Umělá inteligence neustále mění pravidla hry a přináší nové výzvy, jiná témata jsou naopak nadčasová…
MOZ představil nový nástroj pro obsahový audit: Co všechno umí?
Budu se opakovat, když napíšu, že obsah je král. To ale všichni vy, kteří pravidelně sledujete dění na našem blogu, už dávno víte. A ví to i SEO experti z MOZ.com. Ti minulý týden spustili něco jako beta verzi zbrusu nového nástroje MOZ Content, který logicky doplňuje jejich portofilo SEO a inbound marketingových nástrojů. Co nástroj umí a v čem by mohl být užitečný zrovna vám? Pojďme ho společně prozkoumat.
Obsahový audit i špehování konkurence
Analyzovat můžete celou doménu, subdoménu, nebo dílčí části webu (například blog nebo jinou obsahovou část webu). Jako hlavní metriky v MOZ zvolili počet odkazů a počet sdílení. Díky tomu nástroj umí vypočítat dosah jednotlivých příspěvků i průměrný dosah vašeho obsahu. Krom toho zjistíte i jaký je průměrný počet sdílení na stránku, počet odkazů vedoucích na stránku, počet slov na příspěvek… Všechna data můžete filtrovat dle autora, typu obsahu (video, seznam, návod…) a data. A co je na tom nejlepší? Úplně stejně můžete analyzovat jakýkoli web! Špehování konkurence nikdy nebylo snazší.
K čemu vám bude MOZ Content?
- Zjistíte, jaký druh obsahu mají vaši čtenáři nejvíce v oblibě.
- Zjistíte, jestli lidé raději čtou a dále sdílí delší články, nebo upřednostňují spíše kratší texty.
- Můžete porovnat výkon jednotlivých redaktorů – čí texty lidé nejčastěji sdílí?
- Zjistíte, na jakých sociálních sítích váš obsah lidé nejčastěji sdílejí.
- Můžete porovnávat jednotlivá témata nebo druhy obsahu mezi sebou (mají větší úspěch články o vztazích nebo o sexu? Sdílí lidé častěji videa nebo články?).
- Navíc to všechno můžete zjistit i o konkurenci.
Vyhledávání nových témat pomocí MOZ Content
Obsahový audit ale není všechno, co MOZ Content umí. S pomocí jeho další funkce Content search můžete vyhledávat nejoblíbenější obsah ve zvoleném oboru. Jednoduše zadáním klíčového slova můžete na jedno kliknutí zjistit, jaký obsah je nejsdílenější, jaký je jeho celkový dosah a pro správce sociálních sítí nechybí ani tlačítka pro rychlé sdílení.
S nalezenými daty se dá pak dále pracovat – můžete se prokliknout na článek a analyzovat faktory jeho úspěchu – je za tím autor, netradiční forma sdělení, velká základna fanoušků nebo něco úplně jiného?
Omezení free verze aneb co MOZ Content neumí?
Free verze nástroje je značně omezená, přece jenom má sloužit pouze jako ukázka toho, co MOZ content dovede. I tak mi ale přijde, že pro letmý vhled do tématu nebo pro rychlou analýzu obsahu konkurence může posloužit celkem dobře.
Počítejte ale s tím, že ve free verzi se budete muset omezit pouze na 5 průzkumů obsahu (content search) za den a pouze 10 nejlepších výsledků vyhledávání, v analýze obsahu vám nástroj ukáže data maximálně 25 stránek zkoumaného webu.
A jak je to s češtinou (a slovenštinou)?
Největší nevýhodou však zůstává jazykové omezení nástroje. Ten totiž při vyhledávání obsahu podle klíčových slov, prohledává pouze stránky psané v angličtině. V našich podmínkách je tedy spíše nepoužitelný než použitelný.
Samozřejmě u obecnějších témat vám může být jedno, jakým jazykem mluví lidé, kteří sdíleli konkrétní článek nebo video, u nových technologií může být vyhledávání v angličtině dokonce spíše výhodou. Markeťáci lokálních projektů a témat, která jsou pro Čechy a Slováky příliš specifická (například foodblog o smaženém sýru nebo fanpage Helenky Vondráčkové), si budou muset počkat na ryze český (nebo slovenský) nástroj.
Alternativou s podobnými funkcemi jako MOZ Content může být oblíbený nástroj BuzzSumo. Ten prohledává i stránky psané česky a slovensky, a i když výsledky nejsou asi úplně spolehlivé, po zadání ryze českého klíčového slova to vyplivne alespoň něco…
Když už jsme u spolehlivosti výsledků…
Ani MOZ Content patrně nenabízí 100% spolehlivá data. Srovnám-li počet sdílení, které mi nabídl u jednoho z našich článků tento nástroj s tím, co uvádí počítadlo u nás na webu, je tam patrný rozdíl. Ten může být ale způsobený metodikou, kterou v MOZ pro počítání sdílení zvolili (sdílení vs. like na fb). Pokud ale budeme srovnávat mezi sebou data pouze z tohoto nástroje, neměl by to být problém.
Co nabídne integrace s Google Analytics?
Docela slibně vypadá slibovaná integrace s Google Analytics. Jelikož přímo v nástroji od Googlu se obsahová analýza dá provádět jenom dost krkolomně, propojení s MOZ Content by mohlo nabídnout plnohodnotná data pro zevrubnější obsahové audity. Momentálně vím jenom o jednom nástroji, který toto dokáže, a tím je URL Profiler. Ten mimochodem zvládá i většinu ostatních funkcí, které nabízí nástroje MOZ Content nebo BuzzSumo, jenom není zabalený do tak líbivého balení, jako dva jmenované online nástroje.
Bude podobných nástrojů přibývat?
Vzhledem k tomu, jaký boom aktuálně content marketing zažívá, předpokládám, že podobné nástroje budou přibývat jako houby po dešti. Docela by mě zajímalo, jak na obsahový audit a návrh nových témat jdete vy. Dejte mi vědět do komentářů, ráda si rozšířím obzory a prozkoumám nějaký další nástroj.
0 komentářů k zobrazení