkladů, stejně jako rešerše všech informací a jejich následné třídění, představuje jednotlivé dílčí krůčky k samotnému finále. Pokud copywriter nedokáže copywriterz informací vypíchnout pouze to nejzajímavější a pro čtenáře nejatraktivnější, pak bude tvořit prázdné řádky bez obsahu, za něž je vy – jako zadavatelé královsky zaplatíte. A to je přeci trošku neefektivní nebo ne?

Jak poznat, zda tohle umí právě váš copywriter? Vymyslete obtížnější téma a pozorujte, jak si s ním dokáže poradit. Snaží se vymluvit na nemoc nebo neodkladnou rodinnou událost? Hodlá úkol delegovat? Pokud se do něj přeci jen pustí, vyhledávání informací a tvorbu obsahu však vzdá po prvotním neúspěchu, pak zbystřete. S takovým člověkem se vám asi nebude příliš dobře pracovat.

Odolnost vůči stresu aneb nesesypat se při první příležitosti

Vžijte se do kůže svého copywritera a situace, kdy máte denní harmonogram doslova nabitý k prasknutí, sotva stíháte a klient či zaměstnavatel vám pošle text k přepracování nebo nové a nepříliš jednoduché zadání, které mělo být hotové nejlépe už včera. Co uděláte? Sesypete se? Nebo se výzvě postavíte? V této situaci se naplno projeví právě schopnost zvládat stresové situace a odolávat nárazovému i permanentnímu pracovnímu tlaku, kterému jste jako copywriteři bohužel často vystaveni. K tomu, abyste po nějaké době neskončili v nejbližší psychiatrické léčebně je potřeba dlouhého a pravidelného tréninku. I práce copywriterpřesto, že se může zdát vaše snažení zpočátku marné, ba dokonce zbytečné, nezoufejte a nenechte se odradit prvotními neúspěchy. Odolnost vůči stresu není vrozenou vlastností, nýbrž získaným bonusem pro život v dnešní společnosti nezbytným.

Jak poznat, zda tohle umí právě váš copywriter? Pozorujte jeho reakce ve stresových situacích. Vymlouvá se? Pozorujete na něm známky agrese či nadměrné přecitlivělosti? Hraje na city? Má najednou řadu neodkladných aktivit? Z ničeho nic onemocní nebo jednoduše své úkoly deleguje na kolegu? Pak je asi něco špatně…

Dostatek motivace a inspirace je základ

Copywriter tráví psaním a vyhledáváním informací podstatnou část dne. Řada natěšených pisálků v prvotní euforii několik měsíců prakticky zpřetrhá veškeré vazby s okolním světem a do křesla u počítače s nadsázkou přes noc vroste. Dříve či později na sobě však začne pozorovat prvotní příznaky vyčerpání a jeho nadšení, včetně inspirace jej začne pomalu, ale jistě opouštět. V takové chvíli je potřeba si opětovně utřídit priority a rozdělit den na pracovní část a část odpočinkovou. Odpočinek a relaxace, stejně jako čerpání nových sil a inspirace je nezbytnou součástí copywriterského světa. Během dne je protocopy vhodné zajistit si dostatek motivačních stimulů a po skončení „pracovní doby“ neopomínat správný odpočinek.

Jak poznat, zda tohle umí právě váš copywriter? Věnujte pozornost jeho textům, které spojuje jedno téma. Jsou články takřka totožné a ničím zajímavé? Chybí jim potřebná dávka originality a podstatná část nových informací? Pokud jste na výše uvedené otázky odpověděli kladně, pak po svém boku kreativce s největší pravděpodobností nemáte.

Osvojit si umění odpočinku a relaxace jako nezbytná součást práce

Tento veledůležitý bod velmi úzce souvisí s výše nastíněným problémem. Pokud váš copywriter odpočívá s knížkou v ruce nebo hrnkem dobré kávy v oblíbené kavárně a pociťuje výčitky, které pramení z toho, že se nevěnuje copywriterskému řemeslu, nebojte – ono ho to časem přejde. Aktivní odpočinek i dostatek relaxace je nezbytný pro obnovu a opětovné načerpání sil. Nějakou dobu sice profesionální psavec může nasadit pracovní tempo, za které by se nemusely stydět ani pilné včelky, dříve či později na sobě ovšem začne pozorovat nejen emoční, ale i fyzickou únavu a vyčerpání. Syndrom vyhoření na sebe pak již nenechá dlouho čekat.

Jak poznat, zda tohle umí právě váš copywriter? Zajímejte se o to, jaké jsou jeho volnočasové aktivity. Čemu se věnujte mimo svou pracovní dobu? Pokud nevíte o žádném sportu nebo jiné zálibě, dříve nebo později zjistíte, že síly vašemu copywriterovi pomalu, ale jistě ubývají a jeho texty už nejsou, co bývávaly.

Zodpovědnost a dodržování termínů jdou ruku v ruce úspěchem

Na čem ztroskotá drtivá většina spolupráce mezi klientem a copywriterem? Vynecháme-li neodpovídající kvalitu textů, pak se nepochybně jedná o pozdě odevzdanou práci a nedodržování zadaných termínů. Ano, i copywriteři jsou jen obyčejní copywritinglidé, ovšem zodpovědnost v kombinaci s propracovaným time managementem by měla být jednou z jejich nejsilnějších stránek. Způsobů, jak zorganizovat svůj denní harmonogram je velké množství, Stačí si vytvořit denní plán, propracovaný harmonogram nebo využít praktických vychytávek a systémů, v nichž je možno jednotlivé úkoly nastavit, průběžně je editovat a sledovat, jak se daří v jejich plnění. Samotnému smyslu pro zodpovědnost se ovšem příliš naučit nedá. I zde je to o silné vůli, sebezapření a prioritách. Kvalitní texty odevzdané v termínu mohou vynést jak samotnému copywriterovi, tak i vám nebývalý úspěch i řadu nových klientů, kteří vás zahrnou pomyslným zlatem i milými slovy.

Jak poznat, zda tohle umí právě váš copywriter? Zcela jednoduše. Pozdě odevzdaná práce nebo porušení domluvy o zodpovědnosti příliš nevypovídá. A věřte, že nezodpovědného copywritera ve svém týmu mít rozhodně nechcete.

Ovládá váš copywriter výše uvedené? Pak gratulujeme! Do svého týmu jste totiž získali opravdový poklad, za který by vám ostatní doslova utrhali ruce. A aby se vám chtělo opět vrátit k původní činnosti, jíž jste se věnovali před otevření tohoto článku, nechte se inspirovat následujícím citátem:

Kdo si zamiluje svou práci, ten vyhraje půl života.“
Neznámý autor

Nejčastější chyby při psaní

Stáhněte si seznam nejčastějších chyb při psaní a vylepšete tak svůj copywriting.


Sdílejte:

Vendula Vrablová

Copywriterka Včeliště.cz, absolventka ekonomické žurnalistiky na VŠB v Ostravě, redaktorka několika ekonomických periodik a přispěvatelka zpravodajského serveru novinky.cz

Tento článek má 14 komentářů

  1. Nic proti, ale ten článek mi připadá dost přehnaný. CW může být kdokoliv, kdo ovládá svůj mateřský jazyk a má v hlavě mozek. To bohužel dost lidí nesplňuje.

    1. Dobrý den birkofe, naprosto souhlasím. Copywriter může být kdokoli. Profesionální copywriter, který dělá svou práci dobře, ovšem jen málokdo. Perfektní znalost mateřského jazyka, mozek v hlavě, stejně jako vše výše uvedené, je totiž nezbytným předpokladem jeho osobního úspěchu i úspěchu klienta, pro kterého pracuje.

      Díky za komentář,
      Vendula

  2. Nic proti, ale ten článek mi připadá dost přehnaný. CW může být kdokoliv, kdo ovládá svůj mateřský jazyk a má v hlavě mozek. To bohužel dost lidí nesplňuje.

    1. Dobrý den birkofe, naprosto souhlasím. Copywriter může být kdokoli. Profesionální copywriter, který dělá svou práci dobře, ovšem jen málokdo. Perfektní znalost mateřského jazyka, mozek v hlavě, stejně jako vše výše uvedené, je totiž nezbytným předpokladem jeho osobního úspěchu i úspěchu klienta, pro kterého pracuje.

      Díky za komentář,
      Vendula

  3. Až vám bude tolik, co mě, tak pochopíte dvě věci. Že „schopnost zvládat stres“ je formulace lidí neschopných dobře plánovat svou práci, kterou se snaží hodit odpovědnost na podřízené. A že kariéra je jako žebřík, ale až na jeho konci zjistíte, že byl opřený o nesprávnou zeď.

    Pokaždé, když po mě někdo chce „schopnost zvládat stres a stíhat náročné termíny“ tak mu za jeho nabídku slušně poděkuji a jdu se věnovat svým záležitostem. Nenarodil jsem se proto, aby se strhal jako otrok pro cizí úspěch a zničil si při tom své zdraví.

    Váš článek hovoří zcela zřetelně o tom, že snad máte řídící a CW schopnosti, ale ale zcela jistě vám chybí praktické životní zkušenosti. Zatím si běžte svůj krysí závod, zatím máte sílu a zdraví.

    1. Dobrý den, Chalane. Jsem ráda, že vám můj článek stál za obsáhlý komentář. Víte, já osobně jsem za schopnost zvládat stres neskonale vděčná. Za svůj krátký avšak poměrně pestrý život jsem již vystřídala množství pracovních pozic, oborů, ale i situací, v nichž se stresu prostě nevyhnete. Pokud bych tyto situace nezvládla, mohla bych vám tak maximálně popisovat, jak to chodí za okny bohnické, či kroměřížské léčebny 🙂 Věřte, že sesypat se při první příležitosti není tak úplně fajn. A ať se vám to líbí nebo ne, se stresem se jednoduše potkáváme dennodenně nejen v práci, ale i doma.

      S tím, že jste se nenarodil pro to, abyste se strhal jako otrok pro cizí úspěch a zničil si při tom zdraví, naprosto souhlasím. Na druhou stranu musím argumentovat tím, že mě je moje práce zároveň i koníčkem a opravdu mi nepřipadá, že bych se musela pro ostatní strhat. Ale máte pravdu, jsem mladá a sil mám zatím na rozdávání. Možná, že ve vašem věku budu mluvit jinak. A co se týče mého „krysího závodu“ – ani v něm není přeci důležité vyhrát, ale zúčastnit se. Nemyslíte? 🙂

      Pěkný den a mnoho úspěchů! Vendula

  4. Až vám bude tolik, co mě, tak pochopíte dvě věci. Že „schopnost zvládat stres“ je formulace lidí neschopných dobře plánovat svou práci, kterou se snaží hodit odpovědnost na podřízené. A že kariéra je jako žebřík, ale až na jeho konci zjistíte, že byl opřený o nesprávnou zeď.

    Pokaždé, když po mě někdo chce „schopnost zvládat stres a stíhat náročné termíny“ tak mu za jeho nabídku slušně poděkuji a jdu se věnovat svým záležitostem. Nenarodil jsem se proto, aby se strhal jako otrok pro cizí úspěch a zničil si při tom své zdraví.

    Váš článek hovoří zcela zřetelně o tom, že snad máte řídící a CW schopnosti, ale ale zcela jistě vám chybí praktické životní zkušenosti. Zatím si běžte svůj krysí závod, zatím máte sílu a zdraví.

    1. Dobrý den, Chalane. Jsem ráda, že vám můj článek stál za obsáhlý komentář. Víte, já osobně jsem za schopnost zvládat stres neskonale vděčná. Za svůj krátký avšak poměrně pestrý život jsem již vystřídala množství pracovních pozic, oborů, ale i situací, v nichž se stresu prostě nevyhnete. Pokud bych tyto situace nezvládla, mohla bych vám tak maximálně popisovat, jak to chodí za okny bohnické, či kroměřížské léčebny 🙂 Věřte, že sesypat se při první příležitosti není tak úplně fajn. A ať se vám to líbí nebo ne, se stresem se jednoduše potkáváme dennodenně nejen v práci, ale i doma.

      S tím, že jste se nenarodil pro to, abyste se strhal jako otrok pro cizí úspěch a zničil si při tom zdraví, naprosto souhlasím. Na druhou stranu musím argumentovat tím, že mě je moje práce zároveň i koníčkem a opravdu mi nepřipadá, že bych se musela pro ostatní strhat. Ale máte pravdu, jsem mladá a sil mám zatím na rozdávání. Možná, že ve vašem věku budu mluvit jinak. A co se týče mého „krysího závodu“ – ani v něm není přeci důležité vyhrát, ale zúčastnit se. Nemyslíte? 🙂

      Pěkný den a mnoho úspěchů! Vendula

  5. Birkofe nic proti, ale znalost mateřského jazyka a mozek v hlavě nestačí. Copywriting je marketingová disciplína. Copywriter musí mít marketingové znalosti a strategické myšlení.

    1. Dobrý den Jane, moc díky za Váš komentář, souhlas s výše uvedeným i doplnění důležitých vlastností, znalostí a dovedností. Ať se daří, V.

  6. Birkofe nic proti, ale znalost mateřského jazyka a mozek v hlavě nestačí. Copywriting je marketingová disciplína. Copywriter musí mít marketingové znalosti a strategické myšlení.

    1. Dobrý den Jane, moc díky za Váš komentář, souhlas s výše uvedeným i doplnění důležitých vlastností, znalostí a dovedností. Ať se daří, V.

  7. Birkof: souhlas, copywriter může být každý, kdo ovládá jazyk a má v hlavě mozek, dokonce copywriterem může být úplně každý i takový, kdo tyto dvě podmínky nesplňuje (a stává se to běžně). Článek ale popisuje, co byl měl zvládat spolehlivý copywriter, se kterým jako někdo, kdo poptává copy chcete spolupracovat. Takže tak.

  8. Birkof: souhlas, copywriter může být každý, kdo ovládá jazyk a má v hlavě mozek, dokonce copywriterem může být úplně každý i takový, kdo tyto dvě podmínky nesplňuje (a stává se to běžně). Článek ale popisuje, co byl měl zvládat spolehlivý copywriter, se kterým jako někdo, kdo poptává copy chcete spolupracovat. Takže tak.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close