7 Zásadních Tipů. Jak Na SEO Pro E-shop

7 zásadních tipů, jak na SEO pro e-shop: co (ne)dělat, aby byla optimalizace úspěšná?

Sdílejte:

Návštěvnost z vyhledávačů patří mezi nejdůležitější faktory, které se přímo podílejí na úspěchu e-shopu. A platí zde jednoduché pravidlo – čím více svůj obchod ve výsledcích vyhledávání zviditelníte, tím více lidí k vám zavítá. Když se váš web zobrazuje „nahoře“, jdete svým zákazníkům naproti skutečně mílovými kroky. Klíčem k ideálnímu umisťování ve výsledcích vyhledávání je dobře udělané SEO. Co to znamená? Že se vyvarujete nejčastějších chyb, vezmete v potaz největší SEO mýty a budete jasně vědět, co má smysl a do čeho investovat čas a energii. Ukážeme vám to v 7 tipech, které se věnují základním principům úspěšné optimalizace pro vyhledávače.

1. Myslete dlouhodobě

SEO není záležitost, díky které ovládnete vyhledávače přes noc. Pokud k tomu budete takto přistupovat hned od začátku, vyhnete se zklamání. Ovšem efekt, co optimalizace přináší, za trochu trpělivosti určitě stojí. Postará se o dlouhodobou přirozenou návštěvnost. Uživatelé budou neustále přicházet, a to bez jakýchkoli opakovaných nákladů. V tom je zásadní rozdíl od např. PPC reklamy, která zajišťuje příliv uživatelů jen po dobu, co se zobrazuje. Tedy jen v těch chvílích, kdy ji přímo platíte. Jakmile ji ukončíte, dál už vás nikdo na internetu nevidí.

Vyhledávače „žijí“ z toho, že přes ně lidé zjišťují informace. A ti očekávají, že vždy dostanou co nejrelevantnější odpovědi. Proto budou neplacené výsledky, ve kterých se můžete zobrazovat na dobrých pozicích právě díky SEO, vždy převažovat nad placenými. Pokud by tomu bylo naopak, uživatelé by daný vyhledávač přestali používat, protože by jim zobrazoval jen reklamu, pro kterou primárně nepřicházejí.

To všechno vede k tomu, že vyhledávače neustále vylepšují své metody s cílem předkládat co nejužitečnější výsledky, aby je uživatelé mohli považovat za spolehlivý nástroj, který jim skutečně pomůže vyřešit problém. A z tohoto těží právě kvalitní propracované weby, co pamatují na SEO faktory a reflektují je ve svém obsahu i funkčnosti. Takové stránky rostou „v očích“ vyhledávačů a ti je pak upřednostňují před ostatními. V průběhu času z toho vznikne dlouhodobá konkurenční výhoda.

Vyhledávání informací je jedním z důvodů, proč vůbec lidé používají internet. Shánějí odpovědi na otázky. A jak dokazují i čísla z ročních statistik samotného Googlu, každý rok se vyhledává stále více. Zatímco v roce 2010 zadali uživatelé každý den přes 3 a půl miliardy požadavků do vyhledávače, v roce 2015 se tato hodnota vyšplhala až na 7 a tři čtvrtě miliardy.

Vyhledávač Google používá stále více lidí
Zdroj obrázku: http://www.statisticbrain.com/google-searches

2. Obsah jako nejvýznamnější součást e-shopu

Ani skvělá nabídka s výhodnými cenami nenahradí kvalitní obsah. Ale pozor, obsah zdaleka netvoří jen text. Zahrnuje i obrázky, fotky, videa atd. Považujte ho tedy za základní stavební kámen pro SEO. I na první pohled nedůležitá podstránka musí dávat smysl a naplňovat svou funkci.
Proto počítejte s tím, že obsah je potřeba vyladit jak na homepage, tak i v kategoriích a přehledech nebo v detailu produktu a na dalších místech. Můžete např. vytvořit nákupního rádce nebo jinak pomáhat svým zákazníkům. Ať už využíváte jakoukoli formu, měla by být maximálně srozumitelná a pro uživatele přínosná. Vyhledávací roboti „uvidí“ přidanou hodnotu, a budou tak mít důvod zobrazit vás zase o kus výše než vaše konkurenty, kteří tuto otázku při správě a rozvoji e-shopu příliš neřeší.

Kvalitní, přínosný, užitečný obsah ocení návštěvníci i vyhledávačeUkázka popisku kategorie e-shopu s hračkami Chytraopicka.cz, který jsme zpracovali v rámci služby CopyVčelka.cz – text napomáhá SEO, protože jde o užitečný obsah. A to ocení jak potenciální zákazník, tak i vyhledávač.

3. SEO jde ruku v ruce s dalšími činnostmi

Optimalizace pro vyhledávače není samostatná disciplína s přímočarým zaměřením. Zahrnuje řadu postupů. A vám se rozhodně vyplatí nesázet jenom na jeden. Vždy pamatujte na všechny on-page a off-page faktory, abyste SEO jako plus pro e-shop využili skutečně na maximum. Ze všeho stačí zmínit např. linkbuilding, aktivitu na sociálních sítích, spolupráci s bloggery, publikování PR článků nebo tvorbu bonusového obsahu v podobě e-booků apod.

Čím více zmínek (samozřejmě v pozitivním duchu), tím lépe. V tom nejlepším případě ho tedy propojíte se strategií obsahového marketingu. O tom, že komplexní přístup obecně přináší vynikající výsledky, se můžete dočíst i v případové studii Gallagher.cz, e-shopu s elektronickými cigaretami, který jsme dovedli až mezi největší obchody svého druhu v České republice.

Užitečné tipy pro klíčová slova typu long tail

Dostaňte se vyhledávačích snadno na vyšší pozice díky používání longtailových frází. V návodu vám poradíme, jak je objevit. Stáhněte si ho hned teď!

4. „Nevařte z vody“ – bez klíčových slov to nepůjde

Uživatelé a vaši potenciální zákazníci hledají konkrétní zboží nebo služby pod určitými frázemi. Takže jestli se jim chcete ve výsledcích spolehlivě ukazovat jako řešení jejich požadavku a odpověď na jejich otázku, musíte tyto fráze znát a vhodně je zakomponovat do podstránek svého e-shopu. Když to neuděláte, připravíte se tak o část návštěvnosti ve svém oboru. Co je tedy potřeba?

  • Provést analýzu klíčových slov, alespoň základní podle tohoto návodu, kde se dozvíte, jak správně na to a s jakými nástroji.
  • Poté upravit či vytvořit texty, které budou obsahovat správná slova, tedy taková, co z analýzy vyplynula jako nejvhodnější.

Dejte si ale pozor na textový „SEO balast“, který obsahuje spoustu klíčových slov, ale jeho přečtením se nikdo nic podstatného nedozví. Určitě jste už někdy sami narazili na „levný nábytek levně, který je velmi levný“… A takové sdělení není přínosem ani pro uživatele, ani pro vás.

Klíčová slova používejte, ale s rozumem!Zdroj: www.novalja.cz

5. Vylaďte mobilní verzi webu

Každý provozovatel e-shopu, který chce minimálně držet krok s úspěšnou konkurencí, nebo ji rovnou přeskočit, musí pamatovat na responzivitu svého webu. Trend používání mobilních zařízení neustále roste. Určitým milníkem se v tomto ohledu stal závěr minulého roku, kdy poprvé v historii předběhly chytré telefony a tablety klasické počítače – jak vidíte v grafu níže.

Mobily uživatelé nepouští z ruky, budete s nimi tedy muset začít počítatZdroj obrázku: http://gs.statcounter.com/press/mobile-and-tablet-internet-usage-exceeds-desktop-for-first-time-worldwide

Stejnou „revoluci“ pozorujeme i my na Včelišti v našich interních statistikách. U e-shopů, které spravujeme, se návštěvnost i konverze z mobilních zařízení oproti minulému období v podstatě zdvojnásobily. Pokud se nic nezmění, můžeme očekávat, že v horizontu několika let (a možná i dříve) budou lidé v drtivé většině nakupovat spíše přes mobil nebo tablet než notebook nebo desktop.

A této skutečnosti se samozřejmě přizpůsobuje i Google, který aktuálně testuje ryze mobilní vyhledávání. Naplno ho spustí asi ke konci tohoto roku. Takže poté už budou uživatelé zadávající dotaz do vyhledávače na telefonu dostávat výsledky přímo z mobilních verzí webových stránek. A co se týče dalšího vývoje, ve „hře“ jsou dle dostupných informací dva scénáře.

  • Je možné, že Google začne místo jednoho primárního indexu používat dva – ten dosavadní, který zahrnuje weby v „klasických“ provedeních pro počítače, a navíc další s obsahem určeným pro mobilní zařízení.
  • Nebo se největší celosvětový vyhledávač vydá cestou jen jednoho indexu, a to právě mobilního.

Ať už to dopadne jakkoliv, pro majitele webu je to jasný signál, že by měl zapracovat na kvalitní mobilní verzi, jestliže nechce zaspat start nové éry vyhledávání.

6. Konverze na prvním místě

Když se řekne SEO, vybaví se mnohým jen jediný cíl: zobrazovat se se svým webem co nejvýš na nejvyhledávanější oborové fráze. Velká hledanost ale znamená obrovskou konkurenci a často také nerozhodnuté uživatele. Stačí si jen uvědomit, co asi chce a potřebuje člověk, který zadá do vyhledávače „boty“. Neexistuje snad mnohem vyšší pravděpodobnost nákupu u osoby, která se snaží najít „černé dámské tenisky“? A o to přece u e-shopu jde. Nechcete návštěvníky, ale zákazníky. Nechcete vysokou návštěvnost, ale vysoký konverzní poměr. Proto uvažujte komplexně a rozmanitě a zaměřte se i na konkrétnější slovní spojení, tzv. longtaily.

Obecné fráze nebo longtaily? Podívejte se sami!Přes 33 milionů výsledků na obecnou frázi „boty. V takovém obrovském množství obsahu byste potřebovali vyniknout…

Na longtailech máte méně konkurence!…anebo 600 tisíc výsledků na specifičtější dotaz „černé dámské tenisky“. Menší „konkurenční rybník“ = vyšší šance na prosazení.

Snažte se tedy dostat na viditelnou pozici na co nejpřesnější slovní spojení. A nezůstávejte jen u dvou nebo tří výrazů. Lov konverzí přinese perfektní výsledky, když vyhovíte uživatelům, co mají jasno a hledají např. „černé dámské tenisky velikost 39“.

7. Soustřeďte se na přirozený a hodnotný linkbuilding

Nedílnou součástí SEO je bezpochyby linkbuilding neboli získávání zpětných odkazů. A u toho pro začátek uvedeme zlaté pravidlo nejen marketingu, že kvalita vítězí nad kvantitou. Zapomeňte na to, že požadovaný efekt přinese nákup PR článků na zbytečných webech, zápis do stovek ještě zbytečnějších katalogů nebo výměna linků s nerelevantními stránkami.

Využijte důmyslnější a méně nápadné metody, které vám zajistí nejen zpětné odkazy, ale hlavně návštěvnost, zákazníky a možnost budovat značku. Jak na to? Uvedeme si pár osvědčených příkladů.

  • Pomáhejte lidem řešit problémy z oboru, např. ve specializované poradně. A občas je odkážete na některou z podstránek svého webu.
  • Sledujte zmínky o vašem e-shopu, a když narazíte na chybějící odkaz, doplňte ho.
  • Pracujte s influencery, vytvořte si s nimi vztah, aby se o vás začali zmiňovat či aby vás začali sdílet.

V článku jsme probrali pevné základy, na kterých postavíte skutečně fungující strategii pro SEO s jasnými výsledky. Spoustu užitečných informací o této tematice najdete i v dalších příspěvcích – optimalizaci pro vyhledávače se na blogu věnujeme v samostatné rubrice.

Užitečné tipy pro klíčová slova typu long tail

Dostaňte se vyhledávačích snadno na vyšší pozice díky používání longtailových frází. V návodu vám poradíme, jak je objevit. Stáhněte si ho hned teď!


Sdílejte:

Josef Řezníček

Zakladatel projektu Včeliště.cz. Pracuje na mnoha českých i zahraničních projektech, pro které zajišťuje optimalizaci pro vyhledávače.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto stránky používají cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close