Tentokrát přišel na kafe Tomáš Čech, zakladatel nejviditelnější a nejdrzejší značky v oblasti (nejen) pánské…
7 zásadních tipů, jak na SEO pro e-shop: co (ne)dělat, aby byla optimalizace úspěšná?
Návštěvnost z vyhledávačů patří mezi nejdůležitější faktory, které se přímo podílejí na úspěchu e-shopu. A platí zde jednoduché pravidlo – čím více svůj obchod ve výsledcích vyhledávání zviditelníte, tím více lidí k vám zavítá. Když se váš web zobrazuje „nahoře“, jdete svým zákazníkům naproti skutečně mílovými kroky. Klíčem k ideálnímu umisťování ve výsledcích vyhledávání je dobře udělané SEO. Co to znamená? Že se vyvarujete nejčastějších chyb, vezmete v potaz největší SEO mýty a budete jasně vědět, co má smysl a do čeho investovat čas a energii. Ukážeme vám to v 7 tipech, které se věnují základním principům úspěšné optimalizace pro vyhledávače.
1. Myslete dlouhodobě
SEO není záležitost, díky které ovládnete vyhledávače přes noc. Pokud k tomu budete takto přistupovat hned od začátku, vyhnete se zklamání. Ovšem efekt, co optimalizace přináší, za trochu trpělivosti určitě stojí. Postará se o dlouhodobou přirozenou návštěvnost. Uživatelé budou neustále přicházet, a to bez jakýchkoli opakovaných nákladů. V tom je zásadní rozdíl od např. PPC reklamy, která zajišťuje příliv uživatelů jen po dobu, co se zobrazuje. Tedy jen v těch chvílích, kdy ji přímo platíte. Jakmile ji ukončíte, dál už vás nikdo na internetu nevidí.
Vyhledávače „žijí“ z toho, že přes ně lidé zjišťují informace. A ti očekávají, že vždy dostanou co nejrelevantnější odpovědi. Proto budou neplacené výsledky, ve kterých se můžete zobrazovat na dobrých pozicích právě díky SEO, vždy převažovat nad placenými. Pokud by tomu bylo naopak, uživatelé by daný vyhledávač přestali používat, protože by jim zobrazoval jen reklamu, pro kterou primárně nepřicházejí.
To všechno vede k tomu, že vyhledávače neustále vylepšují své metody s cílem předkládat co nejužitečnější výsledky, aby je uživatelé mohli považovat za spolehlivý nástroj, který jim skutečně pomůže vyřešit problém. A z tohoto těží právě kvalitní propracované weby, co pamatují na SEO faktory a reflektují je ve svém obsahu i funkčnosti. Takové stránky rostou „v očích“ vyhledávačů a ti je pak upřednostňují před ostatními. V průběhu času z toho vznikne dlouhodobá konkurenční výhoda.
Vyhledávání informací je jedním z důvodů, proč vůbec lidé používají internet. Shánějí odpovědi na otázky. A jak dokazují i čísla z ročních statistik samotného Googlu, každý rok se vyhledává stále více. Zatímco v roce 2010 zadali uživatelé každý den přes 3 a půl miliardy požadavků do vyhledávače, v roce 2015 se tato hodnota vyšplhala až na 7 a tři čtvrtě miliardy. A v roce 2022 už 8,5 miliardy vyhledávání denně.
2. Obsah jako nejvýznamnější součást e-shopu
Ani skvělá nabídka s výhodnými cenami nenahradí kvalitní obsah. Ale pozor, obsah zdaleka netvoří jen text. Zahrnuje i obrázky, fotky, videa atd. Považujte ho tedy za základní stavební kámen pro SEO. I na první pohled nedůležitá podstránka musí dávat smysl a naplňovat svou funkci.
Proto počítejte s tím, že obsah je potřeba vyladit jak na homepage, tak i v kategoriích a přehledech nebo v detailu produktu a na dalších místech. Můžete např. vytvořit nákupního rádce nebo jinak pomáhat svým zákazníkům. Ať už využíváte jakoukoli formu, měla by být maximálně srozumitelná a pro uživatele přínosná. Vyhledávací roboti „uvidí“ přidanou hodnotu, a budou tak mít důvod zobrazit vás zase o kus výše než vaše konkurenty, kteří tuto otázku při správě a rozvoji e-shopu příliš neřeší.
Ukázka popisku kategorie e-shopu s hračkami Chytraopicka.cz, který jsme zpracovali v rámci služby copywritingu – text napomáhá SEO, protože jde o užitečný obsah. A to ocení jak potenciální zákazník, tak i vyhledávač.
3. SEO jde ruku v ruce s dalšími činnostmi
Optimalizace pro vyhledávače není samostatná disciplína s přímočarým zaměřením. Zahrnuje řadu postupů. A vám se rozhodně vyplatí nesázet jenom na jeden. Vždy pamatujte na všechny on-page a off-page faktory, abyste SEO jako plus pro e-shop využili skutečně na maximum. Ze všeho stačí zmínit např. linkbuilding, aktivitu na sociálních sítích, spolupráci s influencery, PR nebo tvorbu bonusového obsahu v podobě e-booků apod.
Čím více relevantních zmínek (ideálně samozřejmě v pozitivním duchu), tím lépe. V tom nejlepším případě SEO propojte se strategií obsahového marketingu. O tom, že komplexní přístup obecně přináší vynikající výsledky, se můžete dočíst i v případové studii Gallagher.cz, e-shopu s elektronickými cigaretami, který jsme pomohli zviditelnit ve výsledcích vyhledávání.
Užitečné tipy pro klíčová slova typu long tail
Dostaňte se vyhledávačích snadno na vyšší pozice díky používání longtailových frází. V návodu vám poradíme, jak je objevit. Stáhněte si ho hned teď!
4. „Nevařte z vody“ – bez klíčových slov to nepůjde
Uživatelé a vaši potenciální zákazníci hledají konkrétní zboží nebo služby pod určitými frázemi. Takže jestli se jim chcete ve výsledcích spolehlivě ukazovat jako řešení jejich požadavku a odpověď na jejich otázku, musíte tyto fráze znát a vhodně je zakomponovat do podstránek svého e-shopu. Když to neuděláte, připravíte se tak o část návštěvnosti ve svém oboru. Co je tedy potřeba?
- Provést analýzu klíčových slov, alespoň základní podle tohoto návodu, kde se dozvíte, jak správně na to a s jakými nástroji.
- Zrevidovat strukturu e-shopu a kategorií, případně přidat podkategorie, zpřehlednit či přejmenovat sekce tak, jak je nazývají zákazníci.
- Poté upravit či vytvořit texty, které budou obsahovat správná slova, tedy taková, co z analýzy vyplynula jako nejvhodnější.
Dejte si ale pozor na textový „SEO balast“, který obsahuje spoustu klíčových slov, ale jeho přečtením se nikdo nic podstatného nedozví. Určitě jste už někdy sami narazili na „levný nábytek levně, který je velmi levný“… A takové sdělení není přínosem ani pro uživatele, ani pro vás.
Zdroj: www.novalja.cz
5. Vylaďte mobilní verzi webu
Každý provozovatel e-shopu, který chce minimálně držet krok s úspěšnou konkurencí, nebo ji rovnou přeskočit, musí pamatovat na responzivitu svého webu. Trend používání mobilních zařízení neustále roste. V dnešní době (rok 2022) lidé z téměř 60 % sáhnou po mobilním zařízení, oproti desktopu (38 %).
Zdroj obrázku: statscounter.com
Stejnou „revoluci“ pozorujeme i my na Včelišti v našich interních statistikách. U e-shopů, které spravujeme, se návštěvnost i konverze z mobilních zařízení oproti minulému období násobí. Lidé v dnešní době surfují po internetu i nakupují častěji na mobilním zařízení, než na desktopu.
A této skutečnosti se samozřejmě přizpůsobuje i Google, který aktuálně hodnotí stránky podle toho, jak vypadají na mobilním zařízení (i když člověk vyhledává na desktopu). Indexuje tedy weby, jako by se zobrazovaly na mobilu.
6. Konverze na prvním místě
Když se řekne SEO, vybaví se mnohým jen jediný cíl: zobrazovat se se svým webem co nejvýš na nejvyhledávanější oborové fráze. Velká hledanost ale znamená obrovskou konkurenci a často také nerozhodnuté uživatele. Stačí si jen uvědomit, co asi chce a potřebuje člověk, který zadá do vyhledávače „boty“. Neexistuje snad mnohem vyšší pravděpodobnost nákupu u osoby, která se snaží najít „černé dámské tenisky“? A o to přece u e-shopu jde. Nechcete návštěvníky, ale zákazníky. Nechcete vysokou návštěvnost, ale vysoký konverzní poměr. Proto uvažujte komplexně a rozmanitě a zaměřte se i na konkrétnější slovní spojení, tzv. longtaily.
Přes 33 milionů výsledků na obecnou frázi „boty. V takovém obrovském množství obsahu byste potřebovali vyniknout…
…anebo 600 tisíc výsledků na specifičtější dotaz „černé dámské tenisky“. Menší „konkurenční rybník“ = vyšší šance na prosazení.
Snažte se tedy dostat na viditelnou pozici na co nejpřesnější slovní spojení. A nezůstávejte jen u dvou nebo tří výrazů. Lov konverzí přinese perfektní výsledky, když vyhovíte uživatelům, co mají jasno a hledají např. „černé dámské tenisky velikost 39“.
7. Soustřeďte se na přirozený a hodnotný linkbuilding
Nedílnou součástí SEO je bezpochyby linkbuilding neboli získávání zpětných odkazů. A u toho pro začátek uvedeme zlaté pravidlo nejen marketingu, že kvalita vítězí nad kvantitou. Zapomeňte na to, že požadovaný efekt přinese nákup PR článků na zbytečných webech, zápis do stovek ještě zbytečnějších katalogů nebo výměna linků s nerelevantními stránkami.
Využijte důmyslnější a méně nápadné metody, které vám zajistí nejen zpětné odkazy, ale hlavně návštěvnost, zákazníky a možnost budovat značku. Jak na to? Uvedeme si pár osvědčených příkladů.
- Pomáhejte lidem řešit problémy z oboru, např. ve specializované poradně. A občas je odkážete na některou z podstránek svého webu.
- Sledujte zmínky o vašem e-shopu, a když narazíte na chybějící odkaz, doplňte ho.
- Pracujte s influencery, vytvořte si s nimi vztah, aby se o vás začali zmiňovat či aby vás začali sdílet.
V článku jsme probrali pevné základy, na kterých postavíte skutečně fungující strategii pro SEO s jasnými výsledky. Spoustu užitečných informací o této tematice najdete i v dalších příspěvcích – optimalizaci pro vyhledávače se na blogu věnujeme v samostatné rubrice.
Užitečné tipy pro klíčová slova typu long tail
Dostaňte se vyhledávačích snadno na vyšší pozice díky používání longtailových frází. V návodu vám poradíme, jak je objevit. Stáhněte si ho hned teď!
Tento článek byl naposledy aktualizován 3. 6. 2022 Josefem Řezníčkem. Původní článek byl z roku 2017.
Dlouho sleduji Včeliště a musím říct, že články, který napíšou jsou velice přínosné. Vždy si z článků vezmu něco a použiji pro náš web. Děkujeme hgm.cz
Skvělý článek! Myslet dlouhodobě se zaměřením na konverze je nejlepší SEO strategie pro e-shopy. Bohužel to většina českých e-shopařů nezvládá. Neustále jsme na e-shopu řešil ty stejné problémy až jsem narazil na SEO návod od A-Z pro e-shopaře (jirifranek.cz/seo-eshop), díky kterému jsme náš e-shop konečně posunuli a začali vydělávat i z neplacených zdrojů stejně jako z těch placených.