S týmem pracujete na několika projektech současně. Termíny se blíží, úkoly se hromadí a vy…
Jak vybrat toho nejlepšího copywritera? 5 praktických rad pro vás!
„To je v pohodě, tu tiskovku si napíšu během víkendu.“ „Ne, kvůli jednomu článku přece nebudeme najímat externistu!“ „Jo, texty na úvodku dám do kupy během středy, nemusíš mi to připomínat dvacetkrát!“ „Na co nové texty? Vždyť originální popisky máme od výrobce!“
Že se ve výše uvedených řádcích poznáváte? Nebo jste se jednoduše přistihli při podobných myšlenkách? Pak součástí týmu vaší firmy s největší pravděpodobností není ani jeden profesionální copywriter. Ačkoli se může v mnohých případech zdát, že najímat novou pracovní sílu do již zaběhnuté firmy je zbytečné, ve skutečnosti můžete s novým copywriterem získat víc, než jen kvalitní texty. Máme pro vás 5 praktických rad a tipů, díky nimž skončí váš výběr copywritera nevídaným úspěchem...
Krok č. 1: rozhoďte sítě!
Hned na prvním kroku závisí úspěch celého procesu. Abyste potenciální zájemce o post copywritera nalákali, sepište poutavý inzerát, v němž vylíčíte své přání i představy. Nezapomeňte na nějakou tu motivační složku, ale mějte na paměti, že o přemrštěné finanční ohodnocení se za každých okolností jednat nemusí. Nabídněte zájemcům zázemí silné a stabilní společnosti, seznamte je se svou firmou a jejími úspěchy, nezapomeňte vyzdvihnout benefity, jež u vás může copywriter čerpat a nebojte se vlastní propagace. Pokud nechcete, aby vaše „výběrko“ skončilo fiaskem, při sepisování inzerátu si nic nepřikrášlujte a v žádném případě neuvádějte lži nebo polopravdy. S takovou byste se totiž mohli s úspěchem a dobrým jménem společnosti pěkně rychle rozloučit.
Krok č. 2: proklepněte si budoucí spolupracovníky
Ať se vám přihlásí pět nebo padesát vášnivých pisálků, měli byste si o nich zjistit pokud možno co nejvíce dostupných informací. Pokud si myslíte, že větší počet zájemců je vaším osobním vítězstvím, rádi vás vyvedeme z omylu. Více zájemců rovná se více práce a více „odpadu“, proto se snažte inzerát nastavit pokud možno co nejkonkrétněji a přesně specifikovat své požadavky i podmínky spolupráce. Po tom, co se vám zájemci o post přihlásí, dejte se dopátrání. Ne, opravdu vás nenavádíme k tomu, ať si najmete soukromého detektiva, zkouknout profil na Facebooku nebo zapátrat po nějakých referencích by ovšem mělo patřit k základu. Kromě toho si můžete říct také o nějaké doporučení, profesní životopis nebo motivační dopis, jenž může o mnohém napovědět.
Krok č. 3: pošlete do světa zkušební zadání
Zjistěte, jakými silnými a slabými stránkami přihlášení copywriteři disponují. Vytvořte specifické, ale jednotné zadání a to mezi potenciální zájemce rozešlete. Stanovte přesný termín, ale i formát, v němž mají vypracované texty odesílat. Věřte, že s dokumentem, který má být odeslaný ve formátu JmenoPrijmeni.doc má mnoho i sebevíce zkušených copywriterů značné problémy. Pokud během stanoveného termínu neobdržíte vypracované texty, neberte ohledy na výmluvy ani prosby opozdilců. S jejich spoluprací byste stejně nebyli dříve či později spokojeni. Texty, které k vám pak dorazily v termínu, doporučujeme vytisknout a zhodnotit buďto známkami jako ve škole anebo bodovým ohodnocením na škále 1-10. Máte-li s výběrem bohatší zkušenosti, můžete pochopitelně tento krok vynechat a vsadit na vlastní intuici.
Krok č. 4: domluvte se na osobní schůzce
Pozor, blížíme se do vytouženého finále! V rámci tohoto kroku by vám mělo zbýt pouze několik málo „finalistů“, kteří se prokousali nástrahami, které jste jim připravili. Požádejte je o osobní schůzku, v případě najímání externistů pak o hovor na dálku a zkonzultujte obdržený zkušební úkol. Upozorněte na jeho přednosti, ale i nedostatky a zaveďte hovor na praktické otázky týkající se vytíženosti copywritera i jeho požadavků. Po absolvování osobního pohovoru nebo pohovoru na dálku byste již měli mít jasno.
Krok č. 5: zahajte spolupráci
V rámci tohoto kroku vyřiďte nezbytnou administrativu a začleňte nového člena do svého týmu. Představte jej ostatním a snažte se o to, aby nová posila do týmu co nejrychleji zapadla. Jedině tak může být vaše spolupráce efektivní během velmi krátké doby. Nezapomínejte ani na ty správné motivační stimuly, případně nabídněte možnost průběžného vzdělávání a dalšího rozvoje. Věříme, že pokud dojdete ve výběru copywritera až sem, získáte do svého týmu profesionální posilu, za níž by jiní vraždili!
A na závěr opět jeden motivační citát:
Mají-li se dát lidé do pohybu, musíte dát hlas jejich nejhlubším touhám, inspirovat je, aby uvěřili, že dokáží slézat hory, o kterých panuje názor, že jsou příliš vysoké.
David Gergen
Díky za tipy, snad nám pomohou.
Díky za tipy, snad nám pomohou.